Foglossning - Vilket bälte??

Sv: Foglossning - Vilket bälte??

De kan ju tyvärr inte göra så mycket. Foglossningen går ju inte att häva precis.
Tråkigt och kämpigt är det. Tyvärr kan man ju inte sätta allt annat åt sidan om man har familj och djur. MEN det bästa du kan (försöka) göra är faktiskt att vila så mkt som möjligt.

Vad jag fick höra när jag hade foglossningar i v18 var att man skulle fortsätta hålla igång och röra sig, för ju mer man vilar ju mer förtvinar musklerna som "håller ihop" bäckenet och ju ondare gör det...

Hoppla! Helt tvärtom mot vad de sa till mig... :confused: Jag var nog iofs hos sjukgymnasten senare, ung vecka 25. Kanske har det med det att göra?

Vad jag fick höra när jag hade foglossningar i v18 var att man skulle fortsätta hålla igång och röra sig, för ju mer man vilar ju mer förtvinar musklerna som "håller ihop" bäckenet och ju ondare gör det...

Man ska fortsätta röra sig och hålla igång så mycket det går. Däremot ska man vara stilla om det gör ont eller om aktiviteten som man gjort gör att det gör ont efteråt. Med andra ord så kan många med foglossning inte göra så mycket annat än att vila. Sen beror det ju oerhört mycket på hur ont man har. Vissa kan rida och mocka och jobba och pulsa snö och känna av fogarna. Andra kan knappt ta sig till brevlådan utan att falla ihop eller börja gråta. Vill det sig riktigt illa får man hoppa på kryckor eller sitta i rullstol.

En annan aspekt till vila är att fogarna kan ta skada av att röra på sig. Har man riktigt illa foglossning så skaver benbitarna i bäckenet mot varandra och kan då ge bestående men som man får lida av länge efteråt.

Mvh Miks

båda påståendendena i sig stämmer, man ska röra sig i den mån att det inte gör för ont. men man ska heller inte överanstränga sig. det gäller o hitta sin egen medelväg och som får vardagen att fungera bäst.

Det som jag fick höra var att de allra flesta blir tipsade om att vila, vila, vila... vilket gör att musklerna som sagt blir svagare, det gör mer ont, vila lite till... muskler och kondition försvinner... mer ont, vila lite till... man går upp i vikt och det blir ännu mer påfrestningar på kroppen som blivit försvagad av för lite motion. Förlossningen blir jobbigare utan muskler och kondition osv osv...

Som du säger ska man röra sig, men inte ta det till ytterläge där det gör ont. Jag skulle få specialutformat träningsprogram om det inte blev bättre, men jag fortsatte promenera och rida och har hittills inte känt av foglossningarna något mer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 293
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar