Foglossning, redan?

H

Hoppas

Jag är gravid med mitt andra barn, går in i v.7 imorgon.
Senaste dagarna har jag haft ont i nedre delen av ryggen, i bäckenet tror jag.
Jag börjar oro mig för att det redan är foglossning.
Med första barnet hade jag ont på samma ställe mellan v.14-20 när jag jobbade på ett ganska tungt jobb. När jag slutat det jobbet försvann det onda, för att sen komma tillbaka sista veckorna. Sista 3 månaderna hade jag ont i framfogen (den känner jag inte nu).

Det onda nu är värst på kvällen och jag har mer ont om jag gått mycket under dagen och burit mycket på "ettan".

Kan man känna av foglossning så här tidigt?

Sv: Foglossning, redan?

Ja, mina foglossningar började då med första barnet och jag har fortfarande ont, har haft det i snart 3 år nu :( Försvann aldrig mellan graviditeterna.

Jag är gravid med andra barnet och kände av foglossningen i v 10. Med första barnet var det först i v 17 som jag kände av det. Dottern fyller 2 nu i april så det är inte så lång tid mellan graviditeten så inte så konstigt att jag redan känner av det sa min sjukgymnast.

Jag fick också ont typ då, gick på kryckor i v 16. Hoppas det inte blir värre - ta hand om dig och ansträng INTE fogarna !
(Har också ont än, 21 månader efter förlossning)

Fast enligt vad jag läst på är träning det enda som kan hålla fogarna i någorlunda form. Det stämmer kanske inte om det blivit riktigt illa eller om träningen är hård iofs. Men det finns rejäla mängder bäckenstärkande övningar man kan göra i olika böcker och på nätet, som att ligga på rygg och lyfta rumpan, stå på alla fyra och leka katt och dra in magen och svanka, ligga på sidan och lyfta ena benet rakt upp flera gånger, sedan stå på alla fyra och diagonalt lyfta hand och ben rakt ut. + bäckenbottenövningar.

Jag hade problem med vad jag tror var foglossningar i vecka 10-16 som senare gick över en del. Håller med om att mycket träning antagligen är dåligt, jag red flera gånger i veckan riktigt hårt i full galopp, red lätt i galopp osv två hästar i 30-40 minuter efter varandra, steg upp utan pall. Efter det brukade jag få hasa i ministeg till bilen.

Men när jag sedan slutade och gjorde övningarna ovan bara och gick lite på friskis o svettis, (man behöver inte hoppa coh göra utfallen, bara ramla omkring lite), red på ridskola en gång i veckan, så blev det mycket bättre. Efter att jag latat mig under julen blev det riktigt illa en vecka, jumpade igen och gjorde mina övningar istället för vissa av övningarna på friskis passen och det blev bättre igen. Nu är jag förkyld och jumpar inte och oroar mig för att de kan komma tillbaka igen. btw går aldrig i trappor, sitter aldrig med korsade ben, går aldrig långa promenader osv.

Jag kan ha haft tur, men det kan också vara så att de rekommenderade övningarna fungerar.

Btw, jag hade bara ont när jag gick eller när jag gick i trappor, inte när jag satt still eller red eller låg ned. Små steg gjorde det bättre. Jag fick det aldrig konstaterat som foglossning, min BM bara antog att det var det. Det enda hon kunde rekommendera var att träna.

Att träna utfall däremot, dvs stå upp och ta ett stort steg framåt med ena eller andra benet och att träna hårt är tydligen korrelerat med att foglossningarna blir kvar efter födsel, likaså tror jag lyfta tungt. Men det var länge sedan jag gjorde research.

Senast ändrad:

Jag tror det beror på hur allvarligt det är. Min läkare sa att jag hade benbitar som slog mot varann, och benbitar kan du inte träna. Du kan träna musklerna omkring för att hjälpa till att hålla upp, men rörelserna kunde jag inte göra för då skulle risken vara att benbitarna slog sönder varann (Har en ytlig bekant som fortfarande sitter i rullstol - 7 år efter förlossningen). Vid 'normalt' graviditetsont är träning nog jättebra, men jag fick tvärnej, inga promenader, inget som gjorde ont. Typ. Jag satt tvärtill sista 3 månaderna - reste jag mig försvann hela benen och jag rasade bara. Av instabilitet, helt enkelt. Bäckenet höll inte ihop.

Han sa att jag skulle göra bäckenbottsövningar INNAN jag blev gravid. Och mina smärtor blev också bättre och sämre över veckorna som gick, vissa känner bara i början eller bara i slutet och så. Värst var det kring v 30 tror jag, fy fan, vad skönt det var när bebis föddes - då fick jag ju sova hela 3 timmar i sträck ibland :love:

Senast ändrad:

Som exempel - om jag låg på rygg (om jag kom ner) i v.7-8, så kom jag inte upp igen. Inte bara för att det gjorde ont utan för att benen inte höll - det var som att stå på uppstaplade klossar, hela underdelen bara flöt iväg. Så att lägga sig på rygg och träna då funkar liksom inte.

Jag provade att göra några av dom övningarna. Ligga på rygg och lyfta rumpan gjorde jätteont.

Mitten- Det är just den känslan av att benen inte orkar som är jobbigast, i måndags hade vi gått ganska mycket och skulle sen hålla "ettan". Jag klarade inte av att ha h*n i famnen :(

Har haft det här onda i en vecka nu, verkar inte bli bättre men inte sämre heller. Hade hoppats att det bara var en sträckning eller så men det verkar inte så :( Hoppas det ändå blir bättre för jag vill inte ha så här hela graviditeten.

Jo, det kanske fungerade för att det inte var så illa ännu helt enkelt. Självklart är det inte benbitarna man tränar utan musklerna. Bäckenet hålls ihop av ligament, de ger sig vid foglossningar (tillsammans med broskfogarna såklart) så då har man muskler att hålla ihop det med, när musklerna gett sig också så blir det illa. Jag hade nog fortfarande muskler som höll ihop det.

Jag kan ju också känna när jag vrider kroppen plötsligt ibland att hela bäckenet svajar och knirkar, så mina ligament och senor har nog gett sig.

Men inte kunde jag veta om ts hade gått så långt ännu att hon inte kunde träna. Så det kan inte gärna varit elakt att säga att det fungerar för vissa och att min BM säger att det är det enda som kan dämpa det. (rotade i det rejält ett tag eftersom jag inte ville få mer problem än jag hade). Övningarna fanns i min bok om träning för gravida.

Det finns tydligen två tillstånd, foglossning och bäckenuppluckring som liknar varandra.

http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/pelvicpain/ här är tips för självhjälp.

Lite oavsett verkar det vara olika för alla, vissa blir bättre av att träna medan andra blir sämre enligt 117 sjukvårsupplysningen.

Jag menade inte alls att du var elak :) Men min läkare pratade just om att man aldrig skall träna om det gör ont. Man skall göra rörelserna som fungerar, för det hjälper inte att 'push through the pain', då kan det gå illa.
Jag hade ändå rätt mycket muskller tyckte jag :crazy: men ligamenten kan ju luckras upp mer eller mindre. Min läkare sa just att 'värre än så här blir det nog inte'. Att känna av uppluckringen är ju en sak, att kroppen övereagerar och har sönder sig själv är en annan.

Jo du har rätt, enligt forskningen spelar det inte ett dugg roll hur vältränad man var innan man blev med barn, foglossningar kommer på soffsittare och idrottskvinnor i samma grad. Däremot kunde det spela roll att träna när man var på väg att få dem. Vet inte men jag tror det antyddes att hormonerna fick musklerna också att ge sig oavsett mängd från början, men träning kunde "påminna" dem om vad de skulle göra.

Min BM säger annorlunda än din läkare, men jag tror det beror på hur långt det är gånget. Hon sa att det var ok att det gjorde lite ont under rörelsen så länge det inte blir värre efteråt. Däremot är ju saker som att lyfta saker (inklusive barn/toddlers som det stod i engelsk artikel), gå i trappor, göra utfall, gå promenader, simma bröstsim, sitta med benen i kors, ligga på sidan utan kudde mellan knäna, dela på knäna när man kliver ur bil osv inte bra alls. Så jag undviker det mesta av det. Men om du nått värsta stadiet och jag fortfarande hade stabilitet kvar kan ju det absolut förklara skillnaden på vad vi fått för råd.

fråga
Känner fortfarande av fogarna lite, men inte mycket mer än sist. Var och jumpade igår och det blev kanske marginellt värre eftersom det känns när jag sitter och böjer mig ned för första gången. Men inte så det är ngt problem.

Däremot sa en kollega att jag inte borde jumpa alls om jag hade foglossningar, hon hade blivit sjukskriven från vecka 20 själv och sa att det blir bara värre när man rör på sig och att jag borde spara mig allt jag kan – ligga på soffan.

Jag tycker det är omöjligt att få vettig information om det någonstans så frågan är, kan jag träna på Friskis och svettis så länge det känns ok? Finns det en risk för att jag blir helt handikappad om jag fortsätter? Det känns som en bra idé att ha starka muskler men jag kanske tänker helt fel!

Jag hoppar inte så mycket under passet och det kändes bara litegrann under jympan. (jag märker det bara i trappor nu, ibland om jag går raskt, och om jag står på ett ben och sätter på mig strumpor). Jag tar såklart alltid hissen om det finns, låter bli att gå raskt och står inte på ett ben J
svar
Enligt kiropraktorer och sjukgymnaster skall man träna så länge det känns ok, och att det är ännu värre om man inte rör på sig. Men om det gör väldigt ont efter eller under träningen så skall man låta bli och kanske träna någonting annat. Vattengympa brukar vara bra allternativ, annars träna i din takt. Foglossning kan bli värre, men att bara ligga ner gör det inte bättre.....

Men som du ser var jag inte speciellt drabbad när jag skrev det. Och så är det ju skillnaden mellan "väldigt ont" och "lite ont" då... Väldigt ont skulle det ju absolut inte göra och det har det heller aldrig gjort när jag jumpat eller gjort övningarna.

Senast ändrad:

Mmm jag håller med om det, det är ju skillnad mellan att inte kunna kliva ur sängen i vecka 8 och att inte kunna gå ordentligt när man ridit 80 minuter med mycket galopp i vecka 12 onekligen.

Men någon med lite mildare variant kanske kan bli hjälpt av träning i alla fall :p om de råkar läsa tråden.

Ligga på rygg på golvet kan inte jag heller utan att hela bäckenet knakar och bryter ihop (låter otäckt :p), det ska man också undvika såvitt jag läst. Jag låter aldrig ändan vila hårt i golvet utan låter fötterna ha mesta tyngden.

Har inte läst hela tråden, men jag kan svara kort ändå! :)
Ja, man kan få foglossning så tidigt. Jag fick foglossning redan i vecka 9 och då hade jag tvingat mig själv att arbeta som vanligt (jobbar som uska med tunga pat) men gick som tur var till en sjukgymnast. Hjälpte lite grann att hon tryckte och "knäckte" lite kotor och tryckte på punkter under fötterna. Men sen sa det totalt stopp en dag, var ca 4 månader innan BF och när det var som värst fick jag förflytta mig med kryckor, så med facit i hand. Så skulle jag sökt läkare med en gång, då hade det inte kanske blivit så illa.
Det spelar ingen roll hur vältränad man var innan, det är rent hormonellt och givetvis kan man förvärra det genom att hela tiden provocera bäckenet. Det enda som hjälper är vila och sjukgymnastik.
Kan känna idag 6 månader senare att det inte är helt 100%, särskilt när man bär runt på lillen.

Vattengympa är jättebra träning! Kände inte av smärtorna på samma sätt. Kunde iofs inte göra de rörelserna uppe på land, det hade gjort för ont! :p

Det har jag hört många av mina vänner säga med ont i fogarna också. Att vattenjympa är bra. Jag försökte EN gång, men jag bara grät, det gick inte alls. Men som sagt, jag var lite extrem och mitt började typ innan jag visste jag var gravid :crazy:. Men av alla historier jag hört skulle jag våga mig på att rekommendera det ändå.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 636
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar