Foglossning el ischias?

Cyllene

Trådstartare
Jag är i vecka 14 nu, och har till och från de senaste veckorna ibland smärtor i rumpan när jag lyfter och bär saker i stallet. Det hugger liksom till någonstans innanför svanskotan/skinkan. De senaste dagarna har det dock blivit mycket värre och det är inte skönt att hålla på med lyft. Det här gör att det tom är svårt att få på sig skor och lyfta upp vantar från golvet osv.

Jag har aldrig haft ischias och självklart aldrig heller foglossning så jag har ju ingen aning om vad felet är.

Så då är frågan, har jag en gravidåkomma eller nåt annat? Om det nu är gravidåkomma vad ska jag göra för att hålla i skack/lindra osv?

Kan bli många långa veckor så här... :crazy:

Sv: Foglossning el ischias?

Även jag har bekymmer med den där nedrans ischias-nerven. Precis som du säger så är det värst i stallet vid tunga lyft. Har det väl börjat göra ont under dagen, sen gör det ju ont bara man böjer sig ner för att ta något etc.

Har faktiskt ingen aning om vad man gör åt det, mer än att försöker undvika tunga lyft.. Men jag hoppas att någon annan har det och kommer följa tråden!

ischiasnerven gör ont i skinkan ner mot låret.
Det låter som det är foglossning du har fått.

Ischias och foglossningar sitter på samma ställe:

Bäckenfogarna som luckras upp när man är gravid:
backenfogar.gif

Ischias:
sacci.jpg

Eftersom smärtan går ner i skinkan låter det mer som ischas, eftersom den nerven tar den vägen.
ischias.jpg

Det finns en del man kan göra. Foglossningar gör ont för bäckenet blir ostabilt när fogarna blir mjuka, så då är det jätteviktigt att man alltid har bäckenet rakt och man kan använda ett foglossningsbälte för att hålla bäckenet stabilt.
Sen finns det övningar man kan göra för att stärka musklerna i ryggen och stabilisera bäckenet.

För iscias så hittade jag bara att man ska röra på sig. Smärtan kommer när nerven hamnar i kläm och det har ju att göra med bäckenet att de hamnar snett och klämmer nerven.

Eftersom det högg till på dig när du lyfte tror jag på ischias. Du lyfte med ryggen/bäckenet lite snett och nerven klämdes eftersom fogarna är mjukare än vanligt :idea:

Och man överlever. Jag har haft foglossningar sen april 2007 :crazy:

hejsan! hade samma här och har fortfarande.. min doktor kallade det "fejk ishias" en sak bara HÅLL DIG VARM :O för mig blir de 70gånger värre om jag går långt och blir kall dessutom!

Nu har jag haft hjälp idag med de tunga sakerna i stallet, fast det är egentligen lika jobbigt att plocka upp en vante från golvet som att lyfta en 10-kg höbal. Under eftermiddagen har det även gjort ont när jag sitter och går...

Jag hoppas dock det ska lätta lite nu om jag tar det lugnt, igår mockade jag en hel hög med boxar och släpade runt en massa spånbalar, så det kanske är det jag får lida för idag?

Så är det med mina foglossningsproblem. Jag kan göra typ allt dagtid, mocka, rida, städa, bära, handla, gå långa sträckor. Sen efter 18 ungefär så blir jag helt ororlig och minsta lilla rörelse gör ont.

Den enda övningen jag kan göra som inte gör ont, är att ligga på rygg och pressa ner svanken (gör de i sängen för ligga på golvet gör för ont) de är superskönt. Sen har jag bälte på mig dagtid.

Grattis visste inte att du var gravid :D

Jag hade likadant som du det kom och gick under graviditeten. det enda jag fick råd var att ta det lungt

Jag är gravid med andra barnet i v.30 och den här gången har jag rejält ont av foglossning och är vissa dagar i det närmaste oförmögen att gå, sätta mej, ställa mej upp, det gör så ont och hugger till vid minsta rörelse. Jag pratade med BM om det vid första besöket och har fått remiss till stabiliseringsträning med sjukgymnast, superduperbra!!

Vi är en grupp gravida som en gång/v tränar ca 1 timme, vi tränar efter samma program men med individuella justeringar. Jag tycker om att röra på mej, promenerar annars mycket men pga av fogarna o kraftiga sammandragningar har jag sen v.20 ungefär slutat röra mej :( Den här träningen ser jag fram emot varje vecka, jag tränar med hjälp av utbildad personal och får hjälp att anpassa träningen när det gör ont.

Nästa vecka börjar jag dessutom oxå på vattengymnastik med sjukgymnast (oxå remiss från BM) :)

Fråga din BM om det finns möjlighet till träning, för mej har det iaf hjälpt!

Jag har oxå haft ont ett tag i höften, rumpan ner åt benet. Sjukgymnasten sa att det antagligen är fogarna som har orsakat att någon nerv har kommit i kläm. För mig gör det ont att vända mig i sängen och gå i trappor och ta mig in o ur bilen.Det blir sämre om jag går mycket eller går i sidled.
Jag har fått låna glidlakan till sängen, underbart och en snurrplatta till bilen. Riktigt varma bad och massage på rumpan har hjälp endel så nu har jag inte lika ont länge. Anväder även stödbälte.

Kl

Det är ett skit det där..

Jag var dum nog att byta till vinterdäck själv igår på ena bilen - och för det får jag sota idag.. Min ischias gör så jäkla ont och det var så himla korkat av mig. Men envis är man och man vill leva som innan graviditeten fullt ut. Det är väl bara att inse att det inte går, tyvärr.

Men som andra med skrivit så tycker jag varmt bad och massage fungerar och uppvärmd vetekudde är rena drömmen!

KL

Här är en till som funderar på ifall det är foglossningar eller ischias eller något annat som börjat kännas av...

Är i v 25 och har inte ridit på några veckor pga mkt annat bestyr (så som bröllop bl a...). Så skulle jag på det igen nu i helgen, red en kort sväng i alla gångarter och det kändes kalas. Så skulle jag sitta av - och då kändes det mindre kalas om man säger så :P Benen, ffa det högra, bar inte - när jag stödde på det så blixtrade det till uppe innanför ljumsken.

Den värsta smärtan gick över ganska så snabbt, men nu så har jag istället ont enbart på vänster sidan. Det gör ont mellan benen och in en bit, som ovanför sittbenen? Jag har *inte* alls ont i korsryggen. Har gått runt och haltat sedan i lördags - det gör ont när jag går, men känns lite annars ocskå.

Tittar jag på bilderna längre upp i tråden ser ju ischiasbilden ut att passa bättre in - men smärtan strålar inte ut via skinkan utan verkligen mellan benen (på vänstersidan då).

Min veterinärkompis tyckte baserat på sin koerfarenhet (man tackar) att ischias lät mer logiskt.

Någon som har några andra teorier?

Jag vill ju gärna rida ett tag till.... :/

Den värsta smärtan gick över ganska så snabbt, men nu så har jag istället ont enbart på vänster sidan. Det gör ont mellan benen och in en bit, som ovanför sittbenen? Jag har *inte* alls ont i korsryggen. Har gått runt och haltat sedan i lördags - det gör ont när jag går, men känns lite annars ocskå.

Tittar jag på bilderna längre upp i tråden ser ju ischiasbilden ut att passa bättre in - men smärtan strålar inte ut via skinkan utan verkligen mellan benen (på vänstersidan då).

Foglossning, kära du.
Det är inte bara SI-lederna som påverkas utan även symfysen, leden mitt fram i bäckenet.

Klart du kan rida, men det kommer att göra ont.
(Ring mig nästa gång, om du vill ha snabbare svar ;) )

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 335
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?