Förvara hästpassen i stallet

Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag har mina hemma. Känns onödigt att lägga dom i stallet när jag har stallet så nära (bor på gård) :D
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Ignorerar det. Numera bor jag 5 min från stallet så det är inget större problem men jag tycker verkligen att detta är absurt. För min del så är passet dessutom den enda originalhandling jag har på att jag äger hästen så det stannar hemma hos mig.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

*kl*
Då ligger nog 70% av Sveriges stall illa till, däribland mitt. Jag har ju mina egna, men inackorderingarna har sina hemma, bor iofs 5 min bilfärd bort.

Ridklubben här har knappast pass på alla privata inackorderingar, då de är ute o tävlar var o varannan helg, utan dem har hästägarna själva.

Sen har jag för mig - rätta mig om jag har fel- att i welsh ponnyns pass finns även ägarbeviset i själva passet. Då är det ju en värdehandling som man kanske inte vill lämna ifrån sig hur som helst.

Kodat litet säkerhetsskåp låter ju jättebra, men det om något är ju stöldbegärligt, även om inte tjuvarna vet vad som finns i. Inget värde för dem men enormt värde för ägaren till hästen.

Nä, det är så dumt att det knappast finns tycker jag. Borde istället vara regel att man då innom 3 timmar ska kunna visa upp passet oavsett bete, uteritt eller uppstallning.

Precis. Har en Welsh Cob och passet är för mig ägarhandlingen (eftersom inget köpekontrakt blev skrivet av olika anledningar, som inte berodde på mig).
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

jag undrar fortfarande var det står nånstans att man måste förvara dem i stallet? För om det inte står så nånstans så måste det ju vara ok att förvara dem så att man kan visa dem direkt bara?
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

jag undrar fortfarande var det står nånstans att man måste förvara dem i stallet? För om det inte står så nånstans så måste det ju vara ok att förvara dem så att man kan visa dem direkt bara?

Det är väl klart att de inte måste vara precis i stallet men ska kunna uppvisas direkt vid anmodan. Man kan inte få ett vitesföreläggande för att det tog 3 minuter att hämta passet i dokumentskåpet inomhus.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Det är väl klart att de inte måste vara precis i stallet men ska kunna uppvisas direkt vid anmodan. Man kan inte få ett vitesföreläggande för att det tog 3 minuter att hämta passet i dokumentskåpet inomhus.
Nej precis, och vitesförelägganden ges i ett senare läge om djurhållaren vägrar visa upp passen (synonymt med att hästägarna vägrar låta hästarnas pass ligga hos djurhållaren) Det är ganska sällan länsstyrelsen behöver förelägga med vite.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Det är väl klart att de inte måste vara precis i stallet men ska kunna uppvisas direkt vid anmodan. Man kan inte få ett vitesföreläggande för att det tog 3 minuter att hämta passet i dokumentskåpet inomhus.

Ja det är så jag också menar, men fick svaret tidigare här i tråden om att det hade poängterats från inspektören att det var i STALLET de skulle förvaras och ingen annanstans...
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Man ska ju även ha med sig passet när hästen transporteras tex till träning...

Vi står inackoderade, de som inte tävlar el behöver sitt pass ofta har dessa inlåsta i kassaskåp som stallägaren har tillgång till. Vi andra har passen i våra låsta skåp (som stallägaren har tillgång till). Skåpen står i låst utrymme.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Man ska ju även ha med sig passet när hästen transporteras tex till träning...

Vi står inackoderade, de som inte tävlar el behöver sitt pass ofta har dessa inlåsta i kassaskåp som stallägaren har tillgång till. Vi andra har passen i våra låsta skåp (som stallägaren har tillgång till). Skåpen står i låst utrymme.
En alldeles utmärkt lösning tycker jag!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Oknytt
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Jahopp
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 987
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp