Förvara hästpassen i stallet

Sv: Förvara hästpassen i stallet

Troligen är det som med andra viten från Länsstyrelsen.
om de skulle fråga efter passen och något saknas så får man troligen
en påminnelse om hur detta ska skötas. Har man inte löst det till nästa
gång så blir det vite då.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Har faktiskt aldrig hört talas om den regeln tidigare... Har ju hästarna på gården och passen i huset så jag borde ju kunna visa passen "direkt". Och ärligt talat, om jag ger mig ut på en långtur med övernattning hemmikring, är det då rimligt att packa ner passet oxå? Vad händer om hästen kommer lös och tappar packningen? Eller för den delen om hästen rymmer ur hagen? Tycker det borde räcka med att hästen är chippad, bara att scanna av.

Och vad menas med direkt rent juridiskt?

"När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt."

Om en inspektör frågar efter passet och ägaren direkt åker hem och hämtar det på 5 min? :p

Och kan man ärligt talat få vite för att passet förvaras i hemmet där det är säkrare, än i stallet?

SJV får nog förtydliga sig lite här...

Jag tolkar det faktiskt som att man ska kunna visa det direkt. Inte att man måste ha det på sig och vara ute hos hästen dygnet runt, men att man kan gå/köra och hämta det vid t.ex. en inspektion.

Att det måste finnas just i stallet tror jag är ett missförstånd. Inte helt konstgt om en stallägare med inackorderingar sagt att allas pass måste finnas i stallet - eftersom stallägaren är skyldig att kunna visa upp det direkt och hästarnas ägare alltså inte får ha det hemma (om de inte kan komma med det direkt när stallägaren ringer). Att det ska kunna visas upp direkt kräver ju också att någon är på plats och kan visa det. SÅ hårt är det knappast att en människa behöver vara på plats hos hästarna dygnet runt.

På långtur ska du väl enligt reglerna ha det med dig, om du inte kan få dit det på något sätt på tre timmar. Jag har dock aldrig träffat på några som vill se hästens pass under långtur och lämnar det alltså hemma. Om något skulle hända så att veterinär behöver tillkallas och passet behöver vara med så får man skaffa ut det i skogen då.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Att det måste finnas just i stallet tror jag är ett missförstånd. Inte helt konstgt om en stallägare med inackorderingar sagt att allas pass måste finnas i stallet - eftersom stallägaren är skyldig att kunna visa upp det direkt och hästarnas ägare alltså inte får ha det hemma (om de inte kan komma med det direkt när stallägaren ringer). Att det ska kunna visas upp direkt kräver ju också att någon är på plats och kan visa det. SÅ hårt är det knappast att en människa behöver vara på plats hos hästarna dygnet runt.

Enlight den som var ute så SKA passen finnas i stallet. Om stallägaren är borta/handlar/bortrest etc så ska det finnas nån annan ansvarig. I detta fallet så kommer det att bli jag. Så jag vill lösa detta på ett smidigt sätt för mig och för alla hästägare så de kan få tag på sina pass lätt.
Har fått ett par bra tips på dkumentskåp, kassaskåp etc.

Vi kommer att följa dessa riktlinjer och förvara passen i stallet. Googlade lite på detta fenomen och vad jag fått fram så var det redan ett stall som fått vite på att denna regel i följs.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Enlight den som var ute så SKA passen finnas i stallet. Om stallägaren är borta/handlar/bortrest etc så ska det finnas nån annan ansvarig. I detta fallet så kommer det att bli jag. Så jag vill lösa detta på ett smidigt sätt för mig och för alla hästägare så de kan få tag på sina pass lätt.
Har fått ett par bra tips på dkumentskåp, kassaskåp etc.

Vi kommer att följa dessa riktlinjer och förvara passen i stallet. Googlade lite på detta fenomen och vad jag fått fram så var det redan ett stall som fått vite på att denna regel i följs.

Vad skumt, borde det inte stå med i reglerna på SJV:s sida då om det är allmänt gällande för alla? Eller är det så att beroende på hur det ser ut (anläggning, privat gård, osv) så är det olika från fall till fall?

Jag är mycket tveksam till att jag som har hästarna hemma på gården måste ha passen ute i stallet. (Sadelkammaren i mitt fall eftersom jag har mina på lösdrift och bara har kombinerad sjukbox/hovslagar- och veterinärundersökningsplats i "stallet")

I och med att ni har fått tillsägelse om detta så tycker jag en hylla med låsbara kassaskrin kan vara en bra lösning. Be hästägarna lägga en kopia på hästens försäkringsbrev samt anteckning om hästen är överkänslig mot penicillin, svår att spruta eller liknande där i också. Det kan vara bra ifall veterinär behöver tillkallas akut.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag menar naturligtvis att de inte behöver ligga precis i stallet men däromkring. Alltså inte hemma hos varje hästägare.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag tolkar det faktiskt som att man ska kunna visa det direkt. Inte att man måste ha det på sig och vara ute hos hästen dygnet runt, men att man kan gå/köra och hämta det vid t.ex. en inspektion.

Att det måste finnas just i stallet tror jag är ett missförstånd. Inte helt konstgt om en stallägare med inackorderingar sagt att allas pass måste finnas i stallet - eftersom stallägaren är skyldig att kunna visa upp det direkt och hästarnas ägare alltså inte får ha det hemma (om de inte kan komma med det direkt när stallägaren ringer). Att det ska kunna visas upp direkt kräver ju också att någon är på plats och kan visa det. SÅ hårt är det knappast att en människa behöver vara på plats hos hästarna dygnet runt.

På långtur ska du väl enligt reglerna ha det med dig, om du inte kan få dit det på något sätt på tre timmar. Jag har dock aldrig träffat på några som vill se hästens pass under långtur och lämnar det alltså hemma. Om något skulle hända så att veterinär behöver tillkallas och passet behöver vara med så får man skaffa ut det i skogen då.


Inte alls, precis det fick vi nämligen höra vid inspektion på vår anläggning, att passen (i original - inga kopior godtas) ska förvaras i eller i direkt anslutning till stallet. Enda gången passet inte behöver finnas på samma plats som hästen är vid ridning, då man har 3 timmar på sig att visa upp det.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Det låter fortfarande väldigt konstigt. Om inte annat så borde de verkligen skriva ut det i reglerna i såna fall - om nu inte inspektören har egna tolkningar av reglerna. För just min del spelar det absolut ingen roll i avstånd eller tid att visa passet om det finns i huset eller i stallet. Så är det säkert på väldigt många ställen.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Vi har ett låst medicinskåp i ett annat låst utrymme som mediciner och pass förvaras i. :)
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Bevis på uppstallningskontrakt behövs ju inte då man kan ha en egen deal utan ett papper..jag kan nog fortsätta på anledningar att komma undan detta..

Fast uppstallningskontraktet är fortfarande bra att ha tex om stallägaren skulle ha/få pengaproblem så att det blir en utmätning av tillgångar. Då är uppstallningskontrakten och ägarbeviset tillsammans de två enklaste sätten att visa att det är din häst och att den inte ska ingå i utmätningen av tillgånga för stallägaren.

/Camilla
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

ja och ifall att det blir krångel om uppsägning osv... det finns ju otaiga trådar om såna fall här på buke där uppstallningskontrakt inte har funnits och där det har blivit både bråk och krången när ena parten vill säga upp platsen.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Du läste nog inte sammanhanget tror jag :)

Uppstallningsavtal ska man givetvis ha..

Jag menade att man kan ha det som ursäkt för att passet inte finns "direkt"/nära intill hästen sas och därför altså hävda att hästen inte bor i det stallet (eftersom att inget säger att man måste ha ett skrivet avtal) och att man åker iväg och hämtar passet.. Man hävdar att hästen är där tillfälligt sas, kanske över dagen eller för nån timma för att man tränar den där, spec vid ridning som tillåter en tidsram på 3 timmar på att hämta passet och visa upp det..
 
Senast ändrad:
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Min häst ska förvisso inte, eller får inte gå till livsmedel nu men jag har ingen sån ruta i mitt pass och min häst var i livet före passkravet tillkom

Mest troligt ska ditt pass kompletteras för att vara giltigt. Så var det i alla fall med min irländska galoppörs pass. Han saknade också sidan där man undantar från humanproduktion, eller för in behandlingar.

Var bara att kontakta Weatherbys, och betala en liten summa (typ motsv 100 svenska kronor) så kom ett stämplat lösblad som tillägg. Ja, det kan kraftigt diskuteras hur smart det var att ha ett LÖST blad med undantag från humanproduktion alt behandlingar, men..

Men som sagt, jag var tvungen komplettera med den där sidan för det skulle vara giltigt med 'nya' (som inte är så nya nu, men nyare än hans pass) reglerna.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

*KL*

Jag har ju numera en häst som inte är min i stallet. Jag har hans pass inne i huset ihop med mina hästars pass. (Stallet ligger 30 sek promenad från stallet). Ligger faktiskt här precis bredvid datorn i en fin liten hög passen. Just i detta nu ligger dock inte utsockneshästens pass här, då det är för stämpling hos registraturen, men annars så.

I stallet tror jag ingen skulle kräva jag förvarade dem - jag har kallstall och samma luftfuktighet som ute. Skulle det krävas de låg absolut just i stallet fick jag väl ställa dit ett kassakåp eller annat väldigt lufttätt låsbart skåp dock, men det känns overkill då jag ju kan hämta dem i huset på under minuten.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Du läste nog inte sammanhanget tror jag :)

Uppstallningsavtal ska man givetvis ha..

Jag menade att man kan ha det som ursäkt för att passet inte finns "direkt"/nära intill hästen sas och därför altså hävda att hästen inte bor i det stallet (eftersom att inget säger att man måste ha ett skrivet avtal) och att man åker iväg och hämtar passet.. Man hävdar att hästen är där tillfälligt sas, kanske över dagen eller för nån timma för att man tränar den där, spec vid ridning som tillåter en tidsram på 3 timmar på att hämta passet och visa upp det..

För att undvika förvecklingar som kan både bli pinsamma och kanske också dyra så är det nog bäst att köra ärligt. Kan riktigt se hur någon hävdar att hästen inte bor i stallet för att i nästa sekund enstallkompis kommer och frågar om dom får låna din box etc...:cool:
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

*kl*
Då ligger nog 70% av Sveriges stall illa till, däribland mitt. Jag har ju mina egna, men inackorderingarna har sina hemma, bor iofs 5 min bilfärd bort.

Ridklubben här har knappast pass på alla privata inackorderingar, då de är ute o tävlar var o varannan helg, utan dem har hästägarna själva.

Sen har jag för mig - rätta mig om jag har fel- att i welsh ponnyns pass finns även ägarbeviset i själva passet. Då är det ju en värdehandling som man kanske inte vill lämna ifrån sig hur som helst.

Kodat litet säkerhetsskåp låter ju jättebra, men det om något är ju stöldbegärligt, även om inte tjuvarna vet vad som finns i. Inget värde för dem men enormt värde för ägaren till hästen.

Nä, det är så dumt att det knappast finns tycker jag. Borde istället vara regel att man då innom 3 timmar ska kunna visa upp passet oavsett bete, uteritt eller uppstallning.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Jag anser fortfarande att risken för kontroll är så pass liten..Skulle det hända så kan jag ta det för jag förvarar inte mitt pass i stallet och jag tror majoriteten inte gör det heller.
Som nämt så ligger nog majoriteten av alla stall/stallägare risigt till om man punkligt ska följa det som står ang förvaringen eftersom att det kan vara svårt att fullfölja kraven.
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Ja och varför förvärra det med en lögn i så fall? Jag tror mer på att ärligt svara att man har passet hemma och att man kan komma och visa upp det inom en rimlig tid.

Jag har gångavstånd från stallet, ca 30 meter, till huset. Passen är i huset. Kan visserligen lägga dom i sadelkammaren som är låst...men det tar lika lång tid att gå in och hämta nyckeln som att gå in och hämta passet... ;)
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Själva grejen är ju att det är stallägaren som är ansvarig. Även om det är en ägare som inte vill ha passet i stallet.

Har stalläg själv valt är det ju en sak, men att åka dit vid en kontroll för djurägarna vägrar - det måste kännas surt.

De flesta jag vet kräver att ha passet. Samma på unghingstbete osv. Risken för koll är inte så minimal som man kan tro, det ska ju rutinkontrolleras var X år, och i en sådan kontroll kommer ju även passförvaring att kontrolleras. Den gången något akut händer och vet vill se pass och det inte finns etc kan ju också 'avslöja' att det inte finns.

Sen, jag förstår fullt ut hästägarna som inte vill släppa ifrån sig passet också. Jag är inte speciellt bekväm med det själv.

Tycker dte borde gå att lösa utmärkt med vidimerade kopior jag, alla nöjda och glada.. Men det duger ju inte tyvärr =(
 
Sv: Förvara hästpassen i stallet

Kl

Har själv passen inne i huset (som är ihoppbyggt med stallet) och passet följer med då jag åker iväg med någon häst, inte jobbigare än att ta med sadeln när man åker och tränar.

Hästägarbevisen ligger dock säkert inlåsta i vapenskåpet.

Skulle jag ha andras hästar här så skulle det vara ett krav på att hästpassen förvaras på gården, har ingen lust att få vite på grund av någon inte vill följa reglerna.

Kram
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Oknytt
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Jahopp
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 987
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp