Försvaret tar komp

Sv: Försvaret tar komp

Tyvärr så fattar inte vanligt folk hur jävla illa ställt det egentligen är med vår försvarsmakt, rikets försvar består till största delen av nåra tusen galningar som jag själv som anfaller med bara bajonetten hellre än att ge upp :rage:

Exakt, och har man sett ryska invasionskartorna över Sverige (nej ni får inte se dom detaljerade kartorna, dom "finns inte" påstås det) så sover man inte speciellt lugnt efter det.

Sverige kommer alltid att anses vara en framtida framskjuten bas i ett framtida krig.
 
Sv: Försvaret tar komp

Exakt, och har man sett ryska invasionskartorna över Sverige (nej ni får inte se dom detaljerade kartorna, dom "finns inte" påstås det) så sover man inte speciellt lugnt efter det.

Sverige kommer alltid att anses vara en framtida framskjuten bas i ett framtida krig.

kl

Vi i skåne behöver inte ligga sömnlösa, vårt försvar är Dansken (den Golit pratar om i tråd efter tråd)!

can-stock-photo_csp7794727.jpg


De anses ju (av svenskarna) vara mer tokiga än normala och jag tror säkert de känner viss kärlek för sitt skåne. De har ju till och med byggt en bro till oss för att de inte ville klippa navelsträngen! :D

De är allmänt krigslystna och gillar att peppande sjunga:

http://www.youtube.com/watch?v=SdRLCu0doNY

Trots sitt skräckinjagande yttre så är de väldigt snälla och omtänksamma så resten av Sverige kan nog få vara med på ett hörn :)

http://www.youtube.com/watch?v=4lWEkScvjbk

Men för att vara seriös då, om Sverige hade haft ett bra försvar och inte som det de har nu, är det tillräckligt för att ta strid mot Ryssland? Vad har Sverige för uppbackning från andra länder, eller får vi stå där helt ensam?

På vilka grunder har vi inget försvar, varför togs det bort? Det är väl inte vanligt folk som beslutat om det?

/Enya, blandras- dansk rebell på nätterna :cautious:och naiv svensk på dagarna :o
 
Sv: Försvaret tar komp

kl


På vilka grunder har vi inget försvar, varför togs det bort? Det är väl inte vanligt folk som beslutat om det?

Nu har vi ju ett försvar. Men det har fått andra uppgifter än att försvara Sverige mot en invasion.

Att vi inte har råd att göra både ock är inte så konstigt. På något sätt måste ju alla skattesänkningar finansieras.
 
Sv: Försvaret tar komp

Alla länder har ett försvar, antingen sitt eget land eller något annat lands
Ryssarna har börjat bygga upp sin flotta för länge sedan och de ligger konstant och bevakar våra gränser, flyget är ofta uppe och spanar.
Bor man i östra Blekinge vet man till skillnad mot många andra delar av sverige att vi faktiskt har ett försvar då Marinbasen och en flygflottilj finns här
Det är vardagsmat att lyssna på skjutningar på skjutbanorna eller se militärer på stan
Själv tillhör jag de Nationella Skyddstyrkorna, dvs Hemvärnet sedan några år tillbaka då jag vill kunna göra något den dagen det smäller

Nej, inte Costa Rica
 
Sv: Försvaret tar komp

Alla länder har ett försvar, antingen sitt eget land eller något annat lands
Ryssarna har börjat bygga upp sin flotta för länge sedan och de ligger konstant och bevakar våra gränser, flyget är ofta uppe och spanar.
Bor man i östra Blekinge vet man till skillnad mot många andra delar av sverige att vi faktiskt har ett försvar då Marinbasen och en flygflottilj finns här
Det är vardagsmat att lyssna på skjutningar på skjutbanorna eller se militärer på stan
Själv tillhör jag de Nationella Skyddstyrkorna, dvs Hemvärnet sedan några år tillbaka då jag vill kunna göra något den dagen det smäller

Då får vi hoppas att dansken av någon mystisk anledning får för sig att landstiga just är och inte i resten av Sverige där vi inte har nåt försvar.
 
Sv: Försvaret tar komp

kl

Vi i skåne behöver inte ligga sömnlösa, vårt försvar är Dansken (den Golit pratar om i tråd efter tråd)!

Är du galen? Ärkefiende nummer 2 till Sverige är ju historiskt sett dansken.
(Ärkefiende nummer 1 är ryssen.) (skämtsamt menat)

Men som delvis bördig från skånelandskapen och till 25% från ärkefiendeland nummer 1, så får jag medge en viss kluvenhet i lojaliteterna.

Ändock är jag villig att göra vad jag kan, med tillgängliga medel för att försvara min torva mot inkräktare. Oavsett vad de kommer ifrån. Kommer nån hit med vapen i hand och ska tvinga på oss en massa med våld- då ska de ha spö! Sen att jag inte har annat än svärd, värja, medeltida handkanon, pilbåge och stenkastning tillgängligt i min arsenal för tillfället må vara hänt.
( Och jag kan faktiskt använda skjutvapen och är rätt pricksäker) sätt en k-pist i mina händer och jag prickar en fotboll på 100 meters avstånd med enskotteld. ( I varje fall om jag får skjuta in bössan först).

Men egentligen är jag en väldigt fredlig människa, men jag inser att som världen ser ut så måste man kunna sätta ner foten om nån storing försöker sätta sig på en.

Jag skulle aldrig få för mig att gå fram till en annan människa och slå på denne. Däremot skulle jag gå fram och hjälpa till om nån som inte kan värja sig själv råkar illa ut. Och jag skulle försvara mig så gott jag kan om nån gick på mig med ont i sinnet.

Jag är som igelkotten, som fredligt rotar runt i trädgården och inte gör en fluga förnär- men om du försöker bita mig får du taggar i munnen.

Ärligt talat så tycker jag det är ett problem att försvaret hela tiden bantas.
Jag tycker illa om att svenska soldater skickas utomlands långt bort. I allra första hand ska våra resurser vara till för att försvara Sverige från angrepp. I andra hand hjälpa grannländer mot inkräktare och i tredje hand för den goda sakens skull. Vi ska vara defensiva inte offensiva.
 
Senast ändrad:
Sv: Försvaret tar komp

Oavsett vilket land det gäller är det alltid problematiskt att ha stora grannar.

Danmark var "stor granne" ända tills tullinkomsterna från Helsingör/Helsingborg försvann. Då blev Sverige "stor granne"

Alltsedan Napoleonkrigen har Ryssland varit den stora grannen för oss här uppe i norr. Mer eller mindre aggressiv beroende på Tysklands storhet.

Idag reser sig Ryssland efter att ha åkt på en historiskt sett sensationell stjärnsmäll, Värre än den efter ryska revolutionen.

Man ser ett nytt Europa, ett dominerande NATO och konstaterar att det finns ngr få länder som inte är anslutna.

Om dessa länder är svaga och opålitliga, militärt sett betyder det att de är är en osäkerhetsfaktor i det strategiska spelet. Därför söker man förmodligen provocera fram en rustning o förstärkning av Sveriges försvar. Då fungerar Sverige som en buffert mellan stormakterna.
Man vill absolut inte att Sverige går med i NATO. Det skulle betyda att östersjöregionen till 80% domineras av NATO
 
Sv: Försvaret tar komp

Costa Rica sitter i knät på Onkel Sam och fiser, så på sätt och vis har även dom ett försvar - dom har bara outsourcat uppgiften.
 
Sv: Försvaret tar komp

Ryssarna har ju numer börjat hota länder runt Östersjön om att dom baske mig inte får gå med i NATO, däribland Finland.

Ryska federationen, Vooruzjonnyje Sily Rossijskoj Federatsii, vill absolut inte se fler NATO-länder runt Östersjön och dom har i dagsläget omvärderat de avtal federationen hade med NATO - numer ser dom NATO mer eller mindre officiellt som motståndare.

Men försvarsdepartementet sticker huvudet djupt ner i sanden och rabblar hela tiden mantrat att upprustningen sker från en låg nivå, regeringens uttalanden börjar likna Tage Danielssons sketch efter Harrisburg.

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
 
Sv: Försvaret tar komp

Ryssarna har ju numer börjat hota länder runt Östersjön om att dom baske mig inte får gå med i NATO, däribland Finland.

Ryska federationen, Vooruzjonnyje Sily Rossijskoj Federatsii, vill absolut inte se fler NATO-länder runt Östersjön och dom har i dagsläget omvärderat de avtal federationen hade med NATO - numer ser dom NATO mer eller mindre officiellt som motståndare.

Men försvarsdepartementet sticker huvudet djupt ner i sanden och rabblar hela tiden mantrat att upprustningen sker från en låg nivå, regeringens uttalanden börjar likna Tage Danielssons sketch efter Harrisburg.

http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

Och vad gör Ryssland om man går med i NATO? Startar krig? Med alla?
 
Sv: Försvaret tar komp

Det återstår att se...

Dock så har ju ärligt talat inte omvärlden så jämrans mycket att sätta emot - många länder har ju ställt om sin krigsmakt till att jaga talibaner i nattsärk istället för att kunna slåss mot mekaniserade ryska divisioner.

Många länder har idag en armé som är alldeles för liten och för dåligt utrustad. Javisst, dom har massor av flashiga prylar men har dåligt med det som egentligen räknas - stridsvagnar, tungt artilleri m.m.

Många flygvapen är också dåligt utrustade... kort sagt så har man inom NATO och även Sverige ställt in krigsmaskinen på att slåss mot dåligt utrustade fiender som saknar samordning.

Flyget har skrotat ut sina markmålsrobotar och ersatt dessa med laserstyrda bomber - laserstyrda bomber funkar jättebra mot folk i nattsärk som springer runt och skjuter i luften men mot en mekaniserad division så funkar dom dåligt - då kan du i princip lika gärna börja sända in kamikazepiloter.

I nya organisationen så har 12 cm granatkastarna utgått och ersatts med gamla 8 cm - vilka inte klarar av att skjuta hårdmålsammunition som slår ut stridsfordon.

Alla haubitsar och bandkanoner har skrotats för att dom skulle ersättas av Archer, vilket iofs var ett bra beslut då haubits 77 och "fransyskan" tog för lång tid att gruppera, men dom försvann innan det nya var på plats och vi kommer fasen ha så få Archer att dom blir som piss i den mäktiga Mississippi.

Ta ett fordon som "galten", den är totalt värdelös i ett riktigt krig - den är klent beväpnad och kan mer eller mindre bara köras på väg. Men det är den typen av stridsfordon som man har satsat på istället för att uppgradera sina riktiga stridsfordon - ett riktigt stridsfordon har band och är beväpnat med kanon...

Men det kanske mest värdelösa med nya försvaret är att det helt saknar uthållighet, förr hade vi välfyllda förråd som var fyllda med ammunition, mat, drivmedel, kängor, diskmedel - allt fanns i gigantiska mängder i våra bergrum och mobiliseringsförråd redo för att användas när kriget kommer. Idag har du i princip bara det som är ute på bataljonen/kompaniet - och när det är slut så är även kriget slut.

Vårt flygvapen har bara 400 jaktrobotar - sen är kriget över för deras del.

Det är tveksamt om vi i dagsläget ens kan fullbestycka varje flygplan i flygvapnet.

I det nya försvaret som bara ska slåss mot folk i u-länder så kan man skicka upp ett flygplan som bara bestyckat med automatkanon, men det räcker inte till om du vill slåss mot ett gäng Sukhoi T 50 utan då blir det till att stoppa svansen mellan benen och försvinna från platsen.
 
Sv: Försvaret tar komp

Fast någon kom ju på att det skulle byggas ett stridsvagnsgarage på Gotland :crazy:

Tanken var att det skulle stå stridsvagnar på Gotland för att det är lite krångligt att flytta såna - då skulle man kunna flytta dit personal bara.
Slutresultatet blir ju då att dessa vagnar måste bytas ut med jämna mellanrum bara för att få fungerande underhåll - KORKSKALLLAR :banghead:

Den strategiskt viktigaste platsen i hela Östersjöområdet står oförsvarad, bra tänkt försvarsdepartementet...
 
Sv: Försvaret tar komp

Nu har vi ju ett försvar. Men det har fått andra uppgifter än att försvara Sverige mot en invasion.

Att vi inte har råd att göra både ock är inte så konstigt. På något sätt måste ju alla skattesänkningar finansieras.

Fast varför inte prioritera försvara Sverige istället då? Funkar det då?
 
Sv: Försvaret tar komp

Det är inte så att jag inte tror på er,. det är bara så att jag inte riktigt förstår hur ni kan veta detta, men ändå så verkar beslutsfattarna inte förstå detta. Hur kan det komma sig? Finns det ingen som kan upplysa dem om det här då?
 
Sv: Försvaret tar komp

Jag är 50% ärkefiende 2 så min lojalitet är inte klar den heller! :D
Men jag tror säkert att Dansken mycket väl skulle försvara skåne till sista droppen! Vi är ju skåningar, Kung Tulle! :p
 
Sv: Försvaret tar komp

Jag är 50% ärkefiende 2 så min lojalitet är inte klar den heller! :D
Men jag tror säkert att Dansken mycket väl skulle försvara skåne till sista droppen! Vi är ju skåningar, Kung Tulle! :p

Vore det inte enklare om vi lät ryssarna ta över nån gammal flygbas och stationera lite stridande förband, så är vi fredade från Dansken och nato?
 
Sv: Försvaret tar komp

Ja det är nog bäst, danskar är FARLIGA! :nailbiting::sneaky:

Danskarna tror på konstiga saker. Som massförstörelsevapen i Irak. De kan gå på vad som helst för att få gå ut i krig.

Det är bara ryssen som kan ge oss ett effektivt skydd mot Dansken och nato
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 219
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 036
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 369
Senast: cirkus
·
Relationer Som rubriken lyder. Varit ihop med min gubbe i snart ett år, han är verkligen helt underbar på alla sätt och vis. Det som inte funkar i...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
18 822
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel + konstiga annonser
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp