Försvaret tar komp

Sv: Försvaret tar komp

Problemet är att vi kanske inte har något överhängande hot just nu men om det skulle bli så tar det en j-la tid att bygga upp försvaret. Då, rent krasst, hinner Sverige bli invaderat. Tidigare har taktiken varit att ge upp Norrland men ha en gerillarörelse där samt hålla andra strategiska punkter tills våra allierade kommer till undsättning. Det var meningen att det skulle kosta för mycket att hålla Sverige så ev angripare skulle låta bli.

Idag får vi snällt bli invaderade och se om någon har lust att hjälpa oss.

"Sverige kommer att försvara sig till sista finne" som de säger i vårt östra grannland :sneaky:
 
Senast ändrad:
Sv: Försvaret tar komp

Vem vill ha något av Sverige och vad är det egentligen som är så viktigt att starta krig för istället för att prata med regeringen som snälla pojkar?
 
Sv: Försvaret tar komp

Och det är verkligen så viktigt att man skulle starta krig för att få det?
 
Sv: Försvaret tar komp

http://www.youtube.com/watch?v=zWLBuc12z24

Detta är en av de största anledningarna till att inte Tyskland invaderade Sverige i syfte att komma åt de svenska malmfälten.

Gruvan i Kiruna är världens största underjordiska gruva och järnmalmskroppen där är en av de absolut största som man känner till i världen.

Annars så är Gotland av vital betydelse för Ryssarna, Europa får en betydande del av sin energiförsörjning genom de gasledningar som ligger i havet utanför Gotland. Ryssarna har tidigare tryckt på Sverige i syfte att få upprätta en pumpstation utanför Gotlands kust.

Ryssland ser ju hellre ett starkt svenskt försvar hellre än att vi ska gå med i NATO. Det är värt att notera att ryssen rakt ut har hotat Finland om dessa skulle bli få för sig att gå med NATO.
 
Sv: Försvaret tar komp

Vi hade en armé på 500 000 man.

Detta ska jämföras med tex de 450 000 man som ryssarna satte in under finska vinterkriget, eller de 160 000 man som landsteg i Normandie 6 juni 1944.
 
Sv: Försvaret tar komp

Och det är verkligen så viktigt att man skulle starta krig för att få det?

Tyvärr så är det ju så. Läs mer om de svenska malmtransporterna till Narvik (råvara) eller de tyska trupptransporterna genom Sverige under kriget (strategiskt).

Flera av Sveriges gruvor i Bergsslagen ägdes och drevs av tyskar vid tiden för andra världskriget.
 
Sv: Försvaret tar komp

http://www.youtube.com/watch?v=zWLBuc12z24

Detta är en av de största anledningarna till att inte Tyskland invaderade Sverige i syfte att komma åt de svenska malmfälten.

Gruvan i Kiruna är världens största underjordiska gruva och järnmalmskroppen där är en av de absolut största som man känner till i världen.

Annars så är Gotland av vital betydelse för Ryssarna, Europa får en betydande del av sin energiförsörjning genom de gasledningar som ligger i havet utanför Gotland. Ryssarna har tidigare tryckt på Sverige i syfte att få upprätta en pumpstation utanför Gotlands kust.

Ryssland ser ju hellre ett starkt svenskt försvar hellre än att vi ska gå med i NATO. Det är värt att notera att ryssen rakt ut har hotat Finland om dessa skulle bli få för sig att gå med NATO.

njae inte riktigt.
att tyskarna gick in i Norge var till största delen av strategiska orsaker, England o Frankrike hade ju satt igång med samma plan då tyskarna tog Danmark o Norge. man landsatte ju folk i Narvik och hårda strider utspelades där. vad det gällde den svenska malmen, så visst var den viktig men iom med blixtkriget västerut fick tyskarna tillgång till belgiska o franska gruvor, dock ej med samma höga kvalitet på malmen.

Då tyskarna tog våra grannländer hade man inte resurser att samtidigt ta Sverige, senare så samarbetade ju svenskarna med dem och då fanns ingen anledning. när sedan svenskarna morskade till sig så var kriget så långt gånget att resurserna på tyskarnas sida var för ansträngda och svenskarna var mobiliserade...
 
Sv: Försvaret tar komp

Tyvärr så är det ju så. Läs mer om de svenska malmtransporterna till Narvik (råvara) eller de tyska trupptransporterna genom Sverige under kriget (strategiskt).

Flera av Sveriges gruvor i Bergsslagen ägdes och drevs av tyskar vid tiden för andra världskriget.
Då liksom idag var och är Tyskland, i särklass vår viktigaste handelspartner.

Visst var malmen viktig för tyskarna men den var nog viktigare för Sverige.
Man hade under kriget tillgång till gruvor i de ockuperade länderna, malm som man tog nära nog gratis, visserligen inte av samma kvalitet som den svenska men i alla fall...
I och med blockaden så utgjorde handeln med Nazityskland majoriteten av de svenska exportinkomsterna under kriget. Visst, lite kullager gick till England med det var en rännil jämfört med vad som gick söderut.
 
Sv: Försvaret tar komp

kl

Tack alla för era svar! Det är inte så att jag är dum i huvudet, men jag har inte förstått vad som ska vara så viktigt med Sverige. Lite som att vi i Sverige tror för mycket om oss själv typ.:)

En annan fråga jag undrar över i samma anda som detta; vi har inte haft krig på många år och det som pratats om här är ju krig för rätt många år sedan. Har folk inte blivit mer civiliserade i Sverige, Tyskland, Ryssland osv. ?

Det här med att Ryssland har hotat Finland, när skedde det? Hade jag varit Finland hade jag gått med i NATO bara för att liksom, för att visa att jag inte tar Ryssland på allvar. Fast det är kanske så man startar krig.

Förresten skulle inte de kära danskarna gå in och försvara sitt kära gamla skåne?

Tror ni själv på att det kan bli krig mellan Sverige och annat land, så pass att ett försvar är ett måste?


Värnplikt däremot anser jag att vi skulle haft kvar. Det tror jag är en viktig del av försvaret.

Jag vet att jag låter lite bakom flötet, ta det inte så hårt :D
 
Sv: Försvaret tar komp

kl

Tack alla för era svar! Det är inte så att jag är dum i huvudet, men jag har inte förstått vad som ska vara så viktigt med Sverige. Lite som att vi i Sverige tror för mycket om oss själv typ.:)

En annan fråga jag undrar över i samma anda som detta; vi har inte haft krig på många år och det som pratats om här är ju krig för rätt många år sedan. Har folk inte blivit mer civiliserade i Sverige, Tyskland, Ryssland osv. ?

Det här med att Ryssland har hotat Finland, när skedde det? Hade jag varit Finland hade jag gått med i NATO bara för att liksom, för att visa att jag inte tar Ryssland på allvar. Fast det är kanske så man startar krig.

Förresten skulle inte de kära danskarna gå in och försvara sitt kära gamla skåne?

Tror ni själv på att det kan bli krig mellan Sverige och annat land, så pass att ett försvar är ett måste?


Värnplikt däremot anser jag att vi skulle haft kvar. Det tror jag är en viktig del av försvaret.

Jag vet att jag låter lite bakom flötet, ta det inte så hårt :D

Orsaken att vi inte haft fullskaligt krig i europa sedan 1945 beror på 2 saker.
1 Maktbalansen mellan CCCP/Warsavapackten och USA/NATO
2 Handelssammarbetet först i kol l& stålunionen och senare EU. Den du gör affärer med och tjänar pengar på vill du inte slåss med.
 
Sv: Försvaret tar komp

Och det är verkligen så viktigt att man skulle starta krig för att få det?

Förmodligen inte som en isolerad händelse. Men möjligen som del av en större konflikt. Om Ryssland upplever att väst hotar deras intressen på lång sikt kommer de nog inte att sitta på händerna.
 
Sv: Försvaret tar komp

Tja, ryssen invaderade Finland för inte fullt så länge sedan som klarade sig undan väldigt väl med tanke på omständigheterna...

Ryssarna satte in 450 000 man och tusentals stridsfordon. Finnarna var i underläge med 5:1 styrkemässigt men jag tror inte att särskilt många finnar var inställda på att ge upp sitt land.

Vad hade då Finland som ryssen skulle vilja ha ?

Ärligt talat inte så särskilt mycket, ungefär lika mycket som Estland, Lettland, Litauen, Polen m.fl.

Och vad finns det i länder som Afghanistan, Vietnam, Venezuela, Ungern m.fl. som gjorde att dessa invaderades av utländsk makt ?

Har vi blivit mer civiliserade då ?

Tveksamt, vi har bytt ut stenyxorna mot kärnvapen och automatvapen - människans natur kvarstår däremot tämligen oförändrad.

Det sägs att när påven såg det första armborstet så uttryckte han att det var ett så fruktansvärt vapen att det skulle göra slut på alla framtida krig, med facit i hand så vet vi ju att krigandet fortsatte tom efter Hiroshima, Nagasaki, Tokyo, Dresden - Va, säger någon kanske... Jo, Hiroshima och Nagasaki var attacker med kärnvapen, men både Tokyo och Dresden bombades med brandstridsmedel (termit, fosfor, napalm) som orsakade total förödelse för civilbefolkningen när dessa två städer förintades i de mest våldsamma eldstormar som mänskligheten har skådat. Dresden var dessutom en militär frizon...

I Vietnam fällde USA motsvarande de allierades bomblast under hela 2:a världskriget under en VECKA.

Så nej, vi är samma våldsamma barbarer som vi alltid har varit.

Vi har fortfarande människor i det upplysta Sverige som tror att homosexualitet är en sjukdom och kan botas med bön :banghead:

Hur det ser ut i knoppen för religiösa vettvillingar som Khomeini och Mitt Romney vet vi ju tyvärr alltför väl...

Så visst behöver vi ett försvar som kan visa att vi inte tänker lämna över vårt land utan motstånd.

Kan tillägga att det finns inget land som helt saknar försvar. Island har avtal med massor av andra länder som ska komma till deras räddning samt att dom har ett mellanting mellan militär och polis på ön, så att dom helt skulle sakna försvar är helt taget ur sitt sammanhang. Costa Rica har USA som försvarar dom, men det innebär ju också att dom hela tiden måste rätta sig efter Washington :yuck:
 
Sv: Försvaret tar komp

Och jag tycker att vi borde slopa allt vad försvar heter:p
Det borde Alla länder göra.

Konflikter ska inte lösas med våld, inte på något plan.
 
Sv: Försvaret tar komp

"Si vis pacem, para bellum"

Jag tror inte på våld eller krig... men kommer någon och försöker invadera Sverige kommer jag att göra det jag kan för att försvara landet. Titta på insatserna våra FN-soldater gjort, tror du inte att det är många oskyldiga som är glada att de blå baskrarna finns?
 
Sv: Försvaret tar komp

Det är ju inte i arméerna i sig som behöver avvecklas först. Först måste man avveckla konflikterna. Om folk inte hade våldsamma konflikter behövdes inga krigsmakter. Och den som hittar nyckeln till att avskaffa konflikterna kommer att få fredspriset - varje år.
 
Sv: Försvaret tar komp

Om man vill bli lite fiktivt illamående över svenska försvaret kan man ju läsa en jättetrevlig bok som heter Midvintermörker (uppföljare Midsommargryning som jag inte läst).

Spännande och spännande och tja. (Ryssland bestämmer sig för att de behöver en flottbas på Gotland)

Iofs kanske böcker som bäst passar dem som redan mår lite illa över eländet (säger jag som älskade Viggen som liten och var så stolt över vårt flygförsvar) men de är fruktansvärt pålästa tydligen (har bekanta som kollade upp allt som "användes" i boken och det är korrekt så länge det inte hunnit ändras från skrivet till utgivning).
 
Sv: Försvaret tar komp

Det här med att Ryssland har hotat Finland, när skedde det? Hade jag varit Finland hade jag gått med i NATO bara för att liksom, för att visa att jag inte tar Ryssland på allvar. Fast det är kanske så man startar krig.

Ush läs lite om Finland och Ryssland så förstår du att de är försiktiga och beter sig som ett piggsvin, med rätta.

Finland under den ryska tiden behandlar Finlands historia som det ryska Storfurstendömet Finland under perioden 1809–1917. Perioden benämns i Finlands historia även som Autonomitiden, Ryska tiden och Kejsartiden.

Ryssland har ju varit lite suget på Finland tidigare.
 
Sv: Försvaret tar komp

Och jag tycker att vi borde slopa allt vad försvar heter:p
Det borde Alla länder göra.

Konflikter ska inte lösas med våld, inte på något plan.

Vilket skulle leda till omedelbar katastrof i samma ögonblick som någon Ond person skulle skaffa militär lite smygigt. Och Onda personer som är makthungriga finns alltid. De skulle kunna erövra grannländerna med vad sjutton som helst. Armborst tex

Man kan iofs kombinera idén med att hjärntvätta alla små barn så att de blir lydiga och snälla som vuxna. Men frågan är om man inte då behöver en diktator för jorden också som kan bestämma hur "uppfostran" ska ske. Å tredje sidan så är det väl sådant vi vill undvika.

Och hur kommer man ens dit, vad gör man med tex Nordkorea, låter dem vara enda landet kvar med vapen... kärnvapen..., det känns sunt, eller bombar dem till grusöken.

(Nope handel är super mot krig, handel över hela världen och så tycker jag att länder som Sverige ska ha ett försvar så att vi kan behålla vår ganska trevliga demokrati. Jag gillar den helt enkelt.).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 219
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 036
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 369
Senast: cirkus
·
Relationer Som rubriken lyder. Varit ihop med min gubbe i snart ett år, han är verkligen helt underbar på alla sätt och vis. Det som inte funkar i...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
18 822
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp