Första sparken...

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Skulle precis skriva denna tråd när jag såg tråden om strawberrysylts hemska julafton:cry:

Jag hade en betydligt bättre julaftonskväll:)

När sambon och jag hade gått och lagt oss kände jag för första gången bebisen inne i magen:love:

v. 17+5 var det då.

Nu lever den runt varje kväll när jag gått och lagt mig=)

undra hur det känns om 20 veckor när det känns så pass tydligt redan nu:crazy:

De va en riktigt trevlig julklapp jag fick av bebis=)
 
Sv: Första sparken...

ååh vad underbart!

Själv har jag känt bubbel/buffande i några veckor nu. Men bara "riktiga sparkar" 2 gånger. För mig är det mest så att bebis snurrar runt i magen och hela magen gungar haha. (Känns som om någon håller på att knåda en deg inne i magen)

Jag hoppas att jag skall få känna mer av de riktiga sparkarna snart. Och att även sambon skall få känna något mer än "tarmrörelser"..

Är nu i vecka 22+1.
 
Sv: Första sparken...

Har känt min i ca 6 v, nu kan man ibland se små rörelser på magen och lillejulafton kunde min sambo känna barnet för första gången. Trodde inte de var så livliga, jag kan vakna på nätterna av att den sparkar. Jag är i v 22 +0.
 
Sv: Första sparken...

Åh, vad härligt för dig!

Jag längtar till att gå en hel graviditet och få känna allt sånt där. Fast nu får det nog vänta ett tag..

//r
 
Sv: Första sparken...

ja några "riktiga" sparkar är det väl inte.

Men det känns tydligt att det kommer ifrån livmodern å inte som bubblor i magen som man fått det beskrivet=)
 
Sv: Första sparken...

ja dom säger väl att man ska vänta ett tag efter ett missfall? vilken vecka va du i?

jag är inte säker men möjligheten finns att jag fick missfall i våras/somras. mensen va 3 v försenad och jag skulle köpa ett test men han aldrig innan "mensen" kom. de va mycket mycket mer blod än det brukar vara, så det kan ha varit missfall. hade ju inte fått bekräftat att jag va gravid eller vant mig vid tanken att bli mamma men man vart ju lite deppig ändå då jag ville ha barn men inte sambon. tre månader senare ville sambon och det tog på första försöket. och den här gången har det ju gått bra än så länge, är i v 19 nu. så vänta tills du känner dig redo igen bara. så du hinner sörja klart innan ni försöker igen. efter mitt eventuella missfall stötte jag bort alla tankar om barn och intalade mig själv att de va bäst att avstå. men när sambon sa att han va redo ville jag mer än någonsin.
 
Sv: Första sparken...

ja jag vaknar två ggr/natt för att gå och kissa. kan tänka mig att det blir några gånger fler när bebisen sparkar på blåsan och den växer så det trycker på blåsan så fort den är lite fylld=) tur man har nära till toan från sovrummet=)
 
Sv: Första sparken...

jo, fysiskt sett ska man väl vänta iaf tills man fått mens en gång. Sen psykiskt så är det väl olika hur länge man känner att man vill vänta.
Som det känns just nu kommer jag nog vilja vänta i minst upp emot ett halvår iaf.

//r
 
Sv: Första sparken...

Fysiskt sett så behöver man inte alls vänta en mens snarare ska man passa på (om man nu snabbt vill bli gravid) eftersom kroppen nu är inställd på att ta emot en graviditet så är det just denna period som man har lättast att bli gravid igen.
Fick detta noga förklarat för mig av en chefgyn efter mitt första missfall. Och han hade rätt på mig iaf för jag blev gravid direkt efteråt och hade ingen mens emellan.
 
Sv: Första sparken...

Fysiskt sett så behöver man inte alls vänta en mens snarare ska man passa på (om man nu snabbt vill bli gravid) eftersom kroppen nu är inställd på att ta emot en graviditet så är det just denna period som man har lättast att bli gravid igen.
Fick detta noga förklarat för mig av en chefgyn efter mitt första missfall. Och han hade rätt på mig iaf för jag blev gravid direkt efteråt och hade ingen mens emellan.

Åh, okej. Var hon som jag var till idag, för att kolla att allt såg okej ut, som sa att jag skulle vänta med att försöka igen, tills mensen kommit igång igen iaf...

//r
 
Sv: Första sparken...

Precis så trodde jag också och jag sa till gyn-läkaren att "jag ska väl vänta en mens nu..." och då sa han att det är en gammal förlegad åsikt som många tar till för att vara på den säkra sidan.. men faktum är ju att ett missfall inte är värre än en mens eller förlossning alltså inget "skadligt" för kroppen (har man däremot fått missfall pga av yttrevåld eller att livmodern skadats så är det ju en annan sak).
 
Sv: Första sparken...

Åh, så härligt!!

Första gången man kände att "Nu minsann var det en bebisspark och inte bara "tarmbubbel..."
Underbart!
 
Sv: Första sparken...

Jag kände min gnska tidigt.. Tyävrr så har jag inte skrivit upp när :cry: men det började som et härlig fisk känsla i magen.. Nu känns det som att ha ett litet monster i magen!!! Jag börjar misstänka att det är en Alien :eek: Är i vecka 23..
 
Sv: Första sparken...

hehe, jag blev lite orolig där ett tag.. Tänkte att det bara var jag som inte kännt riktiga sparkar hela tiden.. puuh

(När folk pratar om att de känner sparkar så tror man ju att det verkligen är sparkar och inte bubbel/buffel de första veckorna. Iaf innan man själv blev gravid)

På tal om att gå upp och kissa under natten.. I snitt går jag nog upp ca 2 gånger...Men vissa nätter (som i natt tex) så blir det 5 gånger.. Inte så konstigt att man är trött som bara den, och knappt orkar hålla ögonen öppna på jobbet..

Något som jag däremot har märkt nu ( I v23) är att så fort jag ätit så är magen som en svälld ballong. Känns som om den skall spricka.. Någon av er andra som märkt detta??
 
Sv: Första sparken...

Jag har inga problem med att magen blir svullen. Däremot tycker jag att jag lätt blir "äckelmätt". Ibland får jag gå upp 1 gång på natten och kissa, men det händer mest när jag druckit sent på kvällen, för det mesta behöver jag inte det. Däremot fram till v 15 (ungefär) fick jag gå upp varje natt och kissa, hormoner enligt BM. Vill inte tänka på hur det blir när man måste kissa oftare, när jag jobbar går jag upp 04.45 varannan vecka. Förhoppningsvis får jag HP beviljad så jag kan sova längre istället. Är i v 22+1.
 
Sv: Första sparken...

Vill inte tänka på hur det blir när man måste kissa oftare

Det där med hur ofta man behöver kissa är oerhört individuellt. Jag är i v37 och har fortfarande aldrig behövt gå upp och kissa på natten trots att jag tar min järntablett med ett glas vatten precis innan läggdags. Att jag har sluppit kanske beror på att min blåsa är rätt tålig i vanliga fall, det kan gå många timmar mellan toa-besöken även dagtid.

På tal om sparkar så säger man nog så trots att det kanske inte alltid är rena sparkar utan mer rörelser i början. Nu i v37 kan jag lova att man ibland blir lite trött på fröken därinne som håller på och micklar och sparkar så himla mycket.
 
Sv: Första sparken...

hehe, jag kan tänka mig att det blir så..

i början av grav. längtar man efter sparkar
i mitten av grav. upplever man sparkar
i slutet av grav. har man tröttnat på sparkar

:)
 
Sv: Första sparken...

Grattis!!

Jag började känna sparkar otroligt tidigt, så min BM sa att förstföderskor oftast inte känner igen dem så där tidigt. Sa att man misstar dem för tarmbubbel. Men har man haft långdragen salmonella någon gång i livet så vet man precis var tarmarna sitter och det var inte där det kändes.

Det märkliga var att dessa tidiga sparkar gjorde ont, som en blixtrande smärta. Jättemärkligt, men han sparkade väl på något känsligt. Eftersom blev de bara sparklika och magen hubbabubbade när jag låg i badet. De sista två månaderna hade han spjärn mot revbendkanted och styrketränade på kvällarna. Ibland var jag tvungen att sätta handloven där och trycka bort hälen från revbenen för jag fick kramp. Men det var bra att han tränade. Jag tror han hjälpte till på väg ut!

Fny
 
Sv: Första sparken...

Åh! jag har åxå haft sån där blixtrande smärta som du säger. då kanske det va bebisen som sparkade alltså. de va väl runt v16-17. långt ner på höger sida. nästan så att man tappade andan=/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
18 082
Senast: fio
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 321
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp