Första barnet ivf, syskon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yahoo

Finns det några härinne som fått första barnet genom ivf och sen skaffat syskon? Blev det på normalväg eller en ivf igen?

Melker kom till genom ivf. Vi vill jättegärna ha ett syskon till honom så småningom. Men jag undrar hur länge man vågar försöka på egen hand innan man tar hjälp igen. Vi vet ju inte om vi kan få barn på naturligväg. På samma gång vet jag inte om jag vill göra en till ivf.

Så fram med era tankar och idéer, hur resonerar/resonerade ni?
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Har ni inga frysisar ni kan ta? Jag förstår att du inte vill gå igenom ett helt nytt försök igen, det är ju ganska så påfrestande.

Om du funderar på ett syskon så skulle inte jag vänta alltför länge iaf.
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Vidar är en ICSI-bebis och jag var JÄTTESJUK av ett överstimuleringssyndrom och bukinfektioner/tarmvred under graviditeten. Det var en stor risk för att jag inte skulle vara fertil igen den naturliga vägen (om jag var det innan visste man inte eftersom vi direkt visste att makens spermier inte simmade så ICSI var enda utvägen) pga sammanväxningar i äggledarna.

Nåväl, jag bytte man :angel: och tog ut spiralen - då tog jag ett ultraljudstest där man försöker se äggledarpassage som visade ingen synlig passage.

Men det testet är mer otillförlitligt när man fött barn för då är livmoderhalsen vidare och det är svårare att få upp ett högt tryck i livmodern under testet så man visste ju inte säkert. Jag ville mest veta att jag inte hade en ökad risk för tex utomkvedshavandeskap.

Fast sedan kom mensen aldrig igång efter spiraluttaget - jag blev spontant gravid på första ägglossningen :D

Det är 3½ år mellan mina vilket känns perfekt - den första är tillräckligt stor för att vara självgående men de leker ändå ihop.

Vad beror er dåliga fertilitet på? Finns det en manlig faktor som kan tänkas variera över tid så kan du ju blir spontant bli gravid om spermierna är bättre någon månad. Är dina äggledare täta måste man ju göra om IVF.
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Tyvärr inga till frys. Blev överstimulerad första gången, så det blev tyvärr inte så många ägg andra vändan... :(
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Kul att det funkade direkt gång nummer två, sånt är alltid roligt att läsa. :D

Det är spermierna som är boven i dramat. Så det är ICSI här också. Läkaren sa att vi har 1/10 chans mot ett så kallat normalpar. Därför rekommenderade han oss IVF.
Det är just med de små chanserna som jag börjar fundera på framtiden, hur länge man ska försöka själv innan man tar hjälp om man nu vill gå igenom allt igen.
Har hört folk som blivit gravida igen trots dåliga odds. Men ska vi ha en till vill jag inte att det ska bli allt för många år emellan (typ 5-10).
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Yahoo - mitt absoluta råd är att ni helt enkelt bokar en tid igen för nya ICSI-försök på samma ställe som sist. Där vet man ju exakt hur du svarar på stimuleringen och kan fixa det bäst. Fundera på minsta tänkbara mellanrum du vill ha mellan syskonen och starta då. Hur gammal är du? Under 35 är generellt bäst, men det är stora individuella variationer, man har inte samma "biologiska ålder" som kronologiska när det gäller äggproduktion. Mina var tex på topp även efter 40, andras lägger av tidigt men sånt kan man ju inte VETA.

Ni kan ju alltid avboka om ni skulle bli spontangravida.

Men räkna inte med det. Och schemalägg inte sexet efter det. ( Att känna att man är mer sugen vid ägglossning är dock tillåtet :D )

Det kan vara oerhört känsligt för män att ha dåliga spermier och det finns en stor risk för att det kommer in hjärnspöken i sexlivet och slitage på relationen. Det är lätt att först känna att man knullar på kommando och sedan att man dessutom gör det i onödan :crazy:

Bättre att satsa på att bara ha roligt, hitta tillbaka till ett mysigt sexliv som göder en nära relation och kallt räkna med ett par ICSI-försök till.

Det är viktigare för barnen att ha kvar båda sina föräldrar på samma ställe än att syskonet blir "gratis" i pengar räknat.
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Boka tid kan man ju faktiskt göra, det har jag inte ens tänkt på. Blir det spontant innan är det ju bara en bonus. :D
Vet dock inte om vi kan göra på samma ställe, vilket jag skulle vilja. Det vore skönt när man ändock känner till rutinerna och då jag blev överstimulerad första gången. Är ju gjort genom landstinget, Västerås och Uppsala. Ska kolla upp det, då kanske man inte känner samma "press" på sexlivet, vilket det var ett tag förut (gyn som så käckt sa att ha sex då och då bla, bla).

Tack för tipset!
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Privat ICSI på UAS kostar ca 20000:- per försök. Vill ni ha stimuleringen via Västerås så "boka" via dem, jag tror väntetiden ligger på 3-6 mån.

När jag "gjorde" Vidar så var det många par som var inne för att få nummer två. Enda skillnaden var att de fick betala själva, inget landsting sponsrar att man vill göra syskon.. Däremot får man komma till även på landstingsklinikerna, de är beroende av att få ett visst antal patienter för att få ihop ekonomin...
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Hej, kul att höra det finns flera här inne! Vi fick vår son genom IVF för 1½ år sen nu, jag blev spontant gravid när han var 4 månader och nu har han en superunderbar lillasyster på 5½ månad:)
Kan du förstå hur underbart det var att bli gravid på "naturligt" sätt och slippa alla behandlingar!! Jag var beredd att vänta 1½ år innan jag gjorde IVF igen, ville ge det naturliga en chans och det funkade!! Jippie. Så jag önskar dig all lycka till.
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Jaha, så man kan göra privat även via landstinget. Visste att det gick i Uppsala men inte i Västerås. Det låter ju strålande. Vore skönt att få samma läkare (läkaren och sköterskorna var helt underbara i Västerås) och slippa åka så långt för stimulering osv. Vi hade nämligen funderat på om vi skulle bli tvungna att göra allt i Uppsala.
Vet du om de har något rabattsystem om man bokar tre försök på en gång?
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Härligt att läsa, förstår att det måste ha varit underbart! :D
Hittade de något fel på någon av er?
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

ja slöa simmare på han och trång passage på mig och det måste bli lättare när man fött barn en gång. Gick i Falun -toppenklinik
läkaren där sa att föda barn är som en total omstart på en dator för kroppen-hormoner och allt som får börja om
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Då förstår jag verkligen att det var skönt att fixa tvåan på egen hand. :)
Det är alltid skönt att höra andra som lyckas som har oddsen emot sig.
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Yahoo skrev:
Jaha, så man kan göra privat även via landstinget. Visste att det gick i Uppsala men inte i Västerås. Det låter ju strålande. Vore skönt att få samma läkare (läkaren och sköterskorna var helt underbara i Västerås) och slippa åka så långt för stimulering osv. Vi hade nämligen funderat på om vi skulle bli tvungna att göra allt i Uppsala.
Vet du om de har något rabattsystem om man bokar tre försök på en gång?

Vet inte hur det funkar i Västerås. I Örebro har de så att de rabatterar om stimuleringen sköts från hemsjukhuset, och då betalar man ju den delen där istället. Men västerås har ingen officiell prislista vad jag sett. Så ta kontakt med samma gäng igen och fråga.

Här är mitt tips att ring inte utan TA MED BEBIN och gör ett besök på mottagningen med fikabröd och bebisbilder med till personalen :idea:

De som arbetar med detta tycker förstås det är jättekul att få se resultaten :love:
 
Sv: Första barnet ivf, syskon?

Ska kolla hur det funkar i Västerås, att ta en tur dit personligen kanske inte är en så dum idé. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·
Småbarn Jag har en lättsam och glad unge på dryga året. Han äter bra, sover oftast bra och är orimligt glad. Jag kan räkna på ena handens...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 724
Senast: piggelin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp