Förskoleval

Mabuse

Trådstartare
Vi står i begrepp att välja förskola till hösten, för en ettåring och en treåring, och har två alternativ, men väldigt svårt att välja.

Antingen får båda barnen gå på det kommunala dagiset som storebror går på nu, som vi är väldigt nöjda med. Det är ett ganska traditionellt dagis med fyra avdelningar i varsitt hus, en liten gård att leka på. Lite trånga lokaler, och väldigt mycket leksaker. Dagiset ligger en bit bort. Vi vet inte vilka avdelningar barnen kommer gå på till hösten, det beror på vart det finns plats. Etniskt och ekonomiskt blandat bland barnen.

Eller så får de gå på ett nyöppnat privat dagis i närheten med reggio emilia-inriktning, de har inga avdelningar och inte så mycket leksaker, utan istället stora öppna ytor och en atelje där barnen kan leka och rita, barnen hör till ett av fyra "hemvisten", men får vara någon annanstans också om de vill. Ingen gård, de går till närliggande parker och grönområden. Etniskt och ekonomiskt homogent, svensk medelklass, i princip.

Vad ska man välja?
 
Sv: Förskoleval

Jättesvårt när man inte vet hur grupperna ser ut, det privata låter ju trevligt, men med ett gäng ungar med spring i benen som älskar brottningslekar så skulle det kunna vara ett elände med stora ytor och ingen begränsning, men med lugna barn som leker stillsamare lekar och tar hänsyn till varandra så kan det vara toppen.

Jag har haft mina på en riktigt bra förskola när sonen en vända blev flyttad till en annan avdelning eftersom personalen själva inte tyckte att han hade det riktigt så bra som han skulle kunna ha det. Han var en mjukare typ och med den andra avdelningens gruppdynamik kom han till rätt ordentligt. Nu gjordes det välidgt bra och med fler barn som flyttades runt så han inte blev utpekad men de var tydliga med varför de ville flytta honom.
 
Sv: Förskoleval

Nej, hur grupperna kommer ser ut är det ju ingen som vet än, tyvärr, eftersom det är nyöppnat och de fortfarande håller på att fylla på med barn och skapa grupperna. Så vi måste välja utan att ha den informationen.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade nog kört på det första iom att ni redan har ett barn där som trivs och ni är nöjda. Varför byta liksom ?
Dessutom så gillar jag när det inte alltför homogent
 
Sv: Förskoleval

Jag skulle ha valt det gamla dagiset. Jag hyser skepsis mot nybildade dagis, det tar en hel del tid att få rutiner att sätta sig och ska ni dessutom skola in en liten plutt så hade jag hellre valt ett som man vet fungerar med personalteam som är väl inarbetade. Och inga avdelningar tycker jag bara låter rörigt, särskilt för ett litet barn som behöver en överblickbar grupp.
 
Sv: Förskoleval

KL

Jag tänker också att man vill ha det bekvämt och slippa lämna på flera ställen på morgnarna. Senare kanske ni har gamla dagis, nya dagis och skola. Puh! Sen tycker jag det låter osäkert utan egen gård, dels att barn lättare kan rymma/komma bort (hönsmamma) och dels undrar jag om man spontant går ut lika ofta då. Gillar heller inte öppna ytan- tanken men det kanske funkar urbra, vad vet jag...
 
Sv: Förskoleval

Nej, två olika dagis är inte aktuellt, antingen går båda på nya, eller också båda på gamla.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade nog kört på det första iom att ni redan har ett barn där som trivs och ni är nöjda. Varför byta liksom ?
Dessutom så gillar jag när det inte alltför homogent

Fördelarna med det nya är:

*Nära --> kortare dagar
*Garanterad plats redan nu för bägge barnen, ingen magvärk för om lillebror ska få plats, på vilken avdelning och när.
*Mycket engagerad personal med höga pedagogiska ambitioner
*de öppna grupperna gör att lillebror kan hänga på storebror om han vill i början när allt är nytt.

Vi trivs bra med den avdelning på det gamla dagiset där storebror gått, men i höst ska han byta avdelning, och vi vet inte om och på vilken avdelning lillebror får plats. Hur de andra avdelningarna är vet vi inte riktigt. Så det är inte sagt att något barn kommer kunna gå på avdelningen som vi gillat till hösten.
 
Sv: Förskoleval

Här i min lilla by håller de på bygger en ny kommunal förskola som är som den nyöppnade du beskriver. Skillnaden är att barnen kommer ha en gård, småbarnen 1-2 år kommer ha en helt egen anpassad gård bara för dem.
Hemvisterna kommer bli uppdelade på 1-2 åringar, 2-3åringar, 3-4åringar och sedan den stora barnen i en egen hemvist. I dessa fyra hemvister finns rum där barnen återigen är uppdelade i grupper och tillhör ett av dessa rummen.

Alla barnen kommer ha gemensam matsal som man kan äta i om man vill (nej jag vet inte vad områdeschefen menade med det eftersom de inte ska ha matbord i hemvisterna) de har gemensam öppen hall som ska bli som typ en inomhus lekpark. Sedan en ateljé och ett vattenrum (tror jag att de kallade det) samt ett pedagogiskt kök.

Just nu är jag negativ till nya förskolan, den blir stor och idag räknar de med 105 barn som ska skolas in v.32 och de bygger för 140 barn. Det känns som om grupperna blir stora även om de kommer dela upp grupperna i mindre grupper inom gruppen och jag är mån om små grupper för att alla barnen ska bli sedda. Men samtidigt som jag är negativ har jag förhoppning om att det kommer bli bra för det låter ju bra på pappret. Vi har ju "inget val" eftersom de gamla lokalerna ska rivas så vill jag inte ha henne på nya förskolan får jag byta by med omvägar på minst 1 mil eller mer beroende på förskola.

Ville bara dela med mig om tänket på mitt barns nya förskola eftersom du väljer mellan ett med samma inriktning/tänk/pedagogik.
 
Sv: Förskoleval

Vad gäller Reggio Emiliadagiset hade jag oroat mig för att den lösa strukturen med öppna ytor blir lite mycket för så små barn att hantera. Särskilt när det samtidigt är en helt ny verksamhet.

Sen råkar jag personligen ha haft inblick i en (bara en) dagisavdelning med högt uppskruvade konstnärliga ambitioner, och tyvärr gav personalen sken av att vara lite väl mycket av komplicerade "konstnärssjälar" på ett sätt som säkert inte direkt skadar barn, men som inte heller nödvändigtvis är det tryggaste.

När det gäller särskilt ettåringen skulle jag också oroa mig för att de inte går ut så mycket som de borde, om de dels prioriterar ritandet, dels inte enkelt kan gå ut på gården.

Jag har som förälder lättare för att komplettera dagis med sådant som man gör inomhus - tex ritar - än för utevistelse, särskilt under vinterhalvåret. Jag ser gärna att dagis står för utevistelsen.

När det gäller det homogena, så gillar jag inte det alls, men ser samtidigt hur det kan vara enkelt. Jag hade dock känt mig lite obekväm med att inte presentera mitt barn för den etniskt blandade värld vi numera lever i (enstaka adopterade barn hjälper inte).

Samtidigt ser jag på många sätt hur Reggio Emilia framstår som mest attraktivt.

Men jag tror att jag hade landat i ert vanliga dagis.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt det gamla och hållit alla tummar o stenhårt stått på mig o hävdat syskonförtur för lillebror. Anledningarna till det är ungefär desamma som de andra skrivit, samt att jag av egen erfarenhet vet hur mycket en förskola man redan har o är nöjd med är värd. Lycka till med valet :-)!
 
Sv: Förskoleval

Utevistelsen tyckte jag var ett stort aber innan, men vid närmare eftertanke så behöver det inte vara sämre på nya förskolan, för när de kommer ut går de till ett grönområde eller en lekpark, medan de på det gamla dagiset av naturliga skäl oftast är på gården, som är ok men inte mycket mer än så.

Stora sonen leker helst med klossar, siffror och bokstäver, och inget av det finns på nya förskolan, så om vi ska vidga hans vyer är nog den nya bäst. Ska han få pyssla med det han själv tycker är roligast är den gamla bättre. Självklart är han så liten än att vad han tycker är kul kan ändras, så klart, men som det har varit hittills.
 
Sv: Förskoleval

Ja, det låter som ett liknande upplägg som vår nya förskola, de har också matsal etc, fast den är lite mindre, med 60 barn uppdelat på fyra hemvisten efter ålder, tre småbarnsgrupper och en storbarnsgrupp.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt den kommunala förskolan. Jag ser fördelen med inarbetad personal och barngrupp, att barnen antagligen får gå ut oftare eftersom gården ligger närmare till hands (speciellt viktigt på vintern då många små barn lätt blir kalla då de sitter mer still, då är det lättare att köra korta pass fler gånger), jag ser också en fördel i att det finns olika sorters leksaker att välja medan-extra speciellt för mindre barn (det var leksakerna som främst fångade mina barn när de skulle inskolas, de starka relationerna till andra barn kom senare).
 
Sv: Förskoleval

Om du gör en plus och minus lista över de båda förskolorna, hur känns det då?

Även om gruppstorleken är viktig för mig så är ju just det där med engagerad personal något som också väger tungt för mig (tråkigt att som exempel komma vid lämning och personalen går runt med kaffekoppar, känns väldigt engagerat, eller inte) och barnen kommer ju få en större miljöberikning på nya förskolan när det inte finns en gård att tillgå.
 
Sv: Förskoleval

Gruppstorleken är samma på båda förskolorna, totalt 60 barn uppdelade i fyra grupper om femton barn i varje. Personalen är engagerad på båda ställena, men på olika sätt. På gamla dagiset är de mer mysiga och vardagliga, på nya dagiset jobbar de mer professionellt, så att säga, med mycket dokumentation, och har höga pedagogiska ambitioner. Det gamla känns mer traditionellt jämförelsevis, det andra är mer likt hur en modern skola jobbar idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Förskoleval

Jag är nog lite traditionell, men jag tycker det verkar jättetristed en förskola utan leksaker... När de är så små tycker jag att det viktigaste är att de har ROLIGT och trivs på dagis snarare än att de vidgar sina vyer.
 
Sv: Förskoleval

Det är klart de har leksaker på nya dagiset också, men de har fler saker på gamla. Öht är miljön väldigt olika, på nya är det stort, öppet, ljust, avskalat. Men nog ganska inbjudande till lek på sitt sätt, för när jag var på visning var det flera föräldrar som hade med sina två-treåringar, och de kastade sig på t ex vattenkranar i barnhöjd och rutschbana ner i bollhav och började leka järnet. På gamla är det mycket mer trångt, och mer intryck, med bilder och hyllor på väggarna, lådor med klossar och annat, osv.
 
Sv: Förskoleval

Jag hade valt alternativ 2.
Jag tycker det är positivt med en tydlig pedagogisk inriktning och tror att det säkert visst kan vara ett någorlunda samspelt gäng med klara mål och metoder även om förskolan är ny.

RE handlar väl om jag minns rätt mycket om lära genom fri lek. Bara för att de inte har tusentals leksaker så betyder inte det att barnen inte kommer leka, tvärt om.

Jag har inga barn än men vill när det blir dags ha mina barn i en förskola med en pedagogisk inriktning som faktiskt kommer gagna deras utveckling. Jag är själv ett fan av Montessori men det viktiga är ju att personalen är engagerad, empatisk och har förmåga att se och lyfta varje barn.
Traditionella förskolor kan självklart vara bra även de men kunde jag välja blir det garanterat något mer modernt och genomtänkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dagis... vi är relativt nyinflyttade här och därmed så har ju inte jag "gamla vänner" eller...
Svar
11
· Visningar
1 719
Senast: Mirraya
·
Småbarn Hur viktigt är det att barn går på ett bra dagis? Funderar kring detta, eftersom vi håller på att titta efter en ny, större lägenhet...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
19 498
Senast: Badger
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag har en son på snart 4år och tyvärr har jag aldrig fått uppleva den där glädjen över att ha barn som andra verkar känna. Man ser...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
43 618
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp