Försenad mens - gravid?

A

anonymkostym

Min mens är försenad med typ 5 dagar och mina bröst ömmar också väldigt mycket och häromdagen svimmade jag. Är detta symptom för graviditet? Min mens är dock alltid ganska oregelbunden men trots detta så reagerade både jag och pojkvännen mycket när den inte kom denna gången.

Jag är så otroligt orolig och rädd för att jag ska vara gravid. Och jag vet inte, hur tar man test och när gör man det och hur fungerar allt? Och vad kostar det att köpa ett test?

Kan tillägga att jag äter Cerazette och aldrig har glömt att ta ett piller. Dock har det varierat mellan några timmar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försenad mens - gravid?

Test kan du köpa på apoteket, nu minns jag inte alls vad de kostar men det är inte jättedyrt. Hur man gör står på paketet, man kissar på en sticka och läser av resultatet.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Jag svimmade när jag var i v.7

Det är inte alls ovanligt att mensen försvinner helt när man äter cerazette och inte heller ovanligt att brösten växer. Att man svimmar kan också bero på andra saker, dåligt blodsocker t.ex.

Test kan du köpa på apoteket och vissa större matvarubutiker, priserna är lite varierande.
Clearblue 2 st kostar 128:- (79:- för 1)
Clearblue digital kostar 98:-/st
Apoliva kostar 115:- för 2 st
Preg kostar 69:-/st
(De testerna finns på apoteket och det är apotekets priser)

Hade jag vart du skulle jag köpt ett test imorgon, är det negatovt vänta 1 vecka och se om mensen kommer, annars testa igen.
Skulle även det vara negativt och du fortfarande är orolig så ring en mödravårdcentral/barnmorskemottagning och be om att få göra ett vaginalt ultraljud. Det kan man göra privat också tror det kostar strax under 300:- (i alla fall här)

Är du gravid så ringer du till MVC/BMM och får en tid, ta med dig pojkvännen och ni kommer få träffa en barnmorska och kan prata om hur ni vill göra. Abort eller behålla.

Är du rädd för att någon ska se dig köpa test på apoteket finns det flera ställen på internet man kan köpa tester och få direkt i brevlådan inom några dagar.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Tack för svaren!

Ja, jag hade tänkt att köpa ett test imorgon, vilket rekommenderas?

Och sedan, kostar det att göra ett vaginalt ultraljud? Och det är ingenting föräldrarna behöver få reda på?

Men jag har ju ätit Cerazette sedan september, kan det fortfarande vara så då att mensen bara försvunnit pga dem? Såhär sent menar jag.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

De behöver nog inte vara orolig, men för att lugna nerverna gör ett grav test.
Testet kostar ca 70-80 kr.

Hittade ett stycke om när det är som pålitligast att göra ett grav test:
När ska ett graviditetstest genomföras?
En mensliknande blödning kan förekomma vid graviditet. För att vara helt säker på att NORLEVO® har haft effekt bör graviditetstest göras efter 3-4 veckor. Man bör definitivt göra ett graviditetstest om menstruationen kommer i tid men är onormal eller är mer än 5 dagar försenad.


Du kan göra grav test nu för att få veta.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Okej, tack för hjälpen. Får ta och testa mig imorgon då.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

De testerna på apoteket reagerar alla på samma hormonhalt i urinet, är man inte så långt gången kan ett test visa negativt fast man är gravid, men inte tvärt om. RFSU's gravtest reagerar på lägre hormonhalt men om de finns på apoteket vet jag inte, det är kanske olika beroende på var man bor.

Det är himla olika från landsting till landsting om ultraljud kostar eller inte. Jag tror jag fick betala 140:- för mitt vanliga ultraljud.

Föräldrarna behöver absolut inte få veta, men det kan ju vara bra att berätta om det nu är så att du är gravid och ni väljer att behålla. Jag var livrädd för att mina föräldrar skulle bli arga men jag och min mamma framför allt, har kommit varandra ännu närmare nu.


Du har ju bara ätit cerazette i 4 månader, så visst kan det bara vara biverkningar som du fått nu. Det tar ju ett tag för kroppen när man äter hormoner att komma i en bra balans eller vad man ska säga och det står även i bipacksedeln att precis som du skrivit, ömmande bröst och utebliven mens, är vanliga biverkningar.

När jag åt cerazette förut hade jag en liten blödning som kom ca varrannan månad.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Okej, men då satsar jag på RFSU's test då. Tror jag har sett det här.

Nej, självfallet hade jag berättat om jag skulle behållt barnet, dock så är detta inte fallet. Jag är bara 18 år och inte direkt mogen för att ha ett barn.

Men det känns bra att höra att det bara kan vara biverkningar från Cerazette, men självfallet ska jag ändå testa mig.

Men tack så hemskt mycket för svaren. det hjälpte mig mycket här i min oro!
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Jag testade mig idag, och där stod det att jag inte är gravid. Dock ska jag testa mig om en vecka igen om mensen inte har kommit än. Men skönt ändå att det var negativt.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Okej, en liten uppdatering:

Min mens har fortfarande inte kommit, alltså är den ungefär två veckor för sen (om jag nu räknar rätt). Jag gjorde ett till graviditetstest igår, som även det visade att jag inte är gravid. Mina bröst slutade ömma efter kanske tre dagar.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag testa mig igen om en vecka eller vänta ännu längre?
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Är du orolig så skall du såklart kontakta en barnmorska, men både ömmande bröst och utebliven mens är ju olika biverkningar från cerazette.

Du kommer ju bli ruinerad om du ska ta och göra grav-test varje vecka för att du inte får mens. När jag åt cerazette förra gången fick jag en liten blödning varrannan månad ungefär.
 
Sv: Försenad mens - gravid?

Liten uppdatering igen:

Jag fick min mens idag! woho.. jag är otroligt lättad (dock har jag världens värsta mensvärk, men jag är fortfarande glad!)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 501
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag äter P-piller och glömde ta en tablett för en månad sedan. Förra veckan hade jag mens om än kanske lite mindre än vanligt och i...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Sofie_B
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Snö
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 272
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp