Förebygga kolik?

KallblodSthlm

Trådstartare
Flytta tråden om en ligger fel!

Hejsan!

Har en shettishingst på 5år, han har varit frisk hela livet (lite övervikt i yngre år annars inget annat) men sen för ca 7veckor så fick han lite kolikkänningar, gick över efter lite promenerande (tog väll max 3timmar från att stallägaren ringde o sa att ponnyn bara låg ner o inte åt till att han va som vanligt igen), ökade silaget med 0,5kg/vecka o han fick betfor o lite, lite lucernpellets ca 0,5dl insläpp o kväll (för att få i sej mer vatten från betforn).

Sen i tisdags så hände de ja inte ville va me om, fick åka in till ulltuna akut pga kolik och muskelkramper, blev lite bättre o i onsdags morse blev han jättedålig så buköppning kom på tal :'( Men de blev bättre o nu är han hemma =D
Nu står han på ca 1,5-2kg torrhö/silage per dag o 1dl betfor me mkt vatten o lite salt för drickandes skull =)

Sen för ca 1vecka sedan fick han
Morgon
1,5kg silage
0,5dl bvitamin

Insläpp
1kg silage
mindre än 1l betfor
1msk salt
0,2dl fibergi låg
0,5dl loppfrö
0,5dl lucernpellets

Kväll
2,5kg silage
samma som insläppet utom
-inge loppfrö
-foderolja, en skvätt
-0,5dl fibergi

Sen 1l Kraft rider i en sån där aktiveringsboll för hund me små hål i som lite extra aktivering =)

Han motioneras MINST 25min longering i alla gångarter o "max" 1,5tim körning, dressyr i mitten o galopp/travträning innan o efter som uppvärmning.


Han har haft ca 3-5dagars vila på 7veckor.
Vet visste inte varför han blev så dålig som han blev :'(

Är det någon här inne som har varit med om liknande eller har tips på va jag ska göra för att göra så han slipper kolik i den närmaste framtiden?
I nuläget kan jag tyvär bara åka ut till honom 1gång/dag.
 
Sv: Förebygga kolik?

Äter han bara två gånger/dag?
Edit, slarvläste.

Det bästa är ju att ge små givor många gånger om dagen. Annat alternativ kan vara dubbla hönät, för antar (hungriga ponnyer) att han äter höet ganska snabbt?

Kraftfoder är aldrig bra för hästar som har magproblem, det försämrar matsmältningen ytterligare.

Min maghäst är i tävlingskondis och äter inget kraftfoder alls, många gånger är det överflödigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Förebygga kolik?

Har testat att ge 1/3 av all lucern m.m. per mål, men han står närmare 1tim me sin soppa så hon som har stallet tycker de blir lite drygt o stå o vänta på han tills han kanske är klar.

Hade honom förut på enbart hösilage, men när vi började träna mer i dressyren o så kände jag att han orkade endast halva passet, sen fick jag tvinga han o arbeta, så testa o ge han lite fibergi o då orkade han hela passet.

Han får de andra me lucernen för att få i sej mer vatten (de blir ca 4l soppa) då får han i sej all vätska, annars så dricker han väldigt dåligt :/

Ska absolut testa dubbla hönät, har en hökorg (sån som sitter på väggen i ett hörn) så kan lägga silaget i hönät som läggs i hökorgen =)
 
Sv: Förebygga kolik?

Har testat att ge 1/3 av all lucern m.m. per mål, men han står närmare 1tim me sin soppa så hon som har stallet tycker de blir lite drygt o stå o vänta på han tills han kanske är klar.

Hade honom förut på enbart hösilage, men när vi började träna mer i dressyren o så kände jag att han orkade endast halva passet, sen fick jag tvinga han o arbeta, så testa o ge han lite fibergi o då orkade han hela passet.

Han får de andra me lucernen för att få i sej mer vatten (de blir ca 4l soppa) då får han i sej all vätska, annars så dricker han väldigt dåligt :/

Ska absolut testa dubbla hönät, har en hökorg (sån som sitter på väggen i ett hörn) så kan lägga silaget i hönät som läggs i hökorgen =)

Mer loppfrö eller linfrö, är väl nästan inga kalorier, men håller magen igång.
Vår ponny fick kolik förra våren, typiskt när de börjar snappa efter första gräset och får i sig jord... så nu förebygger vi mer loppfrö (linför har de slutat med hos vår granngården), lagt i vatten så det är klibbit och bra, han får det tre gånger om dagen. Dels de två gånger om dagen de får kraftfoder, och sen efter ridning. Kan ju inte skada resonerar jag.
 
Sv: Förebygga kolik?

Har testat att ge 1/3 av all lucern m.m. per mål, men han står närmare 1tim me sin soppa så hon som har stallet tycker de blir lite drygt o stå o vänta på han tills han kanske är klar.

Hade honom förut på enbart hösilage, men när vi började träna mer i dressyren o så kände jag att han orkade endast halva passet, sen fick jag tvinga han o arbeta, så testa o ge han lite fibergi o då orkade han hela passet.

Han får de andra me lucernen för att få i sej mer vatten (de blir ca 4l soppa) då får han i sej all vätska, annars så dricker han väldigt dåligt :/

Ska absolut testa dubbla hönät, har en hökorg (sån som sitter på väggen i ett hörn) så kan lägga silaget i hönät som läggs i hökorgen =)

Ja dricka är ju viktigt, vi har inte lucern, så han fick betfor i myyyycket vatten.
 
Sv: Förebygga kolik?

Jo, kan ju öka loppfröna till 1dl elr 3/4dl.
Nackdelen är ju att han äter inte allt om han inte får lite fibergi/lucern elr ngn gröt till :/ Har försökt, men han kladdar runt me de eller stuntar i o äter.

Men får han 1/2dl lucernpellets så får han i sej ca 3l vätska/mål =)
Samma om de blir för mycket vatten till för lite betfor, kan få i han ca 1dl extravatten på varje dl betfor han får.
Kan ju tvinga i han vatten me spruta, men känns inte såå trevligt o bråka så mkt me han.

Har funderat på o köpa en säck Pavo Slobby Mash för o få i han mer vätska, vet sa att de är ett bra foder att ge hästar som måste få i sej mer vätska =)
Iof ganska dyrt (230kr/15kg) men de är de värt om vi slipper klinikbesök =)
 
Sv: Förebygga kolik?

Tack så mycket för alla svar!

Om någon har knep som kan få han mer törstig?
Har testat me ljummet vatten (funkar ju första timmen, sen är de kallt igen *suck*)
Testat me lättdryck i olika smaker o e har funkat hyffsat, han dricker lite mer.
=)
 
Sv: Förebygga kolik?

Har du provat att hälla lite äppeljuice i vattnet för att få honom att dricka mer? 2 dl koncentrerad juice brukar vara lagom till en 25 liters hink med vatten. Du kan också prova att ge varmt vatten eftersom många hästar föredrar det. Nu menar jag inte lite fisljummet alltså utan ca 40-50 grader, så varmt att man nästan bränner sig. Det älskar mina hästar och kan dricka nästan en hel hink på en gång.
Det är också viktigt att hästen får tillräckligt med salt. Då dricker de också bättre.

Behöver du verkligen ge så mycket kraftfoder? Har du någon analys på ditt grovfoder? Din häst behöver ju mycket fibrer så jag hade valt att hellre höja grovfodret mer än att ge en massa kraftfoder.
Loppfrö är bra om man tror att koliken beror på att hästen har fått i sig grus. Annars gör det ingen nytta. Däremot kan du ge någon dl linfrökakapellets. Det är bra för magen. Du kan också ge ett paket vanlig bakjäst/dag. Det är också bra för magen. Om du vill ge bakjäst så smula den över fodret direkt innan servering. Jästen får inte ligga i blöt för då börjar den jäsa och fodret blir otjänligt. Du kan också ge 1 msk yea-sacc, det är mycket effektivt för magen.
 
Sv: Förebygga kolik?

Såg nu att de står 1l kraft rider, ska såklart va 1dl (ca tar lite mindre) samma me betforn (jävla data som inte vill skriva ordentligt) :p

Så totalt under 1 dag fick han
1dl lucernpellets
mindre än 2dl betfor
1dl fibergi låg
mindre än 1dl kraft rider
2-3msk salt (äter inte på saltstenen)
4,5kg silage

Kraften blir till 3-5l soppa =)

Varför jag ger kraft rider är för att han ska få ngt att göra en stund med aktiveringsbollen, lucrnen+fibergin får han för att han ska få i sej mer vätska. Utan lucern+lite fibergi i fodret får han i sej (i vattenhink) ca 5l, vissa dagar 10l (10l är de ovanligt att han dricker) Men blöter jag upp foder (lite betfor, lucernpellets, fibergi) till en ca 4l soppa/gröt så äter han me stor aptit, annars petar han lite i betforn o får inte i sej något extravatten.

Ska testa me lättdryck+kokande vatten o se om han dricker bättre.

Kom på en till fråga :p

Är de "säkert" att ge loppfrön redan nu eller ska jag avvakta ett par dagar till?
 
Sv: Förebygga kolik?

Är tydligen jättemånga hästar som har kolik just nu. Har varit på två kliniker bara senaste veckan och träffat distriktarn som alla sa att det är mycket koliker nu. Beror säkert på att all "skit" kommer fram i hagarna och det nya gräset som någon skrev, säkert också att det här vädret inte gör dem jättetörstiga som kall vinterluft eller varm sommar.

Min hade också väldigt svår kolik för någon vecka sedan och blev Ultuna, usch inte roligt alls, men nu hemma igen och precis som dig vill jag göra allt för att förebygga. Ger melassvatten och loppfrö. Sedan begränsar jag hennes utevistelse så hon inte får gå ute och gräva i backen hela långa dagar, känner mig taskig då jag vill ha så långa utevistelser som möjligt, men får nog bli såhär den värsta "äckelperioden" då ponnyn verkligen äter allt. Vet inte hur jag ska göra annars... Givetvis motionerar jag henne ordentligt.

Ta i trä och håller alla tummar för att hon håller sig frisk nu, mycket oro för matte :crazy:
 
Sv: Förebygga kolik?

Men grabb står i världens tråkigaste hage (hade velat ha de annorlunda, men funkar inte i dagsläget) = grushage, han som shettis kan galoppera, trava o skritta runt, skulle nog funka upp till storlek c ponny/liten d. Inga träd o gnaga på, så har slängt in leksaker till han (fänder till båt, borstar me hård borst me balsnöre fastknutet m.m.).
Hur lång utevistelse får din tjej?

I stallet där vi står är dom ute mellan 7/8-16/17 är som ute 10timmar får dom lunch mellan 11/13.
Blir de för lång tid ute?
Börjar ge loppfrö me betforn idag, 1dl delat på 3 mål blir nog bra =)

Är jättenojjig hela tiden, blir livrädd o får nästan en hjärtattack så fort stallägaren eller hennes dotter ringer eller smsar nu :/
Han motioneras (närmaste dagarna 1 tim skritt o lite lätt jogg i början pga herrns vilja antingen får han jogga elr så sliter ja sönder munnen på han) ordentligt, ska öka på lite nu oxå när stallägaren eller någon annan har möjlighet att gå en 10min promenad vid kvällsfodringen/ morgonen beroende på när ja åker ut.
 
Sv: Förebygga kolik?

Jag kan inte se någon orsak till varför du inte skulle kunna ge loppfrön nu.

Jag tycker ändå att du ska höja grovfodret. Den shettisen jag hade hemma åt ca 5 kg hö/dag+att hon hade halm om hon ville ha det. Det är ju så att bästa sättet att förebygga kolik är tillräckligt med grovfoder och mycket utevistelse/rörelse så att tarmarna hålls igång. Att hålla magen i god form med hjälp att ge yea-sacc eller i bara förebyggande syfte bakjäst är också en god hjälp. Att vara supernoga vid foderbyte är också viktigt. Minst två veckors överlappning ska man ha när man byter grovfoder. Det gäller även till och från bete.
 
Sv: Förebygga kolik?

Ska öka med 0,5-1kg/dag enligt ordinationer från vet. Så ökar lite försiktigt nu, ger lite extratussar under tiden jag är i stallet.

Tanken är att han ska va uppe på full giva/ det han fick förut (nästan 5kg) inom 1vecka om allt går som de ska.

Visst kan man ge loppfrö torrt? eller bara lite uppblött?

Halm har slagit mej att man nog ska ge typ 1kg elr så per dag, lite varje fodring.

Foderbyten har ja alltid tagit i ca 3veckor eller mer beroende på hur mycket foder jag fått med mej från gamla stallet. Ger jag honom nytt foder av något slag får han vänja sej i minst 4veckor så magen hänger me =)

Han står på torv sen ca 4-7veckor tbk (kommer inte ihåg när vi bytte) han har stått på de i alla andra stall vi stått i, sen flyttade vi dit vi står nu o dom hade spån från början men bytte till torv för att det är lättare o bli av me torven än spånet =)
 
Sv: Förebygga kolik?

Är det gaskolik eller förstoppningskolik eller något annat ??

En sak som kan vara vettig är att öka ättiderna genom att ha ett slowfeednät eller sprida ut silaget så att han får gå omkring och äta småtuggor.
 
Sv: Förebygga kolik?

Dom kom fram till en förstoppning i grovtarmen som orsakade smärtan. Så de blir väll förstoppningskolik?

Hönät vågar ja knappt ha till han då han blev sur när silaget tog slut (då fick han 4kg till natten) o sparka me frambenet, fick hela frambenet genom nätet o så stog han så X antal timmar senare när de blev morgon. Fixade en hökorg till han o de tar lite längre tid för han, har lagt silaget i ett hönät som läggs i hökorgen nu. Hoppas att han inte blir alltför sur på att de blir svårt o få ut silaget =)

Sprida ut silaget i hagen kan ja be stallägaren o slänga runt de lite =)
 
Sv: Förebygga kolik?

För att försöka förebygga att han inte får i sig grus så kan du bygga foderhäck. Jag tog en EU pall, o sen 2 pallkragar på det borde vara lagom för en shettis. Som jag skruvade fast så hästarna inte kan flytta på det. I den kan du skruva fast en ring, en sån man har till uppbindning. Sen köper du ett finmaskigt hönät med en metallring o botten, de är lite dyrare men väl värt! Sen fyller du det, o sätter fast det med hjälp av en karbinhake i ringen i botten på din foderhäck. På så vis får han inte in nån hov, o han har nåt o göra hela tiden vilket är bra för magen. När min åring hade kolik gav jag henne varm mat tre gånger om dagen. Den innehåll betfibermix, lusern och vetekli, selen, b vitamin och lite melass.
 
Sv: Förebygga kolik?

Åh tack för tipset!
Ska genast kolla me pappa va han har för prylar hemma o fixa så snart ja kan =D Funkar de me vanligt hönät? har typ 5 "vanliga" hönät i olika hålstorlekar =)

Har tänkt o börja me lucerngröten om ett par dagar, han bryr sej inte ens om betforn han får då de e för lite :/
Men lucernpellets som e uppblött är väll inte så farligt i liten mängd (ca 1dl/dag uppdelat på 3mål) Då kommer ja få i han ca 3-6l extravätska, nu får han bara i sej ca 5l :(
 

Liknande trådar

Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 648
Hästvård Jag har en shetlandsponny sedan 12 år tillbaka, han är 16. Han har alltid druckit dåligt i perioder och ätit dåligt på saltstenen. Har...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: Efwa
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 206
Senast: mlii
·
Hästvård Behöver lite råd. Förra vintern fick min häst kolik. Ganska allvarlig som slutade med x antal dygn på djursjukhus, men allt slutade bra...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp