Förbundet kritiskt till hästhållningsföreskrifterna - Konsekvenserna är förödande

(SvRF)
Djurskyddsmyndigheten presenterade nyligen det förslag till hästhållningsföreskrifter som man arbetat med i två år.
- Vi är glada att myndigheten i någon mån varit lyhörda för de synpunkter som vi framfört, men det finns flera brister som riskerar att bli förödande för landets ridskolor.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90046&x=1&a=907290
 
Sv: Förbundet kritiskt till hästhållningsföreskrifterna - Konsekvenserna är förödande

Det var en intressant studie som togs upp i artikeln! Jag ser fram emot fler studier. Min övertygelse är att det finns många bra sätt att ordna sin hästhållning på och att det viktigaste är att hästarna trivs, liksom personalen. Här tror jag ett helhetsperspektiv verkligen är viktigt och att man, oavsett stallform, har möjlighet att anpassa behoven individuellt efter varje häst (något som också nämns i artikeln). HÄstar är liksom vi människor olika allihopa.
 
Sv: Förbundet kritiskt till hästhållningsföreskrifterna - Konsekvenserna är förödande

Ja, visst är det bra att det finns regler men ibland blir jag så trött på byråkratin..hur många hästar finns det inte därute som kanske inte har de rätta måtten i stallet osv. men den bästa omvårdnaden?! Varför händer inget med alla de hästar som verkligen har det svårt lider och blir vanvårdade? Varför tar det så lång tid för dem att komma ifrån sin misär?
 
Sv: Förbundet kritiskt till hästhållningsföreskrifterna - Konsekvenserna är förödande

Jag tycker att det är bra att man ser över reglerna för hästhållning av lektionshästar, som det i detta fallet rör sig om.(Jag känner inte till ngra privathästar i spilta.) De behöver ha daglig utevistelse tycker jag.
De har ett påfrestande liv när de får stå uppbunden och glo in i en vägg eller mot en häst som konkurerar om maten, hela den tid den inte rids.
Men att svullnad över kotan eller kolik skulle vara det största hotet, ifrågasätter jag. Däremot tristress som yttrar sig i krubbitning,vävning eller att bitas tycker jag talar sitt tydliga språk
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På torsdagen intog ridinstruktörer från hela landet Göteborg Horse Show. Svenska Ridsportförbundet anordnade Ridinstruktörernas...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Under en tvådagarstemakonferens i Stockholm diskuterades ridsport, ridskolor och ridanläggningar och kommunala satsningar på...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Jordbruksverket tar över djurskyddsarbetet efter Djurskyddsmyndigheten. På onsdagen arrangerades en konferens, Djurskyddet och...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Social kontakt med artfränder, andra flockdjur eller människor. Möjlighet till daglig fri rörelse och max 16 timmar uppbunden i...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: andrisi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp