Föräldrapenning och sjukskrivning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Jag är sjukskriven 50% och föräldraledig 50%, sambon är 100% arbetslös. Pga ekonomin kan inte sambon ta ut 50% föräldraledighet, kan vi då sätta att svärfar (barnets farfar) tar hand om barnet de 50% som vi inte tar ut föräldrapenning?

Jag kan inte ta ut 100% fp, för då kommer jag att få ett helvete den dagen fp tar slut att återfå min sjukskrivning (som jag förmodligen måste ha, lär inte bli friskare än så här..:()

Och som sagt, tar sambon fp så går vi back tusentals koronor i månade= en omöjlighet, vi ligger nog risigt till redan nu.

Jenny
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

jag fattar ingenting ? Ni är bägge hemma på heltid, men så skall svärfar ta hand om barnet 50% ? Eller har jag fattat fel ? Eller skall svärfar (farfar) ta ut 50% av föräldrapengen ? Och sen - ge till er ?

Du får nog förklara så att man fattar vad du menar ?
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Jag förstår inte riktigt?
Vad är problemet?
Mig veterligt så får arbetslösa ta hand om sina barn utom de 15 timmar som de får vara på dagis.

Men om det är A-kassan som det blir problem med så kan ni sätta vem som helst som kan hjälpa till att ta de 50% som du är sjukskriven.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Vi är hemma båda två heltid, frågan är om jag kan ta ut bara 50% på föräldrapenningen och vara sjukskriven resten utan att någon (på pappret, inte i verkligheten) tar hand om barnet?

Får pappan vara 100% arbetslös och få akassa eller "måste" han då ta de 50% av fp som jag inte tar?

Jenny
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Första året behöver du inte ta ut en endaste dag FP om du inte vill, så du ska inte behöva fylla upp dom 50% som fattas. Långt ifrån alla tar ut 100% FP, de flesta jag känner försöker klara sig på 5 dgr/vecka om ekonomin tillåter.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Jamtland skrev:
Vi är hemma båda två heltid, frågan är om jag kan ta ut bara 50% på föräldrapenningen och vara sjukskriven resten utan att någon (på pappret, inte i verkligheten) tar hand om barnet?

Får pappan vara 100% arbetslös och få akassa eller "måste" han då ta de 50% av fp som jag inte tar?

Jenny

Man behöver väl inte ta ut föräldrapenningen alls, om man inte vill. Det är ju en möjlighet, inte ett tvång. Däremot fryser den såklart inne, om man inte använder den, men ni har ju sjukpenning och arbetslöshetsersättning. Tror att det blir väldigt svårt att få ut mer än motsvarande två heltider i bidrag.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Aha, du borde få ta ut precis så mycket du vill från FK i föräldrapenning, de flesta försöker ju "snåla" på dagarna så att man kan vara hemma så läne som möjligt med bebisen, så jag kan inte tänka mig att FK skulle tvinga pappan att ta ut de resterande 50%. Däremot så har han ju två pappa-månader.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

De föräldradagar du får när barnet föds kan jag inte tänka mig att du kan överlåta till din svärfar. Däremot så kan far och morföräldrar få tillfällig föräldrapenning om de tar hand om ditt sjuka barn och är hemma från sitt arbete.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Nej, jag vill inte överlåta dagar på svärfar, verkar svårt att få fram hur jag menar...

Det min läkare hävdade före jul då hon sänkte min sjukskrivning från 100% till 50% var att "någon" måste ju ta hand om barnet. Men i praktiken kan alltså pappan vara hemma och arbetslös och inte ta ut fp? Och jag kan var sjukskriven 100%? Förstår ni nu?

Jenny
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Ja, nu fattar jag. Fast frågan är hur din sambos a-kassa ställer sig till detta. Han ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande och det kan han ju inte göra om du är sjukskriven 100% - just för att någon måste ju ta hand om barnet.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Måste vi fråga dem då...:o Fast å andra sidan så borde det ju fungera så att om han får jobb så går jag upp i tid på fp. Et enda j*vla strul är det. Och handläggarna på fk är inte direkt kompetenta i mina ögon så nått strul kommer det garanterat att bli!

Jenny
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Jag vet inte din sjukdomsbild, men jag antar att det inte är poppis att man håller på och hoppar mellan 50 och 100% sjukskrivning. Frågan är om det går att genomföra?
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

Är FK inblandade då blir det strul det är det enda man kan vara säker på när det gäller detta "bolag"!
A-kassan är enbart intresserade av att barnomsorgen är ordnad finns ju en ruta man ska fylla i på arbetslöshetsanmälan om man har kommunal omsorg eller något annat alternativ.
Där kan ju farfar stå om han inte arbetar.
Det väsentliga för er är ju att ni kan visa att han kan jobba 100 %
och du kan vara sjuk 50 %.
Bedöms du vara 50 % sjuk kanske du tom har möjlighet till hjälp under denna tid om karln får jobb.
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

jag tänker inte ens försöka. Ska se till a tt få ut ett nytt intyg på mina fn 50% och låta det vara så så länge.

Jenny
 
Sv: Föräldrapenning och sjukskrivning

När jag var sjukskriven efter att min son fötts fick min man ha vård av barn under den tiden eftersom "barnets ordinarie vårdnadhavare", dvs jag, var sjuk. Vi började inte plocka några föräldradagar alls förrän min sjukskrivningsperiod var över. Nu är det här ett antal år sedan så reglerna kan ha ändrats, men det är väl eneklt att kolla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 798
Senast: Manji
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 030
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 990
Senast: Trott
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 922
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp