föräldraansvar ?

H

hillevie

jag stod ute och pratade med min ena son och hans tjej i ikväll (dom är drygt 17 år) då kom en kompis till dom (som jag inte sett förut) på en väl trimmad moped och stannade till, efter 5 min. iaktagande så frågade jag honom om han möjligen hade "smakat starkt" och fick till svar att - ja visst, vadå ???

jag svarade att har man druckit så kör man inte oavsett om det är cyckel, moped eller bil.... jag erbjöd honom ställa mopeden i vårt garage och köra honom hem, men det passade inte. han hade minsann "kört ifrån" polisen 15 ggr. innan för moppen gick i minst 90 km/tim :eek::eek:

jag sa till honom att om du ens funderar på att köra så ringer jag "farbror blå" och han svarade att -gör det då, dom tar inte mig ändå.... varpå jag försökte förklara att man kör inte påverkad, aldrig någonsin är det ursäktat, vet dina föräldrar om att du dricker och kör ändå ? han svarade att dom visste det, men vägrade ge mig nr. men talade om att "en annan kompis" minsann druckit en halv teqila, kört trimmat och ifrån polisen som dock sett reg. skylten. när han kommit hem hade polisen redan hunnit dit och "hotade" med 15.000 i böter för över 200 lagöverträdelser ????? men han hade minsann "bara" fått en varning...

stod och försökte förklara i närmare 1 timme varför man inte får dricka alkohol och köra och att det gäller ÄVEN moped, vad som kan hända, att det inte gäller bara hans säkerhet och framtid utan även medtrafikanternas.......sedan körde han (jag och vänninan försökte ta nycklen, men det gick inget vidare)..... då ringde vi polisen (min vännina kom under disskutionens gång), varpå min son blev grinig och hotade med att inte prata med oss någonsin om kompisen "haffades".

var är alla föräldrar ??? detta är liksom ingen engångsgrej. vet inte hur ofta jag kört olika ungdomar hem eller låtit dom stanna över här pga. att jag inte vill att dom ska utsätta sig för "fyllekörning". det alldra värsta är väl igentligen att väldigt många föräldrar vägrar ta till sig att även deras barn "hittar på" det är ju faktiskt inte "bara alla andras ungar" som ställer till :(

jag hoppas verkligen att inget hänt ikväll
 
Sv: föräldraansvar ?

Jag hade uppskattat jättemycket om någon förälder gjort som du mot min son, och även tagit kontakt med oss. Bra gjort.
Vad sa polisen?
gulan
 
Sv: föräldraansvar ?

känns skönt att du skriver så, tack :), för många ggr. "får man på pälsen" av andra föräldrar för att "man lägger sig i" deras barn hittar ju faktiskt aldrig på dumheter, och gör dom bevisligen det så är det ju "under grupptryck" av någon annan :( men jag ska försöka ta reda på var barnet bor.

polisen tackade så jätte mycket för informationen och skulle se om dom hade någon bil i närheten. pojkens moped hade ingen reg. skylt så vi kunde ju bara ge ett singnalament på "en svart cross-moppe" och pojkens hjälm/kläder/kroppsbyggnad.

barnet hade även stått här och skränat om att han minsann inte va ensam om att ha druckit och kört, det kom ett gäng andra mopeder förbi strax innan han stack, som han sa att även dom va påverkade, så han va minsann inte själv :crazy: även det informerade vi polisen om och dom lovade att "ta tag i problemen"

får väl se vad som händer, och om min son pratar med mig igen :angel: han skämdes som bara den över mig och även min vännina :angel:
 
Sv: föräldraansvar ?

Jag tyckte det var bra gjort!!!:bow:

Jag kan förstå att föräldrar inte alltid har 100 koll på sina barn. Minns själv när jag var i den åldern och snodde sprit av föräldrarna som aldrig misstänkte nått.
Sen kan ju tonåringar vara väldigt utffa utåt, särskilt om kompisarna står brevid och tittar på. Men har man tur kanske han endå tog åt sig och tänker efter före nästa gång...
 
Sv: föräldraansvar ?

tack :) jag är fortfarande lite "olustig" över händelsen i natt

nej, jag har väl inte 100 koll på mina ungar heller, och visst vet jag att dom "smakar" när dom är ute på fest :crazy: jag brukar köra både mina barn och deras kompisar till och från fester, (då vet man ju liksom var dom är och i villket sällskap :angel:) det brukar vara väldigt uppskattat av barnen och deras vänner att få skjuts, trots att vi bor väldigt centralt :)

jag hoppas innerligt att jag slipper att få ett samtal av någon vuxen om att han (eller någon av dom andra 2) burit sig så dumt och korkat åt, för då får han helt klart ta konsekvenserna av sitt handlande. det är ju inte bara sig själv barnet utsatte för fara :(

försökte få honom att förstå hur det som bilist skulle kännas om han orsakar en olycka där han skadas allvarligt eller kanske tom. dör, att det är ju något bilisten får leva med på sitt samvete oavsett. eller om han skulle köra på tex. en gångare som skadas, hur det kommer att påverka honom resten av livet :( men det va som att tala till en vägg.....och min son skämdes grymt över "att jag och senare min vännina la mig i". han är hos sin pappa nu, så vi får väl se om han pratar med mig i morgon :crazy:

nog hittade man på skamstyg själv som ung :angel: men aldrig att jag skulle svarat imot så mot någon vuxen, det hade jag aldrig vågat....
 
Sv: föräldraansvar ?

Jag tycker att du reagerade helt rätt!

Sedan tror jag det är enormt viktigt att du står helt fast vid att du gjorde helt rätt, inför både din son och hans kompisar.
 
Sv: föräldraansvar ?

Jag förstår att du känner dig lite olustig nu om du ochså till på köpet blev osams med din grabb. Det går över.
Du får säga till honom -En dag kommer du att tacka mig för det.....och att
-alla på buke tyckte jag gjorde rätt!!!
Det händer att jag säger så till mina då mamma gör något töntigt, fånigt eller pinsammt.
gulan
 
Sv: föräldraansvar ?

Det är helt sjukt och det krävs oftast att det händer en olycka innan någon tänker till, sen går det tyvärr några månader så kör folk ändå påverkade eller/och utan hjälm.

Det spelar ingen roll hur mkt hemska bilder/filmer man visar eller tidningsutklipp, på något sätt så fastnar det inte i huvudet först någon man känner mister livet.


Kamrat till mig blev bara 17 år, han var nykter och hade hjälm. Har tyvärr inga bilder från platsen men det är regäla märken i trädet där han och crossen landade och även där sen crossen stannade (tog i 3 träd)
Länk

Föraren i den här bilen avled senare av sina olyckor. Han var bekant med sambons yngre släktingar.
Länk
 
Sv: föräldraansvar ?

tack :)
jo, jag ska stå fast vid vad jag sagt/gjort och att det är det rätta ;)

pratade med sonen i kväll och det va inte så upplyftande... han hävdade att hans "kompisar" tyckte jag va helt lost och att det faktiskt "drabbade" honom...att både han och jag fått "dåligt ryckte" :confused: jag tackade för komplimangen och sa att jag är stolt över att få ett ryckte som ansvarsfull och faktiskt omtänksam vuxen/förälder som bryr sig...inte helt den reaktion han va ute efter :angel:

till gulan.
jag tror att killen faktiskt åkt dit i går, min son ringde ikväll och va redigt arg över att vi gett ett singnalament på killen (kläder, kroppsbyggnad och hjälmen som va ganska uppseendeväckande i sina färger) och mopeden, vilket han inte vetat av att vi gjorde (vi sa inte det till honom igår då han frågade) :angel:

jo, det går säkert över, men det känns inget bra alls just nu. jag sa till honom att det knappast är för min skull som det blev anmälan, hade killen lyssnat och låtit mig köra honom hem så hade detta inte hänt...och någon gång kanske både han och hans "vänner" fattar det. sa även att när jag frågade kompisen om han "smakat starkt" och han svarade som han gjorde, vad hade han förväntat sig ? att jag skulle säga att - gud, va häftigt eller - helt ok. kör du vidare....:confused:


till pmm.
jo, det är ju just det.. har själv mist vänner i både moped olycka ( en blev totalförlamad och en dog) och i bil och mc olyckor.

min vännina reagerade väldigt starkt då hon har bla. neurologiska (eller hur det nu stavas..) skador och är förtidspensionär pga. att hon blivit påkörd av en drogpåverkad bilförare. hon blir aldrig frisk, och detta hände då hon va 20 år gammal.

tog på nytt upp detta med sonen, men han menade på att det är inte samma sak med droger som med alkohol. jag sa att det är det ju visst, båda delarna försämrar ju omdömes och reaktionsförmågan och det är lika olagligt delvis av samma anledning.. min vännina hade antagligen fått samma skador även om det varit en rattfull person...
 
Sv: föräldraansvar ?

Det är konstigt hur "trögt" vissa tänker.

Midsommar förra året så var det som vanligt här i byn, traktor och vagn! På festplatsen fanns 3 grabbar, regält berusade, som skulle åka moppe hem, de erbjöds självklart plats på vagnen, för alla 3 och moppen men de skulle åka hem, fulla och utan hjälm på en trimmad moppe.

De gav upp å tjata på dem, och åkte iväg hemåt, först traktorn med vagn och där efter en kille i sin nybesiktade och nybyggda epa.

De kommer ca 4 km, sen kommer moppen ikapp, och kör rakt in i bakhjulet på epan så hela bladfjädring och allt går sönder, grabbarna flyger in i hytten så det ser ut som man släppt en stor sten på epans tak som stutsat ner på ena bakhjulet.

Killen som körde och äger moppen blev allvarligast skadad, han fick ju även kraften från de 2 bakom på sig och blev medvetslös.

Han låg på sjukhus hela juli och kunde börja gå i augusti, i september såg de honom igen, utan hjälm på väg hem från en fest :eek:
 
Sv: föräldraansvar ?

All cred till dig! :bow::bow: Du gjorde verkligen 100% rätt, och du ska känna dig stolt över det!

Köra alkoholpåverkad är aldrig okej, vad det än gäller för fordon.

/Cali, som förbjuder sin kille att köra om han druckit mer än 1st 33cl folköl. Och knappt då. :devil:
 
Sv: föräldraansvar ?

visst är det :smirk: ibland undrar man ju hur det står still.... eller om dom två grå är väldigt osams ;)
 
Sv: föräldraansvar ?

tack :) det känns skönt att ändå få höra/läsa att det är ok. att lägga sig i :)
 
Sv: föräldraansvar ?

Kul att läsa såna här trådar. Man får lite nytt hopp om världen. :) Super bra gjort helt enkelt.:banana:
 
Sv: föräldraansvar ?

Önskar det fanns fler som du! Du kanske räddade pojkens/någon annans liv. Du gjorde rätt även om det känns tungt för dig och sonen nu.

Någon idé att åka och prata lugnt igenom detta med berörd pojke + hans föräldrar. Om varför, etc? Så kanske han förstår varför du gjorde detta. Tex det med att han svarade så. Kanske ta med kompisen med spår av olycka.
 
Sv: föräldraansvar ?

svarar alla :) jag tackar för stödet :bow: :bow:

jag pratade lite med min f.d man idag.
när sonen kom till honom så hade hans "kompis" tydligen ringt. (sonens far hade "tjuvlyssnat" lite :angel:) "kompisen" hade tydligen sagt något dumt till vår son om mig och min vännina för sonen hade svarat att - det är faktiskt bla. min mamma du pratar om, ska du snacka sådan skit så måste vi tyvärr bryta vår bekantskap. jag tolererar inte att du säger så....

det känndes väldigt bra att höra det från hans pappa, för min son har ju inte nämt detta alls för mig. när han kom hem i kväll så pratade han som vanligt och va inte grinig längre, han sa oxå att han förstod att vi reagerade, men tyckte väl fortfarande att det va att ta i att vi ringt farbror blå (min vännina va här då oxå).

vi förklarade för honom att om "kompisen" bara hade antagit vårt erbjudande om skjuts eller gett oss nr. till sina föräldrar så hade vi ju inte behövt ringa polisen, det valet gjorde han ju själv i och med att han körde iväg. han va ju informerad redan innan att OM han kör så ringer vi.....

det känns iallafall väldigt mycket bättre nu :D
 
Sv: föräldraansvar ?

:banana:
Applåder till dig och din son. Han har fått tänka igenom saker och ting och du har nu även för honom visat att du inte tar ett steg tillbaka. Fast det visste han ju innan ochså....
gulan
 
Sv: föräldraansvar ?

stå på dig!
jag är känd som mamman som jagade en 17åring genom "byn" som kom i full fart i en epa-traktor..han höll på att köra på ett gäng här utanför huset,det var inte 1a gången..
jag tröttnade och satte efter i bilen,hem till honom,han och hans kamrater fick sig en läxa..
föräldrarna sa ingenting,men nu åker epan saktare genom "byn",och alla hälsar på mig!
Ena killen kan till o med stanna o prata!
 
Sv: föräldraansvar ?

jag tycker det är bra med någon som törs säga ifrån!
Min son,20 år blev anmäld av en vuxen till polisen!
dom såg honom festa,och sen sätta sig i bilen!jag tackar den människan,för hon såg till att min son ej kom långt innan polisen kom och tog honom!
har haft så många tankar på vad som kunnat hända alla oskyldiga om ingen hade reagerat!
Tack alla vuxna som vågar!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 454
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 252
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 751
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 242
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp