föräldra-lön, vad är det?

jerseyko

Trådstartare
Prata precis med lönekontoret för de hade gjort fel (igen)

Hon sa då att jag skulle få föräldralön, vad är det för något? Hur länge får man det?
Rasmus vakna precis så jag kände att jag inte hade tid å fråga.
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Det är olika..... tex min sambo fick 10% av föräldrapenningen av arbetsgivaren varje månad.... + alla föräldradagar var semestergrundande... (statligt anställd)

en del får klumpsumma.... andra tre första månaderna (kommunalt anställda tror jag).... hmmm fråga ditt fack, tror det står i kollektivavtalet (?)
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Föräldralönen är 10% av din lön gånger tre månader och uppdelat på två betalningar. Eller det är så vi gör det.

Alltså om du har 20000 i lön så tar du det gånger 10%, det blir 2000. så tar du det gånger tre månader, det blir 6000. detta belopp delas på två, alltså 3000. Första delen av beloppet betalas ut när du går på föräldraledighet och den andra delen betalas ut tre månader efter att du kommit tillbaka.

Blev kanske rörigt....förstår du hur jag menar? Detta är som sagt så som vi gör det, jag vet inte om det är så alla gör det eller om det är vår policy.
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Har alla rätt till denna ersättning?
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

10% av min lön sa hon, sökte lite å de är olika, vissa för 1 månad å andra 4 månader, får ringa facket imorgon.

Vad glad jag blir :bump: skulle få en klumpsumma nästa lön, alltså innan jul. Å är det som du säger blir det typ 2,300 efter skatt :D
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Vet faktiskt inte, jag tror det... Funderar på vem som inte skulle ha rätt till det..
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Detta hittade jag:

Vem kan få föräldralön?
En tjänsteman som är föräldraledig i samband med barns födelse har rätt till föräldralön. Inom vissa brancher kan endast kvinnor få föräldralön, men då kallas ersättningen havandeskapslön.

För att du ska få rätt till föräldralön måste du:

ha rätt till föräldrapenning
ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst 1 år i följd
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Ja men det låter ju vettigt! och verkar stämma in på dem vi har betalat ut till.

Vad skönt för dig att få extrapengar precis inför julen!!:bump:
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Verkligen, speciellt när man har en 1 månaders bebis som kräker ner 4-5 plagg minst om dagen och växer typ 10 cm om dagen känns det som ;)

Fast mormor pratade jag med igår.
"Han vill väl ha en babysitter? Och ett babygym, så måste han ju ha lego, och en tågbana, åhhh han måste ju ha en såndär gå-bil som man kan sitta på också....."

Annars mellandagsrea för mig nu när magen är borta ;)
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Detta hittade jag:

Vem kan få föräldralön?
En tjänsteman som är föräldraledig i samband med barns födelse har rätt till föräldralön. Inom vissa brancher kan endast kvinnor få föräldralön, men då kallas ersättningen havandeskapslön.

För att du ska få rätt till föräldralön måste du:

ha rätt till föräldrapenning
ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst 1 år i följd

Var hittade du det? Jag har såvitt jag vet aldrig fått nån föräldralön... var kommunalt anställd när jag var hemma med barn nr 2.
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Detta undrar jg oxå, min syrra har två barn o jag har aldrig hört henne prata om någon annan ersättning än föräldrarpenning?
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Föräldralön är en ersättning enligt det fackliga kollektivavtalet, det beror alltså på var man är anställd och vad det fackliga avtalet säger om detta. Finns det t.ex. inget kollektivavtal så är det upp till arbetsgivaren helt och hållet. Om inte arbetsgivaren kan svara på vad som gäller så får man vända sig till facket eller få tag i kollektivavtalet som gäller för att ta reda på det.
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Var hittade du det? Jag har såvitt jag vet aldrig fått nån föräldralön... var kommunalt anställd när jag var hemma med barn nr 2.

Inom kommunal sektor heter det föräldrapenningtillägg. Vet ej riktigt hur länge det funnits, men det är säkerligen ett antal år. 10% eller 20% (beroende på hur länge man varit anställd) av lönen som en engångssumma (det är alltså INTE så att man får det varje månad) och det får man i föräldraledighetens början. Det brukar utgå med automatik i de flesta kommuner.

Mitt tips är att kolla på lönespecen från den första löneutbetalningen när man påbörjade föräldraledigheten.

Jag får ut det denna månad.
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Av en månadslön alltså? Jag har inget minne av det men då rör det sig ju inte om särskilt mkt pengar iaf... Förmodligen har det väl kommit in, men det är snart fyra år sen så jag har säkert inte ens lönebeskedet kvar.
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

*knapplån* en del arbetsgivare betalar bara ut om man själv påpekar detta... läste på siten familjeliv om en tjej som fick nys om det hela och arbetsgivaren gett retroaktivt för 3 barn :rofl: många kommunalanställda missar tex detta och får aldrig några pengar....
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

många kommunalanställda missar tex detta och får aldrig några pengar....

Låter underligt i mina öron... Är det några som brukar vara enormt duktiga på att verkligen följa avtalen så är det kommunal och statlig sektor (enligt min erfarenhet). De är ju i regel såpass stora arbetsgivare och har såpass aktiva fackliga representanter att det sällan brukar missas. Oftast ligger ju sådana här saker med automatik i de lönesystem som man använder (dock ej alltid).
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

Fick min föräldralön idag, hade inte ens någon aning om att det fanns...Så jag blev verkligen glatt överraskad. :D:bump:
 
Sv: föräldra-lön, vad är det?

tycker också det lät underligt... min sambo fick också ta reda på fakta själv.... det var efter jag läst det där på familjeliv jag frågade sambon om han hade liknande och jadå det hade dom men han som anställd var tvungen skicka in papprena från FK varje månad till lönekontoret för att dom ska veta hur mkt 10% är... kanske hade skett mer per automatik om det hade handlat om mig som mamma?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 387
Senast: soom
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 217
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp