För tidigt födda föl.

åke

Trådstartare
Vid vilken månad klarar man att rädda ett förtidigt fött föl? Och när räknar man dom som prematur föl?
 
Sv: För tidigt födda föl.

Vi har fått en 27 dagar för tidigt och ändå klarat sig..
Men det var ett undantag..ej mer än 21 dagar skulle jag vilja att dom "ploppade" ut.

Vidare har vi fått föl en vecka för tidigt alternativt efter beräknat datum och ändå har visat prematura tecken..

Natascha hemma fölar alltid mellan 15-18 dagar före och hennes ungar studsar upp direkt..

Sååå..summan av din fråga måste ju bli att fölet är prematur om den inte är fullt utvecklad när den kommer ut...

AM
 
Sv: För tidigt födda föl.

Vi fick ju en fölis som var född en månad för tidigt och som jag då skrev en hel del om här på buke. Då stod vi så vi hade tillgänglig expertis på plats redan från början men det blev ändå en ambulanstransport raka spåret in till Ultuna där mor och son blev kvar i ca 14 dagar och med livet hängandes på en mkt, mkt skör tråd. Med facit i hand hade det nog varit bättre om han inte överlevt då hans ben inte mådde bra av att han blev liggandes så länge. Han fick dropp och matades med napp samt vändes varannan timme. Stoet var väldigt irriterad när hon skulle mjölkas redan från början och det var inte heller roligt att behöva mer eller mindre våldföra sig på henne för att han skulle få de dyra dropparna.

Han överlevde som sagt och blev en väldigt fin och trevlig kille, lekte med kompisen och var mkt vacker, men tyvärr så fick han väldigt skeva ben som inte gick att rätta till. Utåt såg de inte allt för illa ut, men röntgenplåtarna som vi tog på Solvalla var nog de värsta som Gunnar Nilsson sett. :( Jag vet faktiskt inte om han lever idag då min kompanjon och jag gick skilda vägar och hon övertog min del i honom då jag hade fullt upp med mina andra hästar.
 
Sv: För tidigt födda föl.

Grannens sto fick förrförra året en ynkans liten fölunge efter Richfield5 veckor för sent som enligt veterinär var prematurföl:confused: Men mkt riktigt så hade den samma päls o samma pannform som prematurungar brukar ha. Dessutom så vägde den ungefär hälften så lite som den borde (24 kg, sv halvblod). Idag är ungen 2 år och mäter ca 130-135cm i mankhöjd. Dessutom är han tvåkönad, dvs han har juver oxå:rofl:
 
Sv: För tidigt födda föl.

Prematura kallar man föl som är födda mellan dag 300 och 320. Men även för sent födda föl kan vara prematura, vilket beror på att dom av ngn anledning inte fått tillräckligt med näring.
Här på gården har det fötts föl på dygn 318 utan att vara prematura. Det finns säkert ännu tidigare födda som varit fullt utvecklade, även om det är mkt ovanligt.
 
Sv: För tidigt födda föl.

Jag har med hört att dom stannar i utväcklingen om dom går över för länge.
 
Sv: För tidigt födda föl.

Vi fick ett hingstföl här 2003 som föddes 21 dygn över tiden.
Han var ganska skev, hade enorm fölpäls och var mkt "mager" när han kom ut.
IDag är han fullstor för sin ras, fungerar kanon- i princip tog han igen allt första betessommaren 04.

2006 gick ett av stona 18 dygn över tiden.
det fölet hade liknande päls som den förra, men var hyfsat i hull mm.
Han är dock i minsta laget fortfarande(135 vid 8 mån), har inte fällt ur alla fölpäls än(mellan benen och under magen).
Hoppas att han , precis som den förra tar sig när han får gå på våra fina hingstbeten i sommar!
 
Sv: För tidigt födda föl.

Vårat gamla sto gick över mellan 21-28 dagar men dom föddes normal stora.
 
Sv: För tidigt födda föl.

Vi har också en som föddes 27-28 dygn för tidigt, han klarade sig efter veterinärbehandling och mycket tur.
 
Sv: För tidigt födda föl.

Vi fick ett stoföl ca 5 veckor innan beräknat datum förra året. Det var helt oväntat så det tog några timmar innan vi ens upptäckte det och fick ungen under vård och omsorg. Den fick vätska och antibiotika av veterinären och vi kollade antikroppar och gav plasma. Märren var underbar och fyllde en flaska bara vi tittade på juvret. Vi mjölkade minst en gång i timmen och gav även extra fölmjölk och ungen åt och åt. Andra dagen kunde hon resa sig själv, men det var också den enda dag hon gjorde det. Hon kunde stå om vi lyfte upp henne, men hittade inte till maten trots idoga försök. Veterinären fick komma och ge vätska ytterligare ngn gång, men efter 8 dygn fick vi ge upp för då började hon få liggsår och tempen pendlade mellan undertemp till rejäl feber.
Jäklar vad sorgligt det var och vilket jobb vi la ner på denna fölunge. Tyvärr var det nog någon hjärnskada utöver att den var prematur. Hon var otroligt söt och silkeslen. Mamman var fantastisk hela tiden och tillät allt. Det var hennes första föl och hon fick sedan en liten ohängd (busig som få) ponnyfölis som fosterbarn. Hon tog snällt hand om den som sin egen och är numera såld som ridhäst.
 
Sv: För tidigt födda föl.

På ridskolan jag red på när jag var liten föddes ett russföl alldelles för tidigt, har för mig att det var ungefär 1 månad för tidigt. Hon klarade sig bra och när jag slutade på ridskolan var hon 2 år. Hon var dck väldigt liten och klen, hon hade en halvsyster i samma ålder och det skiljde mkt i storlek. Lilla Polly hade också stora problem med magen. När halvsystern skickades iväg på inridning fick Polly vara kvar då hon fortfarande såg ut som 1 i kroppen. Jag vet inte om hon någonsin kom ifatt och kunde bli ridhäst.
 
Sv: För tidigt födda föl.

Det beror nog på (som flera skrivit), men jag vet en hingstunge som föddes 6 v för tidigt och dessutom ute i snön.. och överlevde!! Kanhända att det är bättre att födas ute i snö o kyla?? Visserligen hade de sen intensivvård (hemma) i flera veckor, men det är ändå fantastiskt tycker jag!:)

Ett inackorderat sto hos mig, födde 4 v för tidigt. Stoet hade haft två lunginfl på förra stället, så ägaren beslutade att ta risken att flytta stoet omg! Det gick en vecka, så fölade hon (under övervakning).. den lilla fölisen dog efter 2 dygn, trots intensivvård!:cry:

Några långa övergångare har jag ej haft, max 14 dgr.

Bia
 
Hittade tråden av en slum och kan bidrag lite ;)
Vårt "föl" (både vårt och stoets första) föddes på dygn 322. Fölningen gick bra, tog ut vet för säkerhetsskull med tanke på att hon var 2 v för tidigt, allt var dock som det skulle. Hon hade väldigt tjock, nästan lockig päls, och kunde gå under mammans mage de två första veckorna iaf (Lillebror som föddes året efter på dygn 338, kunde inte ens gå under magen när han föddes :p )

I april är det åtta år sedan hon föddes. Har inte märkt något avikande än andra föl/hästar mer än det speciella humöret, men så är hon ett äkta fuxsto också :up::angel:

1_dygn_10_56b4eb552a6b226d45b4b57d.jpg

1 dygn

10_dygn_16_56b4ebb29606ee10456092d9.jpg

10 dygn

1_manad_24_56b4ebe52a6b220344fc11db.jpg

1 månad

emt5645_56b4ec829606ee7fe23459e1.jpg

3 år

11336007_671802129631044_967129246_o_56b4ec482a6b2297440337ab.jpg

7 år
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
51 287
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 635
Senast: co-SMAD4
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp