För mycket hö?

Willja

Trådstartare
Kan man ge hästen för mycket hö?
Jag behöver få upp min häst i vikt och ger för tillfället ca 10 kg hö per dag och då växer gräset fortfarande något.

Stallägaren menar att hästen inte kan ta upp allt hö om jag ger för mycket?! Han får 6-7 kg på kvällen och allt är slut på morgonen.
Dessutom ger jag två "klyftor" halm med mycket ax och en del grönt från småbal vilket också är slut.

På morgonen får han 3-4 kg hö i hagen.

Det verkar konstigt att man kan ge för mycket hö tycker jag??
Kan jag öka höet mer, eller ska jag ge honom något annat foder för att öka i vikt?

(Han får havre och betfor också...)
 
Sv: För mycket hö?

10 kg är ju ingenting för en stor häst, det ska de ju minst ha. Sedan att den får i sig lite extra när den plockar i sig gräs är ju bara bra. Har stallägaren sett hur en häst kan se ut efter ett frodigt bete? där kan vi snacka om mycket grovfoder och att lägga på sig!

Fortsätt som du gör, och tänk på att ersätta för när betet börjar ta slut så du ökar successivt. Förr brukade man säga att en stor häst ska äta 4-5 kg hö och 4-5 kr havre, men det berodde främst på 2 saker: -man kunde inte förvara eller leverera tillräckliga mängder grovfoder vintertid i sverige när de riktlinjerna sattes upp. -man hade ingea analyser på grovfoder, hade man då otur med proteininnehållet föll hästarna ur om de åt lite kraftfoder och mycket hö.

Fortsätt som du gör, hästar är grovfoderätare och derat matsmältning är byggd för grovfoder. Men har du inte koll på värdena får du säkra upp lite med lucern eller kraftfoder också. :)
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket hö?

Om hästen behöver gå upp i vikt så ge fri tillgång på hö inne.
jag har en svårfödd häst som får så mycket han vill och han äter ca 16kg hö per dygn.
Sen ger jag honom Lucern, det är bra för hästar som behöver gå upp i vikt.
Så han får sammanlagt ca 5kg kraftfoder. ( lucern, groov alfa, betfor, korn. )

Han är iaf lite mager så han skulle behöva äta ännu mer, men han orkar inte få i sej mer.
 
Sv: För mycket hö?

Nej för mycket hö är bara fel om hästen blir tjock och det verkar ju inte din bli. Ge den så mycket den vill äta om den behöver upp i vikt. Mycket bättre att ge mer grovfoder än att ta till kraftfoder. (om innehåller i höt är bra och balanserat)
Vad har du för näringsinnehåll i ditt hö?
 
Sv: För mycket hö?

Tyvärr har jag inte en aning om näringsinnehållet i höet. Höet ingår i stallhyran och köps ifrån en bonde med flera åkrar. Tyvärr verkar han inte ha koll på vilken bal som kommer ifrån vilken åker så han kan inte garantera att vi får från samma hela tiden och då vill stallägaren inte bekosta en analys... Jag kan ju knappt heller inte göra det i och med att det kan skilja mycket mellan balarna.

Jag har ökat på maten igen och tänkte vänta två veckor för att se vad resultatet blir. Jag lägger till korn om det inte räcker och ger honom fri tillgång på hö inne tänkte jag. Funderar på att ge soja också?
 
Sv: För mycket hö?

Detta är 12 sept. Då gick han ute dygnet runt i en hage med massor med gräs:
12sept.jpg


Såhär såg han ut 18 sept. ca 20 dagar efter att han kom till mig.
18sept.gif


Detta är idag. 4 Okt.
4okt.gif


Jag ser ingen större skillnad... Snarare har han tappat ytterligare...
Betet har ju blivit sämre men jag har ökat maten.
Han ser ut som en liten krake min häst! :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: För mycket hö?

4oktB.gif


En till bild från idag. Inte direkt superfoto, men man ser ju lite hur han ser ut när han sträcker på sig...
 
Sv: För mycket hö?

Jag tycker nog att du har fått upp hullet på honom jag. För att hjälpa till ytterligare kan du ju ge något garanterat proteinrikt foder tex lusern.
 
Sv: För mycket hö?

Tycker du? Vad skönt:D
Jag är dålig på sånt där. Tänkte mätt honom idag för att ha något konkret att jämföra med men jag glömde måttbandet hemma:-/

Jag funderar på att ge honom soja? Jag antar att jag får ge rätt mycket lucern om det ska hjälpa, så soja kändes mer ekonomiskt?
Grovfoder får han ju i ganska stora mängder ändå, menar jag...
 
Sv: För mycket hö?

jag tycker intre heller att man kan ge en häst förmycket hö då den e gjord för att äta gräss.

jag tycker att soja fungerade bra på min foderhäst(fullblod) då hon behövde gå upp. fick inte ge henne fritillgång på hö då ägaren sa att hon kunde få kolik av detta. hästen står i ägarens stall så jag hade inget annat val. hon tog ut höt jag gav hästen!

fick reda på för ett tag sedan att hästar även kan omvandla soja till energi om dom inte behöver det till musklerna.
 
Sv: För mycket hö?

Fast en häst kostar i mat, speciellt om den är så smal som din!

Ös på med hö (se till att det är lite kvar varje gång det är dags för nästa mål, då får han tillräckligt)

Ge honom 2-3kg lucerne och se om han blir bättre (krafft groov 125 är också TOPPEN).

Testa även med olja och se till att han är avmaskad!
 
Sv: För mycket hö?

På vilket sätt är lucern bättre än soja?
Jag vet att det kan vara mer skonsamt, men finns det andra fördelar med lucern gentemot soja? Jag kan ju även lägga till korn och eventuellt olja om han inte blir skogstokig av all energi:-P

Han är nyligen avmaskad. Det var det första jag gjorde när han kom till mig strax innan september. Dessutom kollade jag tänderna och det visade sig att han hade en missbildad tand och inte kunde tugga maten ordentligt då en tand var 1 cm längre än alla andra... Det är ju inte konstigt att han haft svårt att gå upp i vikt...

Ska göra ett maskprov igen inom kort för att se om vi behöver maska igen...
 
Sv: För mycket hö?

Soja är jag inte så insatt i, jag har gett min häst Groov 125, fri tillgång på silage och så mycket lusern hon åt när hon behövde få upp hullet (innan vi flyttade till nuvarande stall där höet hade riktigt bra värden). Soja finns det nog en del att läsa om på forumet om du söker.
 
Sv: För mycket hö?

10kg hö är ingenting om du vill att din häst ska gå upp i vikt. Sen är naturligtvis kvaliteten på höt av stor vikt oxå. När vi gödde upp vår unghäst stod hon på 15kg rel. kraftigt (torrt) hösilage, plus fri tillgång på hö i hönät, på det 1.5kg lucern (+havre, betfor, vetekli). Nu kanske det inte är alla hästar som tål så mkt, men man får ju öka på succesivt och se hur dom regagerar:)

Att rida samtidigt som man fodrar på är ju av vikt för att den ska kunna sätta muskler under tiden!
 
Sv: För mycket hö?

Mer hö o Lusern o olja hade jag gett den hästen om han stog hos mig, som det ser ut nu så har han proteinbrist o behöver mkt mer proteiner, kanske hade jag tillsatt även soja utöver lusern. Kanske tom tagit bort havre o betfor o ersatt med Lusern, det är skonsammare för magen än kraftfoder
 
Sv: För mycket hö?

Hur gammal är hästen? Ras?

Jag hade analyserat grovfodret. Sen hade jag gett 2-6 kg Groov125 under långsam tillvänjning, med ca 1.5 kg/vecka, samt betfor, vetekli och olja, hade detta inte hjälpt på ca 2 månader hade jag lagt till lucern pellets ett kg/vecka upp till ca 4 kg och därefter lagt på sojamjöl.

Förstår inte varför alla är så rädda för at ge kraftfoder???

Groov125 är mkt likt lucern, men innehåller dessutom vitaminer, selen etc, det är fiberrikt och har en högre halt smbrp är kraffts lucern.

Vi ger avvanda föl ca 2-3kg/dag vid 6 månaders ålder och sen ökar upp till 4-6kg/dag från 6 mån-12 månader, aldrig haft några problem med kolik odyl. Obs! dessa föl går på lösdrift, föl på stall får halverad giva.
 
Sv: För mycket hö?

Han är en femårig hannoveranare. 50% fullblod...

Än så länge har det ju varit mycket gräs i hagen men nu vill jag ju öka höet. Stallägaren menade då att hästen inte kan tillgodogöra sig allt hö om man ger för mycket, vilket var anledningen till att jag startade denna tråden. Jag tyckte det lät märkligt...

Jag har som sagt inte möjlighet att analysera grovfodret, då vi inte får balar ifrån samma åkrar utan det skiljer nog en del i värden...

Att han måste ha mer mat och upp i vikt är jag medveten om. Tack så jättemycket för alla era goda råd!! Fortsätt gärna:-)

Hur länge bör jag hålla mig till en foderstat för att se om det ger resultat innan jag ökar givan igen?
 
Sv: För mycket hö?

På vilket sätt är lucern bättre än soja?
Det ena är inte generellt bättre än det andra. Det beror på vad som saknas i foderstaten. Lusern innehåller både energi och protein. Sojan innehåller mycket protein men inte så mycket energi. Den passar bra när man behöver höva proteinkvoten i foderstaten. Din häst verkar ha behov av både energi och protein så Lusern passar nog bra. Krafft Groov 125 är också bra för att få båda delarna.
(fri tillgång till grovfoder tycker jag)
Det tar ett tag innan foderstaten syns tydligt på hästen. På en månad ska du se skillnad.
 
Sv: För mycket hö?

Jag tror det får bli en tur till Granngården och köpa Krafft Groov 125 idag...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 054
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp