För höga muskelvärden?

Höga muskelvärden på blodprov? Det tyder på muskelskada... varför ska du undvika visst foder då? Om det inte rör sig om genetisk defekt som drabbar ex Quarter-hästar som måste ha specialkost för att inte få återkommande korsförlamningar...
 
Hästen i fråga får i bland för höga muskelvärden på blodprov. Han är kännslig och med rätt foder skulle det kunna undvikas påstods det.
 
Det var ägaren som sa så til mej. Men antar att det var veterinären som hade sakt så till honom för han talade oxå om att det fanns ett preparat som vissa veterinärer använde sig av som gorde så att värderna minskade på bara någon vecka. Vilket annars kunde ta flera månader. Han hade iaf hållt på med denna häst i ½ år innan värderna minskade en gång.
 
hmmm...nog bäst att du pratar med veterinären som vet precis vilka prover som tagits och hur hästen behandlats...
 
Så man kan inte säga att ex stärkelserika eller sockerrika fodermdelel ska undvikas? Läste nämligen en annan tråd om korsförlamning men det kanske inte hör ihop riktigt?
 
Höga muskelvärden kan bero på andra saker än korsförlamning.

För att undvika korsförlamning kan foder med låg kolhydratdel och högre fettdel ges, samt halvera fodergivan (kraftfoder) då hästen ska vila.
 
Avser frågan en häst som lätt drabbas av korsförlamning?

Det finns olika sätt att försöka förebygga korsförlamning - dock vet man ännu inte exakt vad som utlöser tillståndet och det är därmed svårt att gardera sig mot allt.

Just nu finns många hypoteser om att hästar som lätt drabbas av korsförlamning skall fodras med mindre stärkelse och lite högre fettandel. (Kan återkomma med mer konkreta tips om du vill.) Förutom utfodringen finns andra tips om t.ex. motion och stallmiljö.

Det finns en rad olika muskelsjukdomar som drabbar hästar. En sjukdom som kan drabba Quartern är PSSM, en form av muskeldefekt där onormala mängder glykogen lagras i musklerna.
 
Jag tar gärna emot tips, ideér mm, ang. hantering, utfodring mm av korsförlamningshästar.

( har ett arabsto, som lätt drabbas)
 
Grundtanken är att ersätta stärkelse med fett o fiber. den måttliga sockerdelen i betfor har i praktiken inte visa sig vara ngt problem, betfor är därmed ok.
PL
 
Inte direkt korsförlamning men stelhet och onormalt allmäntillstånd. En utomståede skulle inte se så stor skillnad på hästen. Men prover visar för höga muskelvärden vid flera tillfällen.
 
Aha, aha! Sto som ofta drabbas?

Eftersom man ännu inte lyckats reda ut den exakta bakomliggande orsaken till korsförlamning har man inte heller lyckats komma fram till någon enhetlig lösning på problemet. Idag resonerar man i kort drag såhär:

Det finns olika typer av korsförlamningar, eller snarare olika orsaker/tillstånd som kan ge upphov till samma symptom, d.v.s. korsförlamningssymptom.
Man brukar skilja på spontan korsförlamning som drabbar i övrigt friska och fungerande hästar vid enstaka tillfällen och olika slags återkommande korsförlamningar.

Hos hästar som upprepade gånger drabbas av korsförlamningar iakttar man ofta någon form av förändring i cellfunktionen. Hos just arabhästar har man funnit en typ av mitokondriell defekt som orsakar muskelstelhet. (Mitokondriell = En av cellens byggstenar) (Vet inte hur insatt du är i cellbiologi...) Det finns även en form som kallas PSSM vilken medför att musklerna lagrar för mycket polysackarider och ev. även onormala polysackarider.

Generellt finner man att korsförlamning oftare verkar drabba ston än valacker och hingstar och även att yngre hästar ofta drabbas. Hästar med nervöst temprament får oftare problem.
Problem med korsförlamningar är vanligt inom raser där man avlar mycket på muskelkomposition, t.ex. quarter, fullblod och varmblodstravare.

De generella råden för korsförlamningshästar omfattar regelbunden motion med noggrant planerat arbete så att inga överskott hinner lagras upp. Vissa förespråkar lösdrift. Man bör (i den mån det är möjligt) undvika att hästen blir stressad, då stress kan vara utlösande. Regelbundna rutiner är bra.

Vad gäller utfodring är den rådande teorin att man bör undvika stärkelserika kraftfoder, t.ex. havre. En del av energin från kolhydratrikt foder kan ersättas med fett, t.ex. i form av olja.

De utfodringsstudier man gjort har varit främst på fullblod i löpträning och de har därför fodrats med mycket kraftfoder. Att komponera en fiberrik men stärkelsefattig foderstat för en "vanlig" ridhäst är lite lättare.

Hur ser foderstaten ut idag, hur gammal är din häst och vad utför hon för arbete?
 
Det är inte min häst utan dom står i stallet. Båda varmblodiga travare, en valack och ett sto. Båda tränas för trav, startar m.m. Stoet är väldigt stressad av sig och körs varannan dag. Den andra vilar lite mer sällan.
Stoet får 2 kg havre och 2 kg grund medans valacken får 1 kg var av havre, sport och groov.

Skulle det inte vara bättre att ge sport, breed och olja till en sådan häst? Innehåller inte det mindre stärkelse?
 
Stoet låter som ett riktigt skolboksexempel på häst i riskzonen för korsförlamning.

Jag är benägen att hålla med dig. Försök byta ut stärkelserikt foder mot fett.

Presterar hon bäst då hon bara arbetar varannan dag? Daglig motion är annars att rekommendera.
 
INgen aning. Jag vill inte lägga mej i riktigt men så länge jag stått där har hon körts varannan dag. Dock är det väldigt mycket upp och ned med hennes prestationer på banan.

Hur är det med betfor? Har hörd båda delarna. Att man kan ge o inte ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
877
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
3
· Visningar
65
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
453
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp