För fet häst.

Sv: För fet häst.

Hej,
jag har lite av samma problem som du. Jag har en kalblodstravre på ca. 158 cm som väger 650 kg. Då min häst går på lösdrift äter han 10-14 kg hö/dygn. Då jag tycker att det är viktigt att grovfodergivan är stor för bla magfunktiones skull fick jag tipset att öka på proteinintaget och på så sätt låta kroppen få mer "tyng/långsam" energi att arbeta med. Så nu får min häst 1,5 kg lucernstrå/dygn dvs mer mat men han har blivit smalare. Han får dessutom 1 dl alger vilket minskar höintaget. Test av algernas påverkan av höintaget gick att läsa i Hästfynd förra vintern. Jag tror inte alltid lösningen är att ge sin häst mindre mat eftersom kroppen inte fungerar som den ska fult ut då.
/Kristin
 
Sv: För fet häst.

Nä jag har med funderat på det. Jag räknade på en foderstat igår med standardvärden då jag inte har analys på mitt foder. Då skulle hästen ha 8 kg hö. Bara. Inget annat. Lite salt bara, alla värden gick jämnt ut. Jag funderar på om hon bara ska få det. Eller om man ska göra analys....
Om hästen får för lite foder ställer ju kroppen in sig på det och lagrar fett och energi men ger man den fri tillgång gör den av med mer energi för då vet den att den inte behöver "snåla"... Läste det någonstans, det stämmer säkert.
 
Sv: För fet häst.

Hon går inte så mycket just nu så det kan nog vara en bra foderstat.
 
Sv: För fet häst.

Jag missade nog en siffra där och foderstaten har jag räknat på standardvärden för gräshö i full blom. Det är fint hö vi har så jag tror det är bra värden i det.
 
Sv: För fet häst.

Jag kan tyvärr inte så mycket om protein och sånt. Hur märker man om hästen har proteinbrist

Genom att hästen blir fet och bukig, i värsta fall kan neddragninge förorsaka ytterligare fetma en tid för att sen dra ner hela hästen till att bli undernärd.
 
Sv: För fet häst.

Jag tänkte på en sak. Stråfoderbehovet är ju ca 1 kg per 100 kg häst, men är det hö man ska ge då eller går det lika bra med ensilage?? Det väger ju mer och då blir det ju mindre volym gräs de får. Min häst får inte ensilage men tanken slog mig.....
 
Sv: För fet häst.

Nej stråfodergivan är 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn, för hö krävs 1,2 kg för att uppnå 1 kg TS.

Har du hösilage kan det krävas uppåt det dubbla, dvs för att nå 4 kg TS motsvarande 400 kg häst kan det komma att krävas 8 kg hösilage om detta grovfoder har en TS på 50%.
 
Sv: För fet häst.

Strå behovet är inte 1 kg/ 100 kg häst utan 1kg TS (torrsubstans)/100 kg häst.
Behovet är alltså 1,2 kg hö/ 100 kg häst Ts halten på hö är ca 82%.
Om du har ett silage med TS halt 60% så blir behovet 1,7 kg silage/100 kg häst.
Nu vet jag inte om du har sagt det men på nåt sätt har jag ett minne av att din häst vägde 650 kg :confused: om det är så så behöver din häst minst 8 kg hö och gärna 10 kg.
Jag tror precis som jag skrev tidigare att du skulle behöva göra en höanalys för att ha någon chans att hamna rätt.
Om jag får gissa så tror jag att din häst har proteinbrist och att det är därför den är tjock. Om Hästen var min så skulle jag behålla den högiva jag gav idag (alltså innan halmen kom till) och börja ge den ett par kg lucern hackad strå. Det skulle ge 10 kg grovfoder.
Att ge hästen hö halm och soja känns väldigt konstigt först ge något man inte vet värdena på (höt) sen ge något man vet har lite proteiner i sig (halmen) och sen fodra på med extra proteiner (sojan) det blir lite bakvänt.
Som sagt gör en höanalys så kan du få en mycket bra gissning direkt på hur du ska fodra din häst.
 
Sv: För fet häst.

Kom på lite mer om proteinbrist.
Sen det här om hur man ser proteinbrist det är precis som Boj skriver i ett tidigare inlägg men kan tillägga mina egna erfarenheter som jag hoppas att andra slipper skaffa sig live. Novan fick proteinbrist första året jag hade henne. Hon blev aldrig bukig men däremot tappade hon mycket muskler. Jag skäms än idag 2 år senare för att jag inte såg det tidigare utan att det fick gå så långt. Jag kan tyvärr bara skylla på att jag var nybliven hästägare och att jag helt enkelt blev hemmablind. Jag jobbade ett halvår med att få tillbaka henne till ursprungsläget. Jag tackar fortfarande alla gudar som kan finnas för att jag hade räknat foderstat och inte bara gissade som endel andra gjorde. Hon tappade muskler i hela överlinjen, det blev en grop framför manken halsen var jämntjock hela vägen fån kroppen till huvet, ryggraden stack upp och kotan längst upp på korset stack fram. I våras höll hon på att börja tappa pga proteinbrist igen men nu var jag vaken och märkte det i tid hon hann bara tappa pyttelite på ryggen och hade fått tillbaka allt efter två veckor.
Jag har även sett hästar som garanterat har haft proteinbrist men som sett runda och goa ut över rygg och kors. Dessa hästar har varit så otroligt feta så dom har lagrat fettet där. När man har känt på både ryggen och korset så har man märkt att det inte är muskler utan rent fett som ligger under huden :eek:.
 
Sv: För fet häst.

Jo, jag håller med dig, det låter ju väldigt dumt när du säger det. Sen blir jag väldigt orolig för henne när du säger att det kan vara proteinbrist. Nä, det får nog bli analys iaf. Det är ju det bästa. Vad kostar det ungefär?? Hur lång tid tar det innan man får svar?
 
Sv: För fet häst.

Hur får hästen proteinbrist om du räknat foderstat? Har den gått så hårt då eller? Det enda jag sett på en häst är för mkt proteiner, den hästen fick knutor på ryggen... Det var i samband med betessläpp.
 
Sv: För fet häst.

Jag har för mig att kostnaden för en analys ligger runt 500 kr men det beror lite på vilket lab man använder. Det finns flera lab att använda. Jag har själv aldrig gjort en analys utan har antingen köpt analyserat foder eller så har det funnits analys som stallägaren har gjort.
Provet som skickas till analys ska tas ur flera olika höbalar och det ska tas från "mitten". Gör så att du låter balen falla isär och sedan försiktigt tar ut en tuss i mitten. Det är viktigt att provert tas försiktigt så att det inte lossnar en massa blad från höt. Det läggs sedan i en påse och skickas in till labbet. Kontakta labbet du väljer så kan dom ge dig vidare instruktioner.
När jag räknade foderstat till min häst så räknade jag efter tabeller men det visade sig att hon inte var en tabellhäst (om det nu finns sådana ;)) vad gäller protein utan att hon behöver mer proteiner än tabellerna anger. Det här är nåt man får hålla koll på även när man räknar foderstat framförallt första året innan man vet vad hästen behöver. När man har lärt sig det så är det ju lättare att räkna sedan.
Att räkna foderstat är ju inte istället för att titta på hästen utan det är ett komplement, något att utgå ifrån. Det är tyvärr ofta här det blir fel när fok är negativ till uträknade foderstater och det var i den fällan jag gick det där första året.
Är du säker på att dom knutor du såg berodde på proteiner och inte var angrepp av insekter eller helt enkelt berodde på foderbytet. Jag vet att många skyller både det ena och det andra på proteinöverskott men sedan visar det sig ofta vara så att det är något annat, ofta ett för snabbt invänjande på betet, som är problemet. Min häst får i år ett stort proteinöverskott pga att jag har köpt det silage jag har gjort och trots detta så har hon inte ens tillstymelse till t.ex. gallor eller fet och mjällig päls som ju anses uppkomma vid proteinöverskott.
 
Senast ändrad:
Sv: För fet häst.

Det var min kompis häst som fick knutorna, jag vet inte men de sa att det var proteinet som gjorde det. Om jag lägger in en bild på min häst kan du kolla och se om hon ser ut som en proteinbristhäst??? alltså, jag menar, du har ju sett sådant innan, skulle vara intressant med en kommentar från dej då du verkar kunna väldigt mkt, men det blir imorgon isf för nu ska jag till stallet och motionera. =)
Tack för all din information förresten, jag är verkligen tacksam.
 
Sv: För fet häst.

Visst kan jag titta på en bild men det är inte säkert att jag ser något då det är svårt att se små förändringar på bilder.
Jag kan nog inte så jätte mycket om sånt här det finns många här som kan mycket mer. Det enda jag gör är att försöka dela med mig av mina erfarenheter och dom kan ju vara både rätt och fel :D.
 
Sv: För fet häst.

Hej!
Självklart krånglade datorn igår bara för att jag sa att jag skulle visa bilderna, men här är hon i alla fall. Hon är 153 cm i mankhöjd så vet du på ett ungefär hur stor hon är. :smirk:


Hoppas bilderna kom med nu, jag är inte så bra på det här... :(
Om inte får jag göra ett nytt försök...

Nähä, det gick inte nä, hur gör man?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För fet häst.

Det går inte att se dina bilder :(. Du måste ha dom på en sida på internet för att det ska gå att se dom här.
 
Sv: För fet häst.

Iallafall på människor har man gjort undersökningar där man täckt grundbehovet av protein och sedan lagt till protein för ökad mängd träning och jämfört det med samma energimängd fast i ren kolhydrat, och muskelmassans ökning var helt lika. Man hade jämfört två olika proteinkällor och inte heller det visade någon skillnad. Slutsatsen man drog var att proteinets egenskaper inte hade någon som helst betydelse för den ökade muskelmassan utan bara energin.

Med grundbehov menas här att behovet för underhåll och ursprunglig träning var täckt, och man ville se om tillskottet gjorde skillnad på ökningen av muskelmassa, vilket det alltså inte gjorde.

Föreställningen att protein behövs för att bygga protein (muskler) stämmer alltså bara till en viss gräns, sedan är det huvudsakligen så att det ökade energibehovet måste täckas. Storleken på proteinbehovet skiljer sig dessutom beroende på om individen är i energibalans, dvs om intaget täcker uttaget, ligger man i energiminus behövs mer protein eftersom kroppen täcker underskottet genom att bryta ner strukturerna i kroppen annars. På människor, alltså.

Därför har jag lite svårt att se hur ökad giva av protein skulle kunna leda till smalare häst, den enda anledningen vore isåfall att hästen bleve mättare på proteinet än på sitt övriga foder och alltså får i sig mindre energi totalt sett + att det går åt något lite mer energi för kroppen för att få ut energin ur proteinet än ur kolhydraterna och det därigenom blir ett något större energibehov för hästen som man då inte täcker. Samma sak som ökad motion utan ökad fodergiva - fast effekten blir mycket mindre.

Men som sagt gäller detta människor, hur det fungerar för hästen vet jag inte, men vad jag förstår är deras basala omsättningsfunktioner rätt lika iallafall. Någon som vet?
 
Sv: För fet häst.

Nä, vi får strunta i bilderna, men en bra nyhet har jag... En kompis som är bonde ska fixa billiga foderanalyser till mig så snart så... Det ska bli spännande att se om det händer något sen. Om några månader borde man väl se resultat? Om hon blir fetare eller om det går på andra hållet.
 
Sv: För fet häst.

Vad bra att du får ditt hö analyserat. Kom ihåg att be bonden skirva att analysen är till häst annars får du kanske värden som gäller för ko. Värden för ko går att räkna om till hästvärden men det är ju enklare om man får rätt värde från början :idea:.
Jag hoppas att det går bra för dig att få ner din häst i vikt. När du har fått analysen så kan du ju be om att få hjälp med uträkningen av foderstaten här. Här finns det många vänliga själar som är duktiga på att räkna och som dessutom har koll på väldigt många olika sorters kompleteringsfoder :bow: .
Jag hoppas att det går bra för dig att få ner din häst i vikt.
 
Sv: För fet häst.

Mitt råd är att inte minska på maten, de behöver alltid lika stor mängd mat ska du banta ner din häst ska du motionera den mera inte minska ner på maten! :mad:
Jag håller på att " banta" min häst jag drog inte ner någonting på höet utan motionerade bara mera= har gått ner ca 12 kilo nu!
Man ska aldrig "svälta" en häst så att den blir smalare.
Tilläggas bör också att han är en lätt född d-ponny och får 6 kg hö om dagen på vintern!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp