För fet häst.

H

HaRLeKIn

Vad ska jag ge mitt lättfödda korsningssto?? :love: Hon är 50% halvblod och 50% nordsvensk. Hon får ca 8 kg fjolårshö och ytterst lite betfor bara för att hon ska få nåt gott ibland.
Kan jag minska givan till ca 6 kg och blanda i 50% halm? :confused: Jag har hört att en häst ska ha 1 kg stråfoder till 100 kg häst.
Min häst väger ca 650 kg. Det är en grov dam jag har.

Tacksam för era åsikter.
 
Sv: För fet häst.

Hur mycket du ska ge beror helt på vad höt innehåller.
 
Sv: För fet häst.

Antar att du inte har analys på grovfodret?

Om hästen blir för rund på den aktuella fodergivan (och man inte har analys för närmare kontroll av foderstatens innehåll) får man testa sig fram genom att minska fodergivan successivt.

Du tänker helt rätt med grovfodermängden, det är jätteviktigt att de får i sig tillräckligt med stråfoder. Pröva att byta ut ett kg hö i taget mot halm.

...Eller återkom med analysvärden om du tycker det är värt att analysera...
 
Sv: För fet häst.

Jag tänkte bara säja att din häst får absolut inte få mindre än 8kg hö/halm om dagen! Lämplig giva är 10 kg hö/halm. Så kanske du kan ge t:ex 6 kg hö och 4 kg halm?
 
Sv: För fet häst.

Varför inte kolla lite i dom andra trådarna om energi/protein.
Det kanske kan ge dig lite tankar ikring vad du kan göra för att din häst ska komma i lagom hull utan att tappa humöret...
 
Sv: För fet häst.

Du tänker helt rätt när du funderar på att byta ut delar av höt mot halm.
 
Sv: För fet häst.

Precis som Rikkan skriver...
Kolla gammla trådar ang energi/protein...

Det bästa sättet att ta reda på vad som är fel är att analysera grovfodret, då får du ju veta hur bra/dåligt det är och då är det lättare att ta reda på vad det är som gör hästen fet. Bara för att det är fjolårshö behöver det inte vara dåligt, det kan till och med vara mycket bättre än årets hö som många har fått.

Tycker att foderstaten hästen går på känns lite tunn, men det beror ju helt på vad grovfodret innehåller.
Kan det kanske vara proteinbrist?

Det är 1kg ts / 100kg häst...
1kg ts = 1,2kg hö
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För fet häst.

En av mina hästar är för fet och jag har i fyra år försök att få ner vikten men inte lyckats.
Jag har sett fetare hästar men jag vet att det inte är bra för honom att vara så stor (600kg nordsvensktravare)

Jag rådgjorde med veterinär och hon sa att jag kunde minska givan till 2-3kg hö och 3-4 kg halm. Nu äntligen börjar det visa resultat.
han har dessutom blivit mycket piggare!

Prata med din veterinar eller anna foderrådgivare.
 
Sv: För fet häst.

Du kanske ska öka på ridning/körning/longering/tömkörningen?
Aktivera hästen?
Hur aktiveras den idag??
 
Sv: För fet häst.

Den absoluta miniminimigivan av grovfoder är 1kg ts/ 100kg häst
För att den ska få i sig tillräckligt med ts som deras magar kräver ska man räkna
1,3 kg ts / 100 kg häst!
 
Sv: För fet häst.

Hej!
Tack för svaret. Motionen är ett av problemen det erkänner jag. Men jag rider henne 2-3 gånger i veckan och en tjej rider 1 dag i veckan, sen brukar jag gå ut och gå med henne ca 1 tim ibland blir det 1 gång i veckan men ibland tom 3.
Så hon går ju minst 3 dagar i veckan, ofta mer... Till våren ska jag börja ta lektioner i barockridning så då kanske hon förvandlar lite av sitt fett till muskler.
Jag har i alla fall börjat byta ut hö mot halm, jag får väl se imorgon om hon har ätit upp.

Mvh Jessica
 
Sv: För fet häst.

Hej!
Om jag ger ca 3 kg hö och 4 halm borde det väl räcka? Eller?
 
Sv: För fet häst.

Tack!
Jag ändrade givan idag. Hon får som innan fast 50% halm iblandat i höet. Och ännu mindre betfor än innan. =) Bara några korn på botten känns det som.
 
Sv: För fet häst.

Hej!
Jag kan tyvärr inte så mycket om protein och sånt. Hur märker man om hästen har proteinbrist? Jag vet att det krävs proteiner för att hästen ska kunna bygga muskler. Det är väl det jag vet ungefär.
 
Sv: För fet häst.

Det är väldigt viktigt att hästen får tillräckligt mycket proteiner för att fungera på ett bra sätt. Enligt forskning behöver hästen 6g protein /MJ energi den här kvoten är inte något som är hugget i sten men det är bra att utgå från den, min häst behöver klart mer än de 6 grammen protein/MJ och får nu 8,9g /MJ (vilket kanske är lite högt).
Om jag var du så skulle jag göra en analys på höt (kostar ca 500:-) för som det är nu vet du inte om hästen får för mycket energi eller om den får för lite protein eller en kombination mellan dessa saker. Proteinbrist tar det ofta lång tid innan man ser och när det väl syns så har man MYCKET jobb framför sig att återställa den tappade muskelmassan.
Att lägga på halm som du gjort nu kan vara lösningen men det kan också vara så att du gör ont värre i och med att halm är mycket proteinfattigt. Om då hästen är fet för att den får för lite proteiner (gör att hästen blir fet då det behövs en balans mellan energi och protein för att energin ska kunna användas) så är det stor risk att hästen blir ännu fetare.
Kort förklarat Shaggy har tyvärr lite bråttom någon annan kanske kan ge ett bättre och mer utförligt svar :).
 
Sv: För fet häst.

3 kg hö och 4 kg låter som om det skulle vara ALLDELES för lite! Men som sagt, det beror på värdet i höet. Men endast med hjälp av ett hö med extremhöga värden kommer en häst att fungera på en så liten högiva.

Om hästen går på 8 kg hö nu, minska till 7 kg och avvakta någon månad. Ser du inget resultat då, minska till 6 kg hö och avvakta ytterligare. Stråfoderbehovet täcker du med halm när du minskar högivan.
 
Sv: För fet häst.

Det ska vara en veterinär att ge ett sådant råd... (Ursäkta alla veterinärer som ÄR kunniga inom foderområdet!)

Jag hoppas att du inte menar att din kallblodstravare lever på 2-3 kg hö om dagen?
 
Sv: För fet häst.

Hej!
Just nu får hon ju 6 kg hö per dag och lite betfor, hon är väldigt pigg och glad på den givan, och fet....
Jag tänkte så här kanske...
Om jag minskar på höet lite och lägger till några kilo halm istället. Tex 4 kg hö och 6 kilo halm + lite sojamjöl för att täcka proteinbehovet, vad tror du om det?? Jag ska räkna mer noggrant på det sedan men på ett ungefär så blir detta ganska bra tror jag.
 
Sv: För fet häst.

HaRLeKIn skrev:
Hej!
Om jag minskar på höet lite och lägger till några kilo halm istället. Tex 4 kg hö och 6 kilo halm + lite sojamjöl för att täcka proteinbehovet, vad tror du om det?? Jag ska räkna mer noggrant på det sedan men på ett ungefär så blir detta ganska bra tror jag.

Om du ger 4 kg hö, 5 kg halm och 500 gr soja så behöver ditt hö hålla en Smrp/MJ-kvot på strax under 7 för att smrp/MJ-kvoten i din foderstat ska hålla sig över 6.

Foderstaten ger då endast 64 MJ, vilket är underhållsbehovet för en häst på 650 kg. Alltså inget tillägg alls för träning.

mvh Jessica
 
Sv: För fet häst.

OK, jag trodde att det fortfarande var 8 kg som gällde! Och har du fått analysvärden? Jag kanske har missat det...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp