Fölvisning

Jessa_09

Trådstartare
Hej
Undrar lite hur ni gör med fölvisningar? Är det många som ska visa? Hur mycket har ni hanterat fölen innan. Jag skulle jättegärna vilja visa mitt stoföl men är lite tveksam eftersom hon knappt är hanterad alls. Har sto och föl inackordera på ett större stuteri några timmars resväg hemifrån. Jag hade tänkt börja träna fölet vid att ledas i grimma. Det är ca 3 veckor kvar till visning. Hur lång tid tar det för "normalfölet" att bli rätt så van vid att ledas i grimma? Är det nån som visat föl som inte har varit så mycket hanterade alls men det har gått bra i alla fall? Vet att det bästa är att börja vänja dom tidigt och hade så gjort om jag hade haft dom hemma. Jättetacksam för svar
 
Vi är många som inte alls tycker att det bästa är att börja vänja dem tidigt, så det behöver du inte oroa dig över.

De flesta föl följer efter sin mamma, och även om de kan verka modiga och självsäkra i hemmiljö så brukar de bli mammiga borta.

Det viktigaste är att kunna kontrollera stoet. Att få henne att trava, galoppera och vända lös. Samt låta sig bli infångad! Har varit funktionär på många fölvisningar och det är varje gång några ston som är svårfångade.

När jag visade ett av mina egna uppfödningar tränade jag henne och hennes mamma tre-fyra gånger. Jag och den som skulle hjälpa mig med visningen övade ett helt visningsprogram. Innan dess hade hon blivit ledd i grimma bredvid mamma några gånger. Visningen gick helt utan missöden varken från fölet eller stoets sida.
 
De behöver inte vara hanterade alls förutom att du skall kunna få på en grimma på den lille och då på dem på släpet. Är mamman bra och söker sig brukar det vara helt problemfritt att visa dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 901
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 916
Senast: Dopy
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 328
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp