Födda -21

Nu står lillprins med hovböld ! Hovslagaren var här i måndags och fann en i sulan.
Tyckte han såg ohalt ut så långt men icke så förmodligen går den djupare!
Han kommer idag men känns som det blir klinik !
Jag känner att jag inte riktigt orkar..
Haft klippkort på veterinär.

Men huromhur, det är så vanligt ffa på unghästar och med så lerigt och dant som vi har.
Men ändå.

Vill jag slippa motgångar så ska jag troligtvis vara hästlös…
 
Nu står lillprins med hovböld ! Hovslagaren var här i måndags och fann en i sulan.
Tyckte han såg ohalt ut så långt men icke så förmodligen går den djupare!
Han kommer idag men känns som det blir klinik !
Jag känner att jag inte riktigt orkar..
Haft klippkort på veterinär.

Men huromhur, det är så vanligt ffa på unghästar och med så lerigt och dant som vi har.
Men ändå.

Vill jag slippa motgångar så ska jag troligtvis vara hästlös…
Jag känner med dig! Vi hade ett hovböldsinferno i somras med två bölder i tät följd och boxvila/sjukhage när alla andra hästar gick på bete. Häst som till sist blev knäpp av all boxvila och började bryta sig ut ur sin sjukhage, rymma ut på vägarna, bävrade bort gips lika snabbt som dom kom på och började dessutom lägga sig när man skulle lyfta hovarna.

Har knappt återhämtat mig än, men hästen verkar äntligen ha lagt detta bakom sig nu tack och lov.
 
Har sålt av en massa hästar och har bland annat en ur -21 kvar som jag ville behålla. Han bara växer och växer. Undrar lite hur stor han tänker bli.. Han har varit väldigt mycket mindre än sina syskon i tidigare månader, trodde kanske han skulle bli 165 cm om jag hade tur med tanke på hur liten han varit hela tiden tills i våras typ när han började växa på sig mer. Mätte honom till 172 cm häromdagen 🙈
Väldigt fin i typen iaf och har ett vackert huvud med några av de finaste ögonen jag sett på en häst, smäcker utan att vara ”för ädel” och långa ben med en bra benställning. Väldigt nöjd med honom och hoppas han kan gå treårs nästa höst.
 
Har sålt av en massa hästar och har bland annat en ur -21 kvar som jag ville behålla. Han bara växer och växer. Undrar lite hur stor han tänker bli.. Han har varit väldigt mycket mindre än sina syskon i tidigare månader, trodde kanske han skulle bli 165 cm om jag hade tur med tanke på hur liten han varit hela tiden tills i våras typ när han började växa på sig mer. Mätte honom till 172 cm häromdagen 🙈
Väldigt fin i typen iaf och har ett vackert huvud med några av de finaste ögonen jag sett på en häst, smäcker utan att vara ”för ädel” och långa ben med en bra benställning. Väldigt nöjd med honom och hoppas han kan gå treårs näs

Nu står lillprins med hovböld ! Hovslagaren var här i måndags och fann en i sulan.
Tyckte han såg ohalt ut så långt men icke så förmodligen går den djupare!
Han kommer idag men känns som det blir klinik !
Jag känner att jag inte riktigt orkar..
Haft klippkort på veterinär.

Men huromhur, det är så vanligt ffa på unghästar och med så lerigt och dant som vi har.
Men ändå.

Vill jag slippa motgångar så ska jag troligtvis vara hästlös…

Hur har det gått med bölden?
 
Vi har haft sadel i alla gångarter med stigbyglar nere osv och inga reaktioner
Varit över stora vägen gått promenader

Tandläkaren har varit här och lilleman hade inga vargtänder men såg minst sagt rörigt ut i munnen med tappade tänder mm
Så han får vänta lite med tömkörningen ett par veckor tills allt lagt sig lite så ska vi ta en jobb period sen.
Vi har inte bråttom ❤️
 
Lilla B är två minismå vargtänder fattigare sen nån vecka tillbaka. Skönt att ha det gjort! Det är tandbyte på gång också, han tappade en framtand för ett par veckor sen så det händer nog en del i munnen. Bett har vi inte haft sen vi testade i somras och det får vänta ett tag till.

Jag har jobbat lite med att introducera honom att gå som handhäst och idag blev första turen bredvid mamma häst. Både skötte sig bra, även om mamma tröttnade lite på honom på slutet och sa till honom att sluta mucka. Nu får han börja hänga med på lite turer för att förberedas både mentalt och fysiskt för inridning 😊

3D17C604-F428-459C-9AFB-8E74A73E8797.jpeg
 
Senast ändrad:
IMG_6768.jpeg

Kaj fick posera för julkort idag, blev inte en enda normal bild 😂 här är tomteluvan på väg att krypa av så det ser ut som den flyter ovanför huvudet på honom 😜

I övrigt gör vi ingenting just nu. Han har vintervila fram till mars, blir kanske promenad nån gång i månaden eller så men i övrigt inga aktiviteter just nu.
 
Hur har det gått med bölden?
Nä.. jag hoppades på bättring. Skrittar rent men är lite oren i trav!
Jag vet inte hur länge jag vågar låta det vara så..
Är ju ca 1,5 timma bort till klinik med hovslagare och bara fredagar men tror väl det slutar med det. Suck!
Mitt gamla sto var halt i tre månader och ett par resor till klinik innan dom konstaterade och hittade hovböld!
Här är den ju iallafall lokaliserad.
 
Har sålt av en massa hästar och har bland annat en ur -21 kvar som jag ville behålla. Han bara växer och växer. Undrar lite hur stor han tänker bli.. Han har varit väldigt mycket mindre än sina syskon i tidigare månader, trodde kanske han skulle bli 165 cm om jag hade tur med tanke på hur liten han varit hela tiden tills i våras typ när han började växa på sig mer. Mätte honom till 172 cm häromdagen 🙈
Väldigt fin i typen iaf och har ett vackert huvud med några av de finaste ögonen jag sett på en häst, smäcker utan att vara ”för ädel” och långa ben med en bra benställning. Väldigt nöjd med honom och hoppas han kan gå treårs nästa höst.

Oj, det var stort , men jag har iof inte mätt min än ..
Kul när dom är fina !
Min känns icke treårstest tänk fast iof.. om det ligger på höst så!
Känner mig tvek på om det blir något med ryttartillvänjning kring jul här!
 
Oj, det var stort , men jag har iof inte mätt min än ..
Kul när dom är fina !
Min känns icke treårstest tänk fast iof.. om det ligger på höst så!
Känner mig tvek på om det blir något med ryttartillvänjning kring jul här!
Det känns extremt stort när han alltid varit mycket mindre än alla andra 😅
Finns ju alltid chans som 4 åring om din inte är redo som 3åring. Jag kommer inte visa min om han är i växtfas eller liknande och inte heller sitta upp förrän nästa år, få som behöver mkt ridning innan. 😇
 
Nä.. jag hoppades på bättring. Skrittar rent men är lite oren i trav!
Jag vet inte hur länge jag vågar låta det vara så..
Är ju ca 1,5 timma bort till klinik med hovslagare och bara fredagar men tror väl det slutar med det. Suck!
Mitt gamla sto var halt i tre månader och ett par resor till klinik innan dom konstaterade och hittade hovböld!
Här är den ju iallafall lokaliserad.
Jag hade inte väntat. Bakterierna kan äta på ställen de inte ska.. Behöver kanske öppna upp och rengöra ordentligt?
 
Jag hade inte väntat. Bakterierna kan äta på ställen de inte ska.. Behöver kanske öppna upp och rengöra ordentligt?

Jo..
Men som sagt är det fredagar om man behöver kombinera ul och klinikhovslagare och tyvärr går det inte imorgon.
Nu tycker jag det är lite svårt att se om han fortfarande haltar i trav.
Ska försöka köra upp till ridhuset i helgen!
Han rör sig mycket bättre iallafall ! Men jag tror han fortfarande markerar i trav om än lätt så det kan ligga och gro, det kan vara något annat i kombo tex hovbensfraktur eller liknande.
Jag har ju klippkort på klinik så säger som Gunde , d e bare å åk ..
Nä , hoppas ju att den ska vara tillräckligt öppnad och det bara är underlaget som spökar .
Men annars får det såklart bli en utflykt nästa vecka .
 
Boriz har haft sadel med stigbyglar nere i alla gångarter. Ingen reaktion. Hängde på honom för 2 veckor sen vid pallen. Ingen reaktion. I helgen ska vi försöka få upp en ryttare, jag är för gammal och stel hahaha
Han är så snäll. Beter sig som en liten farbror så det är skönt.
Efter han haft ryggsäck får han vila. Inte bestämt hur länge men ett par månader iallafall.
 
Har lasttränat min men vågade inte åka själv med honom till ridhus iom väglaget! Å min man var sjuk, nu har jag fått det.
Feber och hosta ..
Söt är han och snäll!
https://www.instagram.com/p/C0rEfDMtzcD/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Vaccinerades igår och vet menade på att hovböld där kan ta lite tid men vi får se.
Som sagt så ser han obehindrad ut i skritt. Trav en liten orenhet.
 

Bifogade filer

  • IMG_9931.jpeg
    IMG_9931.jpeg
    43,7 KB · Visningar: 41
Efter 1,5 månad där hon bara gått i hagen har hon fått prova körutrustningen igen, med en ny brösta. Tio minuter bestående av promenad mellan höladan och hagen, där jag drog med höpåsar på en pulka för att skapa lite oväsen, sen fick hon gå ut och äta igen.
IMG_8924.jpeg

(Kan inte ställa in den perfekt när kylan gör remmarna stenhårda, men hon har ändå ingen vikt i den)
 

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 847
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
627
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 403
Senast: L(i)FE
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp