Födda -21

Min buse

IMG_8266.jpeg
 
IMG_6190.jpeg

Tömkörde ända bort till Clareberg igår! Fram och tillbaka tog typ 1.5h, det längsta vi har varit ute hittills. Kaj var så himla duktig, Norlie var med men Kaj tog täten och passerade självsäkert bland annat en robotgräsklippare. Lite stopp vid hagar där det gick andra hästar och lite vingligt där vägen delade sig men det är helt och hållet mitt fel då jag är för långsam i mina signaler. Sen gick han över en träbro utan att blinka, men, sen kom den verkliga utmaningen. Vid ridskolan ligger även ett antal fotbollsplaner där det var fullt pådrag med träningar. Gå förbi där var riktigt läskigt, han alternerade tvärstopp med att skutta framåt några steg, sen tvärstopp igen. Förbi kom vi iaf, men jag fick leda honom och utan Norlie som moraliskt stöd hade jag aldrig gett mig på att gå förbi där.
 
Boriz är longerad för 3 gånger och idag firade vi gång 4 med gjord. Han är heeeelt obrydd. Så skönt.
På tisdag kommer tandläkaren. Vi har inte haft bett än.
Tanken är att han ska kunna bära ryggsäck i alla gångarter innan vintern. Är han så här bra går det nog på några veckor.
48acefcf-756f-424d-83a3-087aed1d9ccd.jpeg
 
Lilla B flyttade hem för två veckor sen ❤️
Han släpptes ihop med morbror först, och igår tillkom även mamma! Det märks att dom känner igen varandra och hittills är dom extremt tighta, han och mamma. Sån lättnad för mattehjärtat att dom kan gå tillsammans ❤️

Det är så otroligt skönt att ha honom hemma och träffa honom flera gånger om dagen. Han tog flytten väldigt bra, är harmonisk och lugn. Han har haft sadel på sig, vi har gått lite korta promenader och tränar lite att stå på pallen (vilken han är ganska rädd och spänd inför). Löshoppade lite lätt förra helgen. Vargtänderna ska tas snart så innan dess är det inget bett i munnen.
85FC6EDA-BFCC-4203-9754-A43D7A438470.png
 
Har blivit med unghäst igen!
Han är inte så mycket hanterad utan gått på hingstflock till nu.

Så nu börjar vi med basic hantering.
Har borstat honom och leder ut och in! Slängde på ett schabrak ! Cool kille men stor!
Så hur hade ni börjat med uppbindning ?
Skulle försöka med den dubbla i stallgången men då reste han sig .
Har haft flera unghästar men ingen som varit så lite hanterad vid så ”gammal”!
Han är är ju ändå vettig i skallen !

Hanterat honom lös i boxen och fått tvätta kastrationssåret mm utan större problem
 

Bifogade filer

  • IMG_9536.jpeg
    IMG_9536.jpeg
    142,1 KB · Visningar: 40
Har blivit med unghäst igen!
Han är inte så mycket hanterad utan gått på hingstflock till nu.

Så nu börjar vi med basic hantering.
Har borstat honom och leder ut och in! Slängde på ett schabrak ! Cool kille men stor!
Så hur hade ni börjat med uppbindning ?
Skulle försöka med den dubbla i stallgången men då reste han sig .
Har haft flera unghästar men ingen som varit så lite hanterad vid så ”gammal”!
Han är är ju ändå vettig i skallen !

Hanterat honom lös i boxen och fått tvätta kastrationssåret mm utan större problem
Grattis vad kul!

Börja binda i boxen, det skulle jag göra iallafall.
 
20231001_165629.jpg


Arielle (längst fram mot kameran) går på bete och leker med storasyster - vi har inte hunnit börja med någon inridning än, men det är ingen brådska känns det som. Sedan vi kom till Sverige har vi varit ute en liten sväng i skogen som handhäst, och planerar väl flera skogspromenader och så småningom tömkörning när det blir lite mindre blött i marken.

Hon har minst 10 cm längre ben än syrran, så det är spännande hur hög hon kommer bli, just nu är hon +/- 1,65.
 
Har blivit med unghäst igen!
Han är inte så mycket hanterad utan gått på hingstflock till nu.

Så nu börjar vi med basic hantering.
Har borstat honom och leder ut och in! Slängde på ett schabrak ! Cool kille men stor!
Så hur hade ni börjat med uppbindning ?
Skulle försöka med den dubbla i stallgången men då reste han sig .
Har haft flera unghästar men ingen som varit så lite hanterad vid så ”gammal”!
Han är är ju ändå vettig i skallen !

Hanterat honom lös i boxen och fått tvätta kastrationssåret mm utan större problem

Med hästar som inte är vana att vara uppbundna så gör jag som med föl - börjar med att ta grimskaffet genom/runt något och hålla i änden. Och fäster bara i en sida i taget.
 
IMG_20231029_195053.jpg

Igår ingen snö på backen idag nästan en dm 😊 Maggan växer och växer, lallar omkring med mamma mu på dagarna och äter hösilage på fritillgång. Vet faktiskt inte husse tänker göra ett försök med henne eller inte. Ingen aning och lägger mig inte i hans beslut..Maggan borstas lite mellan varven typ förutom att gå i hagen större delen av dagarna. En sak har blivit en stor förbättring efter vi satte en boots på fram benet är att hon slutat snubbla stup i kvarten. Hon kunde stå på näsan när hon gick på plant underlag till och med. Veterinären och hästmassören har tittat på henne, båda säger samma sak hon drog med stor sannolikhet sönder en muskel i bogen när hon var föl. När hon kördes fortfarande så utvecklades den till en storlek av en julskinka modell större men bakom den mot manken fanns ingenting ....

Den här hästen har varit den största otursfågeln jag någonsin haft i mitt stall, för det började ju troligtvis redan när hon låg på jäsning sen har skadorna avlöst varandra.
 
Falkia kastration har gått sådär. Tempat till och från. Främst kvällstid och max 38,6. Sen feberi morgonen därpå. Hon som har flocken har haft kontakt mer veterinären x flera och än så länge avvaktar de antibiotika. De tror det beror på den inflammatoriska processen, han är tydligen ganska svullen.
 
Idag gick vi in till ridbanan och kongressen lite! Så himla cool i lampsken och vattenpussar!
Dottern som håller i men ville visa den har en kropp om än öändligt bänglig och unghästful Cotte men det ger sig!
Haft lite strul med hans kastrationssår och hade 38,9 i temp för några kvällar sedan men nu hoppas vi det lugnat sig!
Är ju 3,5 v sedan!
 

Bifogade filer

  • IMG_9582.jpeg
    IMG_9582.jpeg
    402,3 KB · Visningar: 34

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 847
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
627
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: L(i)FE
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp