Födda -21

Icarus flyttar hem nu till oktober och får börja skolan direkt, vi kommer nog inte komma till uppsittning men det ska tömköras,löshoppas, vänja in sadel/träns, promeneras osv
Tänker oktober/november

Så får han en vilopaus dec och där röntgar vi och kollar tänder

I januari kör vi nog på med inridning i alla gångarter och ett par gånger ute i skogen sen vila tills /mars där vi repeterar/vilar och kanske visar om det känns bra
Tror vi har i maj här

Inget är skrivet i sten och allt är beroende på han såklart.
Men behöver oftast lite mål och del mål för att jag ska komma igång
 
Icarus flyttar hem nu till oktober och får börja skolan direkt, vi kommer nog inte komma till uppsittning men det ska tömköras,löshoppas, vänja in sadel/träns, promeneras osv
Tänker oktober/november

Så får han en vilopaus dec och där röntgar vi och kollar tänder

I januari kör vi nog på med inridning i alla gångarter och ett par gånger ute i skogen sen vila tills /mars där vi repeterar/vilar och kanske visar om det känns bra
Tror vi har i maj här

Inget är skrivet i sten och allt är beroende på han såklart.
Men behöver oftast lite mål och del mål för att jag ska komma igång
Varför kollar du inte tänder före du ska ha träns och tömköra hästen?
 
Varför kollar du inte tänder före du ska ha träns och tömköra hästen?
Märker jag att han är obesvärad så avbryter vi såklart och gör det
Inget är skrivet i Sten som sagt

Varför är för att veterinären kommer till gården senare och tar alla hästar samtidigt under ett par dagar i dec
Finns många 2-5 åringar på gården
 
Märker jag att han är obesvärad så avbryter vi såklart och gör det
Inget är skrivet i Sten som sagt

Varför är för att veterinären kommer till gården senare och tar alla hästar samtidigt under ett par dagar i dec
Finns många 2-5 åringar på gården
Besvärad tror jag du menar?
Okej. Fördelarna med att kolla före är bland annat ta ev vargtänder, se hur mycket plats hästen har i munnen, ev över eller underbett. Flera saker som kan underlätta att ha koll på innan man börja joxa med bett 🙂
 
Besvärad tror jag du menar?
Okej. Fördelarna med att kolla före är bland annat ta ev vargtänder, se hur mycket plats hästen har i munnen, ev över eller underbett. Flera saker som kan underlätta att ha koll på innan man börja joxa med bett 🙂

Haha ja såklart besvärad
Ja absolut och jag förstår vad du menar men nu blev det så här och som sagt så avbryter vi bettet om han är obekväm och gör andra saker så länge.
 
Ponny har nu provat på pay and jump (snarare pay and kliv). Hon tyckte att det var väldigt konstigt att det både stod massa grejer OCH var flera andra hästar i det ridhus hon brukar lösgaloppera ensam i då och då. Men hon hade med sig ”sin” shettis som moraliskt stöd, så förutom lite skutt när övriga började trava och galoppera (det var gemensam framridning på tävlingsbanan innan första start) skötte hon sig jättebra. Sin egen runda var hon fullt fokuserad på mig, och därefter stod vi i mitten och kliade på bästa ställena medan övriga hoppade. Är jättenöjd med henne, och glad att vi bara har några minuters promenad till ridklubben så vi kan vara med på sånt här utan att det behöva åka iväg.

Jag skulle vilja tävla trail in hand med henne, men närmsta tävling är en timme bort och det känns inte riktigt rimligt att åka två timmar + tiden på tävlingsplatsen i nuläget, framförallt när det bara är för att öva eftersom hon inte är tränad nog att ha någon chans på placering 😅. Så det här är en bra kompromiss, det är i alla fall bommar och gångartsbyten mellan skritt/trav eftersom jag inte kan springa hela rundan

IMG_7178.jpeg
 
Ponny har nu provat på pay and jump (snarare pay and kliv). Hon tyckte att det var väldigt konstigt att det både stod massa grejer OCH var flera andra hästar i det ridhus hon brukar lösgaloppera ensam i då och då. Men hon hade med sig ”sin” shettis som moraliskt stöd, så förutom lite skutt när övriga började trava och galoppera (det var gemensam framridning på tävlingsbanan innan första start) skötte hon sig jättebra. Sin egen runda var hon fullt fokuserad på mig, och därefter stod vi i mitten och kliade på bästa ställena medan övriga hoppade. Är jättenöjd med henne, och glad att vi bara har några minuters promenad till ridklubben så vi kan vara med på sånt här utan att det behöva åka iväg.

Jag skulle vilja tävla trail in hand med henne, men närmsta tävling är en timme bort och det känns inte riktigt rimligt att åka två timmar + tiden på tävlingsplatsen i nuläget, framförallt när det bara är för att öva eftersom hon inte är tränad nog att ha någon chans på placering 😅. Så det här är en bra kompromiss, det är i alla fall bommar och gångartsbyten mellan skritt/trav eftersom jag inte kan springa hela rundan

Visa bifogad fil 128634
Är du i rätt tråd eller har du varit på pay and jump med en tvååring?
 
Ponny har nu provat på pay and jump (snarare pay and kliv). Hon tyckte att det var väldigt konstigt att det både stod massa grejer OCH var flera andra hästar i det ridhus hon brukar lösgaloppera ensam i då och då. Men hon hade med sig ”sin” shettis som moraliskt stöd, så förutom lite skutt när övriga började trava och galoppera (det var gemensam framridning på tävlingsbanan innan första start) skötte hon sig jättebra. Sin egen runda var hon fullt fokuserad på mig, och därefter stod vi i mitten och kliade på bästa ställena medan övriga hoppade. Är jättenöjd med henne, och glad att vi bara har några minuters promenad till ridklubben så vi kan vara med på sånt här utan att det behöva åka iväg.

Jag skulle vilja tävla trail in hand med henne, men närmsta tävling är en timme bort och det känns inte riktigt rimligt att åka två timmar + tiden på tävlingsplatsen i nuläget, framförallt när det bara är för att öva eftersom hon inte är tränad nog att ha någon chans på placering 😅. Så det här är en bra kompromiss, det är i alla fall bommar och gångartsbyten mellan skritt/trav eftersom jag inte kan springa hela rundan

Visa bifogad fil 128634
Roligt att det är fler som hanterar och miljötränar sin 2 åring ☺️ Våran två åring är jag glad att hon både är inkörd och miljötränad. Så enkel och ha och göra med och när vi opererade henne förra hösten blev hon rakt på transporten åkte 15 mil klev av transporten klev rakt in på kliniken. Det var imponerad av att hon var lugnare en det vuxna hästarna som kom in där 😅 Klok tjej helt enkelt som vi sätt till att hon utsattes för saker redan från tidig ålder och det är jag glad för.

Här hänger hon med Mamma mu på dagarna igen ♥️🥰

IMG_20230922_120651.jpg
 
Roligt att det är fler som hanterar och miljötränar sin 2 åring ☺️ Brädan två åring är jag glad att hon både är inkörd och miljötränad. Så enkel och ha och göra med och när vi opererade henne förra hösten blev hon rakt på transporten åkte 15 mil klev av transporten klev rakt in på kliniken. Det var imponerad av att hon var lugnare en det vuxna hästarna som kom in där 😅 Klok tjej helt enkelt som vi sätt till att hon utsattes för saker redan från tidig ålder och det är jag glad för.
Det är guld värt! Min var ju inne på klinik i några dagar för CT och öronoperation i våras, det var samma sak där att hon fick jättemycket beröm av personalen för att hon var så enkel att ha att göra med :heart. Och jag kunde lasta och åka själv både dit och hem, trots minimal lastträning innan. Penicillinsprutorna, övrig medicinering efteråt och stygntagningen var inte heller några problem.

När hennes mamma fick en ful sparkskada hösten -21 fick såklart hela familjen åka till klinik för koll och uppföljningar, veterinären tyckte att det var väldigt positivt att fölet fick träffa veterinär och uppleva kliniken utan att ha ett eget ärende dit.
 
Roligt att det är fler som hanterar och miljötränar sin 2 åring ☺️ Våran två åring är jag glad att hon både är inkörd och miljötränad. Så enkel och ha och göra med och när vi opererade henne förra hösten blev hon rakt på transporten åkte 15 mil klev av transporten klev rakt in på kliniken. Det var imponerad av att hon var lugnare en det vuxna hästarna som kom in där 😅 Klok tjej helt enkelt som vi sätt till att hon utsattes för saker redan från tidig ålder och det är jag glad för.

Här hänger hon med Mamma mu på dagarna igen ♥️🥰

Visa bifogad fil 128675
Hur går det med henne annars? Tränas hon?
 
Hur går det med henne annars? Tränas hon?
Nej madame skrotar mest i hagen. Hon fick känningar av en gammal skada som hon drog på sig som föl i somras. Hon drog ju sönder en muskel i bogen när hon var 4-5 månader gammal. Antagligen har hon gått omkull i hagen på natten när det gick ute dygnet runt. Vi har haft ute folk som tittat på henne sen bestämde vi oss för att bara släppa henne i hagen ett tag så det har hon gjort i tre månader. Växer som fanken snart större en mamma 🙄 Helt sjukt vad hon började skjuta i höjden när hon gick ut på bete. Men tanken är väl att hennes husse ska sätta igång henne men jag vet inte. Hon är ju en rätt trasig unghäst med flera fel men bara gå i hagen fixar hon ju utan att ha ont så att säga. Vi får väl testa och se hur långt det håller.
 
Nej madame skrotar mest i hagen. Hon fick känningar av en gammal skada som hon drog på sig som föl i somras. Hon drog ju sönder en muskel i bogen när hon var 4-5 månader gammal. Antagligen har hon gått omkull i hagen på natten när det gick ute dygnet runt. Vi har haft ute folk som tittat på henne sen bestämde vi oss för att bara släppa henne i hagen ett tag så det har hon gjort i tre månader. Växer som fanken snart större en mamma 🙄 Helt sjukt vad hon började skjuta i höjden när hon gick ut på bete. Men tanken är väl att hennes husse ska sätta igång henne men jag vet inte. Hon är ju en rätt trasig unghäst med flera fel men bara gå i hagen fixar hon ju utan att ha ont så att säga. Vi får väl testa och se hur långt det håller.
Håller tummarna
Hon är ju redigt grann
 

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 847
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
627
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: L(i)FE
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp