Föda upp russ?

cello

Trådstartare
Gotlandsruss är en av mina absoluta favoritraser och jag har länge drömt om att föda upp i liten skala. Men är det bara dumt att ge sig på? De verkar ju inte stå högst upp på listan när folk ska köpa b-ponny (ridhästar - trav har jag ingen erfarenhet av alls).
Obs att jag förstår att jag inte kommer tjäna pengar på det, men vill inte ha en massa små ponnyer som ingen vill köpa..
Eller vill jag det?? :angel::love:
 
Varför skulle du inte kunna ta och avla i liten skala? Det går ju att sälja enstaka trevliga djur med bra härstamning oavsett ras. Utbildar man lite lagom, så att hästen är ordentligt hanterbar, tömkörd m.m. så blir det lättare att sälja.
Russen är både trevliga OCH värda att bevaras.

Jag avlar själv, i liten skala, på NSV Brukshäst. Kanske ett föl, möjligen två per år, eller så blev det inget.
Ibland så sparar jag en liten fölunge lite längre, och behåller och utbildar, ibland så säljer jag direkt efter avvänjning. Ibland blir en avkomma det en ny tänkt avelshäst i (den lilla) flocken.

För många hästar blir det om man har riktigt svårt att skiljas från sina uppfödningar. Det går alltid att sälja välskötta hästar, där man haft lite tanke i aveln.

Det går att sälja russ, såväl som nordsvenskar, det kanske mest är en annan målgrupp köpare än för t.ex. svensk ridponny, det är ponnytravsintresserade å ena sidan som köper, och så dom som vill ha en "liten hobbyhäst" för t.ex. körning, som köper. Även till ridskolor som vill ha friska hållbara hästar, så är russ möjliga val.
B-ponny för dressyr/hopp med prestationstänk, är inte russens starkaste försäljningsargument...

Gillar man rasen, är intresserad av hästavel, så är det klart att man ska prova.
Försök hitta någon mentor inom rasen, för att lära dig mer om stammar, hur man hittar bra avelsdjur o.s.v.
 
Gotlandsruss är en av mina absoluta favoritraser och jag har länge drömt om att föda upp i liten skala. Men är det bara dumt att ge sig på? De verkar ju inte stå högst upp på listan när folk ska köpa b-ponny (ridhästar - trav har jag ingen erfarenhet av alls).
Obs att jag förstår att jag inte kommer tjäna pengar på det, men vill inte ha en massa små ponnyer som ingen vill köpa..
Eller vill jag det?? :angel::love:

Nej det är inte dumt tycker jag om du hittar något bra sto att börja avla på. Jag hade bland annat russ och russkorsningar när jag var liten. Jättefina ponnys till att göra "allt möjligt" med.:love:
 
Araber är min ras, har ingen erfarenhet av russ, men däremot många års erfarenhet av att avla i liten skala.
Ett eller två föl per år, ibland inget. Nästa vår är ett sådant år då vi inte får något föl, men däremot betäcker vi nog ett par av stona.
Fölen får oftast växa upp hos oss och säljs som unghästar eller unga vuxna, inridna och välhanterade. I år sålde vi årets föl när han var en månad gammal, till personer som redan har en häst härifrån.
Det tar tid att bygga upp ett rykte som seriös och pålitlig, men när det väl är gjort finns det en marknad för hästarna.
Vi har fyra vuxna ston, varav ett är pensionerat, och ett ungsto. Eventuellt lånar vi ut ett av stona för avel, det är också ett sätt att hantera det på för att det inte ska gå för långt mellan fölen för dem.
 
Araber är min ras, har ingen erfarenhet av russ, men däremot många års erfarenhet av att avla i liten skala.
Ett eller två föl per år, ibland inget. Nästa vår är ett sådant år då vi inte får något föl, men däremot betäcker vi nog ett par av stona.
Fölen får oftast växa upp hos oss och säljs som unghästar eller unga vuxna, inridna och välhanterade. I år sålde vi årets föl när han var en månad gammal, till personer som redan har en häst härifrån.
Det tar tid att bygga upp ett rykte som seriös och pålitlig, men när det väl är gjort finns det en marknad för hästarna.
Vi har fyra vuxna ston, varav ett är pensionerat, och ett ungsto. Eventuellt lånar vi ut ett av stona för avel, det är också ett sätt att hantera det på för att det inte ska gå för långt mellan fölen för dem.

Det är ju oftast så, att nöjda kunder är återvändande kunder :)
När jag ska köpa tex ny häst för tävling så kollar jag alltid med "min" favorituppfödare vad denne har för hästar till salu. Dels för jag vill stödja ett bra avelsarbete, dels för jag har köpt häst där ifrån förut och vet det är starka, fina och hållbara hästar.

Ts, hade varit himla roligt om du startar upp russuppfödning och man fick följa dig tex via en blogg eller här om du inte vill vara anonym såklart :)
 
Jag har en kompis som föder upp gotlandsruss i stor skala. Inridna och inkörda går de åt som smör i solsken, däremot är de svårsålda som föl och unghästar.
 
B-ponny för dressyr/hopp med prestationstänk, är inte russens starkaste försäljningsargument...

Vilken tråkig inställning... Det året jag visade mitt sto på treårs på Bollerup fick hon utmärkelse som lovande hopp- och gångartsponny. Hon placerades dessutom främst av alla ponnyerna i både hoppning och gångarter. Efter henne i hoppning placerades ett annat russ. På våren samma år var det också ett russ som gick främst av ponnyerna i både hoppning och gångart. Vi har Brutuz som deltagit på SM flera gånger, ett russ vann ungponnychampionatet för 6-åringar i hoppning alla kategorier i år.
 
Vilken tråkig inställning... Det året jag visade mitt sto på treårs på Bollerup fick hon utmärkelse som lovande hopp- och gångartsponny. Hon placerades dessutom främst av alla ponnyerna i både hoppning och gångarter. Efter henne i hoppning placerades ett annat russ. På våren samma år var det också ett russ som gick främst av ponnyerna i både hoppning och gångart. Vi har Brutuz som deltagit på SM flera gånger, ett russ vann ungponnychampionatet för 6-åringar i hoppning alla kategorier i år.
För att inte tala om årets ungponnyer! En treåring som var bäst, en femåring som var bäst på gångarter och en sexåring som var bäst på hoppning, russ alla tre. Med lite utbildning så...
 
Gotlandsruss är en av mina absoluta favoritraser och jag har länge drömt om att föda upp i liten skala. Men är det bara dumt att ge sig på? De verkar ju inte stå högst upp på listan när folk ska köpa b-ponny (ridhästar - trav har jag ingen erfarenhet av alls).
Obs att jag förstår att jag inte kommer tjäna pengar på det, men vill inte ha en massa små ponnyer som ingen vill köpa..
Eller vill jag det?? :angel::love:
Det är efterfrågan på vuxna, hanterade hästar. Utbilda ston och behålla fölen skulle kunna vara ett gångbart sätt. Jag sålde mitt sto på en vecka och behöll de två föl hon fått.
 
Det är sant! Tyvärr gäller det som sagt bara hingstar, och att ta sig hela vägen kostar en del också!
Det beror lite på var man bor. Resan kan bli dyr om man bor "fel" i förhållande till visningsplatsen. Anmälningsavgiften till rådgivande unghingstbedömning, där tvååringarna avlägger ett körprov, är blyga 200 kronor hittills. Anmälningsavgiften till avelsvärderingen, där tre- och fyraåringar avlägger körprov, är betydligt dyrare men där är också bidraget högre. Jag tycker bedömningsprotokollet är ett bra försäljningsargument då det visar att det går att köra hingsten så ung.
 
Det är beroende på antalet deltagare men det har tydligen inte slagit i taket än. 500 kr för ettåringens tömkörning, 2000 kr för tvååringens körning, 3000 kr för treåringens körning och 5500 kr för fyraåringens körning. Totalt 11000 kr om du går hela vägen!
Intressant! Vet du varför projektet bara gäller hingstar? Tänker att det är bra för rasen om även valacker och ston visar framhovarna...
 
Intressant! Vet du varför projektet bara gäller hingstar? Tänker att det är bra för rasen om även valacker och ston visar framhovarna...
De allra flesta som visas blir valacker i sista änden så på det sättet gynnar det även valacker. "Bara" att hålla dem som hingst de första åren... På nordsvenska sidan finns bidrag även för ston och valacker, åtminstone för tre- och fyraåringar, dock inte så stora summor. Jag tror det handlar om att börja utbildningen i tid med sina unghingstar för att det inte ska bli alltför stökigt vid avelsvärderingen. Det är också en hjälp för nya uppfödare, vilket behövs i alla tre raserna.
 
De allra flesta som visas blir valacker i sista änden så på det sättet gynnar det även valacker. "Bara" att hålla dem som hingst de första åren... På nordsvenska sidan finns bidrag även för ston och valacker, åtminstone för tre- och fyraåringar, dock inte så stora summor. Jag tror det handlar om att börja utbildningen i tid med sina unghingstar för att det inte ska bli alltför stökigt vid avelsvärderingen. Det är också en hjälp för nya uppfödare, vilket behövs i alla tre raserna.

I år fick jag 1000kr för ett körbarhetsintyg på min 4-åriga nordsvenska valack! det tycker jag ör ganska ok. Täcker iaf hela kostnaden för premiering, transport osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 457
Senast: Juli0a
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 188
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 269
Senast: machafuko
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp