Fodringsproblem/Hur skulle ni göra?

Sv: Fodringsproblem/Hur skulle ni göra?

Dom har lite konstiga regler i mitt stall där dom få hösilage 2ggr/dag
Min häst får då 5kg på morgonen och 6kg på em när han kommer in. Detta har funkat oväntat bra då jag är en förespåkare av fler små givor utspritt på dygnet. jag tror inte det skulle vara något problem med 3 X 1Kg på dagen och resten på em/kväll. Om det finns möjlighet att byta hagkompis kanske det är att föredra:)

Alfur får ca 9 kg/dygn, den hästen som ska bantas får 4 kg/dygn.

Senast ändrad av en moderator:

Just nu går han i den bästa hagen, en kuperad skogshage. Det är naturreservat så den får tyvärr inte användas när tjälen gått ur marken, då byter vi till mindre o tristare hagar. Och då framåt vårkanten ska jag försöka hitta nån som passar bättre som hagkompis:idea: .

Kan ni inte enas på halva vägen då? Att inte dra ner från 5 till 3 utan kanske stoppa på 4? Man måste faktiskt jobba med varandra och inte mot varandra om man ska dela hage...

Våra hästar i stallet får 1 kg på morgonen innan utsläpp sen får de 5-6 kg på kvällen och alla trivs bra med det så jag tror inte att din häst svälter ihjäl av att få 2 kg mindre under dagen om han får mer till natten...dessutom måste du ha dåligt hö om du är tvungen att ge en islänning 9 kg hö.
Vad får han mer för foder igentligen????

Ja, det är säkert helt värdelöst hö. Och jag tror inte heller att han svälter ihjäl, men jag vill att han ska må så bra som möjligt, inte bara överleva.

Han får 1.5 kg kraft grund, 8 dl torr betfor, salt och b-vitamin. Men som sagt, han tränas en hel del.

Det behöver inte vara så dåligt. Hästen kanske inte får så mkt kraftfoder istället. Och dessutom arbetas den ju relativt hårt.

9kg hö är det minsta jag helst vill ge till mina hästar (vbl:travare och lättfödd fjordkorsning). De håller sig på bäst humör då. De är inte vrålhungriga vid varje fodring och det är lätt att dela upp så att de får ungefär lika mycket till varje mål (2+2+2+3 i mitt fall).

Jag tycker att det är bättre att ge mkt grovfoder till en häst än massor av kraftfoder.

Varför ska din häst "straffas" för att hon inte har vett att ge sin häst mat. Suck! Står man i gemensam hage får man väl komma överens med de andra hästägarna så alla blir nöjda.

Vi diskuterade/bråkade om det ett tag, men sen valde jag att backa. Stallet är det min fristad och jag orkar inte med en massa bråk där. Om jag märker att hennes hästar inte mår bra, får jag försöka prata med henne igen. Men hon är trots allt rätt vettig så jag tror inte att hon låter det gå så långt.

Du kanske kan dra ner lite på ridningen. Det låter mycket 2tim*6. Då kan han klara sig på 3kg på dan.

jag skule ge fri tillgång inne i stallet från att han kommer in tills morgonen, då har han ju redan ätit frukost innan han kommer ut.

våra får 1kg/häst under dagen i hagen, det funkar bra, sen ger vi dem när de kommer in innan ridningen mm

min arab får 8kg hö/dag
shettisen får 4kg hö/dag

Korven skrev:
Det låter mycket 2tim*6.
Det beror ju på vad man vill göra.
Om man vill tävla distans så behövs det nog.
Om man vill rida mycket eller bedriver turridning, så är det väl okej också.
Men om man tränar till gångartstävlingar för Islandshästar, så är det nog litet mycket.

Där så skall hästen explodera i c:a 7 min, så då måste man träna hästen som en sprinter.

Jag vill inte dra ner på ridningen. Både han och jag gillar det.

Ja, man har väl oftast häst just för att rida.
Så det verkar naturligt.

Bra att du tänker på stallfriden, stressade hästar vill väl ingen äkta hästvän ha. Själv mår man oxå dåligt av det vet jag av egen erfarenhet. Usch! Vad ingen har lagt in i debatten är att en normalviktig islänning nog förvisso kan klara sig på 4 kg hö/dag som underhållsmängd men då ska hästen inte jobba och det ska vara ett BRA hö. Dessutom pratar man om mängden TORRSUBSTANS hö, även ett "kruttorrt" hö innehåller en viss mängd vatten om än betydligt mindre än ett hösilage. 4 kg torrsubstans hö innebär alltså i praktiken 4½-5 kg hö... Jag har 20 islänningar på min gård av olika storlekar och åldrar och INGEN får mindre än 5 kg hö/dygn även om den bantar/vilar. De flesta får 6-7 kg fördelat på 4 fodringar/dag. De flesta rids vintertid 1-2 timmar/dag 5-6 dgr/vecka. Avvikelser i hull reglerar vi sedan med kraftfoder efter varje hästs förutsättningar. Tur i alla fall att era hästar sover var för sig så din häst totalt får i sig sitt behov... Kämpa på! Ninni

Mina hästar får 7,5 kg hösilage av ganska bra värden och den ena bantas, han har gått ner långsamt, ca 20 kg sedan januari. Lucernhack o mineraler för övrigt.

Jag tycker lite synd om den andra hästen, 4 kg på ett hö som du tror är ganska dåligt...

Får din häst fritt med hö om kvällen o några kg under dagen är det bra, den bör klara sej gott på det. Dock, den andra hästen... tråkigt.

Jag tycker också synd om honom, men hoppas att han kommer visa genom ridningen att det är för lite mat. Tyvärr står han på spån också, så han kan inte stå och plocka med halm under natten. Han kommer alltså att ha något att tugga på sammanlagt ca 2,5 timme/dygn. Inte så bra.

Tack. Alltid skönt med lite uppmuntran.

Jag har gett som allra minst 6 kg hö /dygn. Jag skulle aldrig vilja rida en häst som får 4 kg hö. Vad ska den bygga muskler och få ork av? Om hon tog bort kraftfodret han får så skulle hon lätt kunna ge iaf 6 kg hö. Men vad mer kan man göra än att försöka prata med ägaren? Jag ger lite mer när jag fodrar, vilket jag gör rätt ofta, så då får han i sig lite extra.

Det löser sig bra för Alfur i alla fall:) , han får mer hö på morgonen och hinner även peta sig ungefär 1 kg medans jag mockar.

Mvh Josefin

alfur skrev:
Tack. Alltid skönt med lite uppmuntran.

Jag har gett som allra minst 6 kg hö /dygn. Jag skulle aldrig vilja rida en häst som får 4 kg hö. Vad ska den bygga muskler och få ork av? Om hon tog bort kraftfodret han får så skulle hon lätt kunna ge iaf 6 kg hö. Men vad mer kan man göra än att försöka prata med ägaren? Jag ger lite mer när jag fodrar, vilket jag gör rätt ofta, så då får han i sig lite extra.

Det löser sig bra för Alfur i alla fall:) , han får mer hö på morgonen och hinner även peta sig ungefär 1 kg medans jag mockar.

Mvh Josefin

Om din "hagkompis" har för avsikt att banta sina hästar tycker jag det är bättre att öka motionen och minska på kraftfodret och bara ge så mkt att det väger upp de ev. bristerna i höet. Många proppar i hästen kraftfoder och snålar på höet vilket är som att själv ersätta riktig mat med godis. Ger dessutom ofta sekundära problem som blir dyrt i längden. Skönt att du är vaken för problemet och tänker på din häst.../ Ninni

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 368
Senast: CFrisk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar