Fodringsproblem/Hur skulle ni göra?

A

alfur

Tjejen som jag delar hage med har bestämt att hon ska dra ner på grovfodret till sina hästar. Fram tills nu har de fått 2 kg+1,5kg+1,5kg och sen fritt på kvällen. Nu ska hennes hästar ha 3*1kg:o .

Då är frågan hur jag ska göra med Alfur? Eftersom han rids och tränas så pass hårt så känns det inte ok att han får 3 kg utspritt på tre mål mellan 7-21, och sen under natten få 5-6 kg hö. Jag har några möjliga alternativ:

Alt 1. Jag åker upp före ordinarie morgonfodringen och släpper ut Alfur med 3 kg hö, som han kan äta på tills de andra kommer ut.

Alt 2. Alfur får gå i egen hage mellan 7-12, men eget frukosthö så får lunchfodraren flytta honom till de andra (om lunchfodraren har lust med det..:angel: )

Alt 3. Alfur får gå själv hela dagen. (faller på sin egen orimlighet, jag vill inte ha en ledsen häst).

Alt 4. Alfur får bara tre enkilosfodringar, så får jag försöka peta i honom extra hö medans jag mockar o fixar mat.

Hur skulle ni göra? Jag gillar alt 1 & 2 mest. Vad tar han mest "skada" av, att vara ensam 7-12, eller att få lite hö under dagen?

Suck. Jag önskar verkligen att vi kunde ha fortsatt fodra som innan, men hon har bestämt sig för detta:cry: .

Hjälp en rådvill!

Mvh Josefin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodringsproblem/Hur skulle ni göra?

Hmmm...inte så lätt.
Om det finns en ledig hage precis intill den de går i nu, kan ju alt 2 vara en ok lösning...då ser han ju de andra hela tiden och slipper känna sig ensam. Eller det kanske går att dela av nuvarande hagen? Sen finns det ju sådana där timergrindar...fick själv tips om sådana i en tråd för ett tag sedan. Minns tyvärr inte länkarna nu, men det kanske någon annan gör?
Kunde kanske vara ett alternativ om han ska gå i egen hage del av dagen.

Alt 2 kan ju också funka, det beror lite på hur snabbt han äter. Är han en långsamätare måste du ju gå upp väldigt mkt tidigare :eek:

Hm. Ja, det är knepigt. Om han skulle gå i egen hage på förmiddagen så ser han dom andra hästarna utan problem. Om jag å andra sidan tar ut honom vid sjutiden så kommer han nog hinna äta upp det mesta innan de andra kommer ut vid 8. nackdelen är väl att jag blir så himla låst. Men om jag inte kan någon morgon så kanske han kan äta mer på kvällen...

Jag sliter mitt hår! Jag kan inte med gott samvete träna honom såhär hårt utan mat:confused:
Så jag får väl kliva upp i ottan helt enkelt;) .

Jag skulle ta alt. 2. Jag tror att han blir mer ledsen av att gå hungrig.....

Jag skulle nog ta alternativ 2 om det finns möjlighet med en egen hage under viss del av dagen.

Först hade jag pratat med tjejen, ni är ju två som delar hage, så det är ju ett gemensamt beslut. Inget hon kan bestämma själv. Dessutom hade jag nog ifrågasatt mängden grovfoder....

Om inte det är ett alternativ så hade jag valt alt.2.

alfur skrev:
Eftersom han rids och tränas så pass hårt så känns det inte ok att han får 3 kg utspritt på tre mål mellan 7-21, och sen under natten få 5-6 kg hö.
Varför inte det?
Och vad är "tränas och rids hårt" för dig?

Under dagens 14 timmar så får hästen 3 kg hö.
Och under nattens 10 timmar så får han 6 kg hö.
Han kommer utan vidare att peta i sig det där höet, hästar äter mest på natten.
Men han kommer att vara mätt på morgonen när han släpps ut.
Gissningsvis så äter han ett par kg när han kommer in, ett par kg till efter några timmar och så ett par kg på morgonen.
Natten i box är tråkigast för hästen, så då är det ju bra med mycket mat.
Så kan han ägna dagen åt att leka och umgås med sin hagpolare.

Trissa skrev:
. Dessutom hade jag nog ifrågasatt mängden grovfoder....
Varför det?
9kg hö på ett dygn räcker till ett fullstort halvblod.

Edit:
Och jag kollade runt litet.
Alfur är en Islandshäst, sådana väger runt 350kg och klarar sig i nödfall på 4kg hö.

Senast ändrad:

Visst, med rätt värden och en genomsnittshäst. Men jag hade ifrågasatt i alla fall. Jag föredrar en jämnare fördelning av grovfodret under dygnet. Dessutom hade jag undrat varför hagkompisen vill dra ner på grovfodret. Det kanske finns en alldeles rimlig förklaring, och då hade jag köpt den.

Jag undrar dessutom vad du har för ett hö?
Om jag gav 9kg av mitt hö, så skulle hästen få 69MJ och 441g smrp.
En foderstat värdig en ädel D-ponny i hård träning för landslaget.
Och mera än vad ett 500kg halvblod som inte arbetar behöver.

Antagligen för att hagkompisens häst blir smällfet på 69MJ.
Det skulle mina hästar bli.

Vi har tyvärr inte analyserat vårat hö, så jag fodrar med ögat så att säga.

Han rids 1,5-2 timmar, 6-7 dagar i veckan. Och han är inte tjock. Jag ger honom så mkt hö som han får i sig utan att hamna i överhull.

Jag tycker nog ändå inte att det känns som 3 kg är ok som dagsgiva. Men jag tror det kommer lösa sig ändå. Han kommer att få 3 kg på morgonen, 1 kg lunch och middag och 3-4 kg på kvällen.

Jag vet att jag fodrar honom mer än de flesta, men jag tror att han rids mer också (?).

Mvh Josefin

Tyvärr ska hennes ena häst bara ha 4 kg /dygn. Jag har försökt få henne att ändra, då jag dels tycker att det är för lite och dels att det är ett beslut vi ska ta tillsammans. Men hon har bestämt sig, ch hon har två hästar och jag bara en, så hon är i majoritet.

Jag kommer att kunna ordna det för Alfur ändå, blir lite tidiga morgnar bara...

Alternativ 4

alfur skrev:
Tjejen som jag delar hage med har bestämt att hon ska dra ner på grovfodret till sina hästar. Fram tills nu har de fått 2 kg+1,5kg+1,5kg och sen fritt på kvällen. Nu ska hennes hästar ha 3*1kg:o .

Då är frågan hur jag ska göra med Alfur? Eftersom han rids och tränas så pass hårt så känns det inte ok att han får 3 kg utspritt på tre mål mellan 7-21, och sen under natten få 5-6 kg hö. Jag har några möjliga alternativ:

Alt 1. Jag åker upp före ordinarie morgonfodringen och släpper ut Alfur med 3 kg hö, som han kan äta på tills de andra kommer ut.

Alt 2. Alfur får gå i egen hage mellan 7-12, men eget frukosthö så får lunchfodraren flytta honom till de andra (om lunchfodraren har lust med det..:angel: )

Alt 3. Alfur får gå själv hela dagen. (faller på sin egen orimlighet, jag vill inte ha en ledsen häst).

Alt 4. Alfur får bara tre enkilosfodringar, så får jag försöka peta i honom extra hö medans jag mockar o fixar mat.

Hur skulle ni göra? Jag gillar alt 1 & 2 mest. Vad tar han mest "skada" av, att vara ensam 7-12, eller att få lite hö under dagen?

Suck. Jag önskar verkligen att vi kunde ha fortsatt fodra som innan, men hon har bestämt sig för detta:cry: .

Hjälp en rådvill!

Mvh Josefin

alfur skrev:
Men jag tror det kommer lösa sig ändå. Han kommer att få 3 kg på morgonen, 1 kg lunch och middag och 3-4 kg på kvällen.
Om du slänger in morgonhöet i boxen redan kvällen innan, så har han antagligen att göra med att äta ända till morgonen.
Så det blir nog ingen skillnad.
Mer än att du slipper åka dit på morgonen.

Prova och åk sedan dit tidigt på morgonen för att se efter hur mycket som finns kvar i boxen, om något alls.
Det skulle jag har gjort.

Bra idé:idea: . Jag får testa lite olika varianter o se hur det funkar helt enkelt. Snart kommer det ju gräs så slipper vi alla såna här trista bekymmer:angel:

Jag gör ungefär så med hingstarna.
De får allt på kvällen.
Och de äter fortfarande kl 8 på morgonen.
De har "fri tillgång" vilket i deras fall innebär att jag fyller på när det tar slut.

Inte_Ung skrev:
Varför det?
9kg hö på ett dygn räcker till ett fullstort halvblod.

Den hästen fick inte 9 kg utan 3 kg utspritt på tre mål om dagen alltså totalt 3 kg. Det låter i mina öron lite lite, men sen beror det ju på vad den gör, vad det är för häst och om den är lättfödd lr inte.

Jag skulla försöka satsa på alt 2, om det går att ordna.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 368
Senast: CFrisk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30