Fodring vs. lera?

Zipp2010

Trådstartare
Ni som också har upptrampade hagar vid grinden, hur fodrar ni med hö/silage? Hittills har det varit gräs och hyfsat hårt men nu börjar det bli upptrampat och gegga...
Finns det någon smart lösning? Har funderat på att fodra i en pallkrage med "botten", någon som gör det? Har två hästar per hage så en foderhäck blir lite väl krångligt plus att det ändå ramlar ned en massa.

Sv: Fodring vs. lera?

Lägg höet i ett traktordäck?:) Fast jag är inte säker på hur det är, eftersom jag har hört att dessa är giftiga pga HA-oljor?
Det finns även foderringar som är väldigt smarta!

Din idé om pallkrage är väl suverän:)?

Senast ändrad:

Allra enklast är ju att inte fodra vid griden utan på en plats i hagen där marken är bättre och inte blir kladdig t ex på en liten kulle eller liknade.

Har man inte en sådan hage där den möjligheten finns bör man se till så att det blir sådana hårdgjorda platser både vid grinden och det ställe där man fodrar.

I stallet där jag står har de foderhäckar att lägga höet i och de är nästan i andra änden av hagen. Stallägarna har grusat upp runt om dessa så att det inte ska bli upptrampat och lerigt.
De kör även in balarna i separata grindar, så att de inte åker med traktorn där det ändå blir upptrampat. (Det är stora rundbalar de kör in, så det går inte så lätta att bära in för hand ;))

I "lunch-hagen" får alla hästar varsin hög med hö (de andra har fri tillgång) och då läggs dessa väl spridda i hagen och på mer eller mindre olika platser så där blir det inte alls lika upptrampat.

Vi hämtar gamla däck och lägger fodret på, 16 däck till 8 hästar så har de att vandra runt i. Sedan byter vi däcken i den mån att de blir dåliga, lämnar det gamla som är använt och får ett annat som är mindre använt.:D

Perfekt, kostar inget och fodret hamnar inte i leran och får ligga där.

En pall och 3 st pallkragar funkar fin fint :)

Det har jag haft i flera år, se bara till att skruva ihop dem så att hästarna inte plockar av kragarna :p

Jag har haft en murarbalja som de har fått lägga lunchen i, med ett par stenar i botten för att den ska lägga still.

När jag orkar ska jag borra ett par hål i botten av baljan så att regnvattnet rinner ur, samt bulta fast ett par plankbitar på undersidan så att den inte välter.

En pall och 3 st pallkragar funkar fin fint :)

Det har jag haft i flera år, se bara till att skruva ihop dem så att hästarna inte plockar av kragarna :p
Håller med. Fast jag brukar bara ha två kragar, så shettisarna når att äta också. Om man spikar fast såjälor i mellanrummen på pallen såinslar spillet också.

Jag fodrar inte vid grinden, har för övrigt flera grindar så jag kan variera ifall det börjar bli upptrampat vid någon. Hö serveras inne i hagen, upphängt i finmaskigt nät (3x3cm) i några björkar som står på en kulle en bit in i hagen. Blir inte upptrampat, spillet knappt värt att notera.
300886_192625134144994_885353213_a.jpg

jag har ett traktordäck som jag brukar fodra i. Det ligger en bit in i hagen. (vill inte fodra vid grinden)

Annars kan en plastbalja av större modell skruvas fast i en eur-pall. (med ett par extra borrade hål i botten för att få ur vatten)

Hönät kanske? I förra stallet hade vi stora furkantiga baljor som vi satte fast näten i. Inte så bra dock om man har en skodd häst som klättrar i lådan ;)

Annars kan man bygga en stor låda med lock och en "kon" i. längst ner på sidorna finns öppningar med galler där hästarna kan pilla ur hö.

Ja det lät som nåt som passar oss, har kollat på olika plastkärl och eu-pall har vi redan o ställer badkar på sommartid!
Tack för alla tips, är inackorderad så jag kan tyvärr inte kräva vare sig ler-fritt eller grusat....

Pall med tre pallkragar funkar fint, se bara till att få en bra botten som är lätt att göra ren och skruva ihop kragarna :laugh:

Tack för alla bra tips! Ett av mina problem är att det måste vara super-enkelt för den som fodrar, eftersom höet gärna slängs direkt in i hagarna från grinden sett, så hönät eller anordningar längre in i hagen går tyvärr bort. Men många bra tips att ta med sig i framtiden :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka