Fodring på lösdrift?

N

Naggur

Hon som har stallet jag har hästen i kommer flytta å då flyttar vi med. Kommer då ha hästen på lösdrift. Höt är inga problem tror jag. dom kommer i stort sett ha fri tillgång. men hur löser man kraftfodergivorna smartast? Alla hästarna äter ju olika foder och olika fort. Vi tänkte sätta upp krubbor i hagen, men då kan ju dom springa runt och byta krubbor. hur har ni löst det?:bow:

Sv: Fodring på lösdrift?

Uppbindning vid varje krubba kan ju vara en lösning.

Eller så får varje häst sin kraftfodergiva vid det "dagliga pysslet".

Fodra lösa hästar med krubbor är ingen bra ide. Uppbindning är det
som gäller. Jag tar in mina hästar i stallet dagligen, antingen för
ridning eller bara pyssel och visitation. I samband med det får de sin
individuella fodring.

Binda upp vid separata krubbor 45-60 min/dag. Visitation och individuell kraftfodergiva.

/PDöben

Om man har ett vettigt hö så brukar jag se till att mineralkrubba och saltsten finns i hagen och endast fodra med kraftfoder de dagar jag rider. Om man däremot måste fodra med kraftfoder varje dag så har jag kört varianten att ge i hinkar/krubbor på backen. Men det kräver att det inte är för många hästar för att kunna hålla reda på dem. Man får helt sonika servera varje häst sin egen krubba på backen och stå kvar och vakta så att alla får äta sitt ifred. Efter några gånger brukar de lära sig i vilken turordning de får mat och veta att de inte får härja med varandra. Brukar alltid se till att lägga ut höet ungefär samtidigt så att den som är klar med sin krubba/bunke kan gå och käka hö direkt. Upp till 5 hästar har jag klarat att fodra ensam på det här sättet.

Till alla!

Tack för alla svar. det där med uppbindning har vi diskuterat redan, och det verkar va det bästa sättet. De flesta hästar som ska gå på lösdriften är "verksamhetshästar" och kommer inte pysslas med så mycket förutom när dom ska "jobba". (den ena är ett varmblod som förmodligen inte klarar sig på bara hö) Min häst darimot kommer tas in varje dag, men då blir det ju fodring vid olika tider varje dag. Dessutom har han känslig mage så jag vill gärna att han får kraftfodergivan uppdelad flera gånger under dagen.

:bow:

Jag har min nu på ett stuteri där dom har lösdrift för fölmärrarna, där han dom gjort så finurligt att dom satt upp spiltor precis så brada att en fet fölmärr får plats :D

Har en gått in i "spiltan" så kan ingen annan komma in i samma ( dom har många spiltor)

Kostar ju lite men inget bråk eller stress vid kraftfoderutfodring

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka