Sv: Fodrar ni med "ögat"?
Gud så mycket sådana här inlägg förstör!!
Det är helt fysiskt omöjligt att SE på en häst om den får i sig tillräckligt med mineraler och i rätt balans, eller om den får rätt mängd protein, innan det gått för långt och hästen tappat muskler som sedan tar bra mkt längre tid att bygga upp igen.
Att be någon räkna ut en foderstat efter en förmodad mall och sedan inte justera om mallen visar sig varit fel, är lika idiotiskt som att köra huvudet i väggen och stolt vägra analysera sitt foder, när alla möjligheter finns för oss i dagens samhälle.
Utveckling kallas det.
Man kan faktiskt både använda forskning (analys) och sitt öga och känsla vid utfodring av hästar, faktiskt, det är det intelligentaste sättet om man vill hästens absolut bästa.
Varför ska vi stå stilla i utvecklingen?
Varför inte ta till sig och använda analyser, när det finns?
Varför skulle man sluta SE på sin häst, för att man räknar foderstat?
Varför i rimlighetens namn "avsky" foderstater baserade på riktig kunskap istället för gissningar??
Sådana här inlägg kallar jag bakåtsträvare.
Jag tycker om att utvecklas framåt.
Jag vill vi alla ska använda både Fakta och Känsla när vi utfodrar våra hästar.
Vem skulle gå till en veterinär som "känner" var skadan sitter, istället för att använda moderna hjälpmedel såsom röntgen?
Använd hjälpmedlet foderanalys!
Jag lovar, man blir inte det minsta dum eller blind utav det, du kommer fortfarande kunna se om din häst ser välmående, blank, lagom fet och lagom musklad ut.