Fodrar ni med "ögat"?

S

Suuz

Det gör jag, jag avskyr foderstater och tabeller. Hästarna mår prima fast alla blir fodrade på detta sättet. Hö/hösilage, havre, betfor och mineraler till samtliga hästar. I olika mängder dvs. Den yngsta är 4, älsta över 30.

Den vanliga meningen jag hör är: "trots uträknad foderstat är hästen mager". Man ser att hästen behöver mer mat, men man vågar inte fodra upp pållen...

Hur många fodrar med ögat?

Sv: Fodrar ni med "ögat"?

Jag gör både ock. Först ordentliga analyser på allt foder, även havren. Sedan en uträknad foderstat efter normalhästens behov. Till sist så får ögat avgöra vad den enskilda individen verkligen behöver.

Jag gör både och, först en noga uträknad foderstat, men sedan får man ju självklart se till individen och sitt eget sunda förnuft. Det finns så många faktorer som spelar in för att man ska lita blint på det som står på pappret. Men jag vill nog gärna ha det i grunden för att främst få rätt kvoter.

Både och. Allt foder jag stoppar i pållan har analys. Jag räknar så att kvoterna mj/smrp och ca/p blir rätt, samt att hon får tllräckligt av övriga mineraler. Har lärt mig genom åren att hon måste ha MINST 120 mj och en kvot på minst 7 för att se schysst ut. Hon är mao ingen tabellhäst, ligger ungefär dubbelt så högt i energi.
Så självklart måste ögonen vara med även om man räknar foderstat! Min skulle då inte se rolig ut om jag fodrade enligt tabell, ca 70 mj:crazy:

Så - analys viktigt så att man har rätt balans i foderstaten. Och man slipper dessa obehagliga överraskningar framåt vintern" Oj, hoppsan vad smal min häst blivit, vad ska jag göra" och tvärtom, pga att grovfodret man köpt på hösten kankse inte var så himla bra värdemässigt. Det blir en himla gissningslek vad man ska stoppa i hästen... Och mineralbrist ex. ser man inte förrens det är försent.
Men SJÄLVKLART måste ögat vara med också, många hästar är långt i från tabellhästar;)

Senast ändrad:

Alltid! Dock ser jag till att jag vet vad det jag fodrar med innehåller, dvs har analys på grovfoder och gärna havren om den ges i större mängder, samt att jag vet var hästarna brukar ligga normalt i behov.

Att fodra med ögat utesluter inte att man analyserar och räknar på foderstaten. Likaså kan man inte strunta i ögat om man räknar...

Jag älskar foderstater och tabeller :D Iallafall initialt.
Men jag använder absolut ögat också, det är det som får bestämma mängden. Det man räknar ger kvoter och nivåer på mineraler etc. Jag provar olika kvoter tills jag hittar en där hästen är fin och fungerar, även om det inte är enligt tabellen :)
Jag tror inte jag träffat någon med den inställning du beskriver - att man inte 'vågar' fodra upp hästen för att man räknat ut en foderstat - så dum hoppas jag ingen är :eek:

Jag fodrar med ögat. Finns ingen analys på vårat grovfoder..
Annars hade jag nog gjort både och.

Gud så mycket sådana här inlägg förstör!!

Det är helt fysiskt omöjligt att SE på en häst om den får i sig tillräckligt med mineraler och i rätt balans, eller om den får rätt mängd protein, innan det gått för långt och hästen tappat muskler som sedan tar bra mkt längre tid att bygga upp igen.

Att be någon räkna ut en foderstat efter en förmodad mall och sedan inte justera om mallen visar sig varit fel, är lika idiotiskt som att köra huvudet i väggen och stolt vägra analysera sitt foder, när alla möjligheter finns för oss i dagens samhälle.
Utveckling kallas det.
Man kan faktiskt både använda forskning (analys) och sitt öga och känsla vid utfodring av hästar, faktiskt, det är det intelligentaste sättet om man vill hästens absolut bästa.

Varför ska vi stå stilla i utvecklingen?
Varför inte ta till sig och använda analyser, när det finns?
Varför skulle man sluta SE på sin häst, för att man räknar foderstat?
Varför i rimlighetens namn "avsky" foderstater baserade på riktig kunskap istället för gissningar??

Sådana här inlägg kallar jag bakåtsträvare.
Jag tycker om att utvecklas framåt.
Jag vill vi alla ska använda både Fakta och Känsla när vi utfodrar våra hästar.
Vem skulle gå till en veterinär som "känner" var skadan sitter, istället för att använda moderna hjälpmedel såsom röntgen?
Använd hjälpmedlet foderanalys!
Jag lovar, man blir inte det minsta dum eller blind utav det, du kommer fortfarande kunna se om din häst ser välmående, blank, lagom fet och lagom musklad ut.

Både ock, foderstat och därefter avgör ögat. Det går ju aldrig att se på ett foder vad den innehåller, visst kan du ev se på hästen om den får i sig tillräckligt av Mj och eller smrp, däremot kan man aldrig veta hur kvoten ligger på te x kalcium och fosfor. Man kan heller aldrig veta huruvida behoven av magnesium respektive selen täcks vilket är viktiga bitar.

Både och.

Höt är analyserat och jag fodrar med krafft och de finns det analys på.

Skulle jag ge min häst fullt efter de tabeller jag fått fram, skulle hon inte få mer hö än det hon äter ute i hagen på dagen och dubbelt så mycket kraftfoder.
Då skulle jag ha en häst som galopperar dygnet runt!

Jag tycker att dte är väldigt roligt, och framför allt intressant och kunskapsgivande att rökna ut foderstat efter hästen behov och analysen på grovfodret. Som ägare till en växande unghäst tycker jag att det är skönt att veta att hästen får i sig det den behöver för att växa, bygga muskler och allt det andra. Jag har en uträknad foderstat, men självklart fodrar jag med ögat också. Ser jag att hon inte håller hullet, ger jag henne självklart mer grovfoder, men då anpassar jag det efter krafftfodret. Det finns lika många teorier om foder som det finns ryttare, men man måste skaffa sig din egen uppfattning, om min är denna.

Först räknar jag en foderstat så att jag har rätt kvoter, har en unghäst och tycker det är viktigt eftersom han växer. Skulle jag se att den inte funkar så utgår jag från den räknade foderstaten och fodrar därefter med ögat... Oftast funkar ju den uträknade foderstaten..

*kl*

Har räknat på min häst men enbart för "skojs" skull. Piss värden på höt (energi 8 och smbrp 20) Skulle jag räkna hennes foderstat så skulle on ligga på ca 6 kg hö och ca 1-2 kg Hippo Grow Alfa som det ser ut med fodret hon får nu. Hon får i verkligheten 12,5 kg hö och 4 kg Alfa 3 dl pelletsbetfor och chevinal plus. hon väger ca 460 kg (sist jag mätte henne) hon är typen som förbränner enormt snabbt. Har tagit bort allt krafft foder på henne pga av stark brunst och hon gick ner 30 kg på en vecka. Nu går hon ganska hårt så hon behöver den här maten. (ska göra vissa förändringar i foderstaten dock)

Självklart fodrar jag med ögat. Sen har vi alltid grovfoderanalys och lite siffror för vägledning, och därigenom vet jag vilka värden som funkar för respektive häst - det är ju buslätt att kolla upp från säsong till säsong.

Precis som veronican har jag svårt att se finessen med att uttalat vilja sträva bakåt, idag FINNS ju utmärkta hjälpmedel. Om man förstår hur man använder dem förstås ... :cool:

Jag gör både ock. Först ordentliga analyser på allt foder, även havren. Sedan en uträknad foderstat efter normalhästens behov. Till sist så får ögat avgöra vad den enskilda individen verkligen behöver.

Samma här, bästa resultatet får man om analys och ögon samverkar.

Kicki :)

*kl*

Har räknat på min häst men enbart för "skojs" skull. Piss värden på höt (energi 8 och smbrp 20) Skulle jag räkna hennes foderstat så skulle on ligga på ca 6 kg hö och ca 1-2 kg Hippo Grow Alfa som det ser ut med fodret hon får nu. Hon får i verkligheten 12,5 kg hö och 4 kg Alfa 3 dl pelletsbetfor och chevinal plus. hon väger ca 460 kg (sist jag mätte henne) hon är typen som förbränner enormt snabbt. Har tagit bort allt krafft foder på henne pga av stark brunst och hon gick ner 30 kg på en vecka. Nu går hon ganska hårt så hon behöver den här maten. (ska göra vissa förändringar i foderstaten dock)

Att det inte stämmer när du beräknar foderstat till din häst betyder att du sätter den på för lågt i BEHOV. Du använder kanske bara ett SNITTVÄRDE för en medelhäst som inte stämmer in på många hästar. Tabellvärden som man bara kan UTGÅ ifrån men givetvis ska man rätta sig efter individen och ge mer om den kräver mer.

Om det i tabellen står att din häst på 460kg har ett behov på t ex 75MJ men du vet att den behöver betydligt mer så ändrar du bara det till t ex 90MJ istället. Men du frångår ju inte ifrån att beräkna en korrekt foderstat för det. Resten av behoven (de flesta) följer med MJ-behovet.

Det är just det här som okunniga inte förstår utan säger bara "min häst funkar inte på beräknad foderstat". DE skulle istället säga "min häst har ett högre (eller lägre!) behov än medelhästen".

:bow: :bow: Mkt bra skrivet!

Fodrade mina märrar med "ögat" för något år sedan. Men efter ett par år började jag med analys o har gjort det i några år. Det är väldigt roligt!!! tycker jag, o med "ögat" ser jag ju vad mina hästar behöver.
De är väldigt fina i hullet båda två. Slutar aldrig o räkna foderstater o jag KRÄVER alltid analys av bonden som har hö o hösilage/ensilage analyserat men han har vana att skicka med analysen, vilket jag tycker är kanon!! ;) :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka