Fodrar när hästen går ute?

A

alicen

De flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.
1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen?

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det?

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?

Sv: Fodrar när hästen går ute?

Har fri tillgång till ensilage i hagen. Ger kraftfoder endast morgon och kväll och då bara 1 kg/ mål. Har så bra värden i ensilaget att jag inte behöver ge mer. Ger inte några extra vitaminer eller annat då behovet är täckt av grovfoder och kraftfoder. Ingen mening att överutfodra.

1 Numera ställer vi ut en bal med ensilage i hagen, räcker drygt 1 vecka till våra tre hästar. tidigare när det fanns nån hemma på gården dagtid fick dom hö på morgonen, lunchhö runt 12 el.13 på dan och sen hö på kvällen vid 18 när dom gick in.

2. kraftfoder ger vi på kvällen när dom kommer in från hagen

3. ger inte B-vitamen nu, men gjorde det ett tidigare år till en häst. hällde det över kraftfodret (pellets) just innan hästarna släpptes in och det försvann varenda droppe

1. De har inte fri tillgång till hö utan för morgon och lunch. Dock är ligghallen full med halm som de gärna knaprar på då och då.

2. De får krafft på morgonen innan de går ut, och betfor på kvällen när de kommer in.

3. B-vitamin blandar vi i betforen. Ibland har jag dock glömt hälla i det i betforen så då häller jag bara direkt i krubban så käkar hästen upp det ändå :D

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Jag ger våra ute tre gånger/dag.

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det? Morgon och kväll inne.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Det ger jag inte, jag ger bakjäst istället eftersom det är billigare och bättre.

- Japp.

- Morgon 08.00 ca, insläpp 16-18.00 ca, kväll 20-21.00 ca.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?
- Häller ovanpå havren.

Nej, våra fodras vintertid morgon och lunch med hö i hagen och går in vid 16.30 (och får hö inne då). På vår och höst får de hästar som vill vara ute längre sitt eftermiddagshö i hagen också.

Morgon, eftermiddag och kväll vintertid. Höst och vår ger jag bara krafft morgon och kväll. Min får så lite.

Häller i krubban eller i betforn.

1. nej, men får en stor förmiddagsgiva
2. morgon, middag och kväll. middag i hagen vid 13-14 tiden.
3. blandar i vetekli

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Det ger jag inte, jag ger bakjäst istället eftersom det är billigare och bättre.

Är det vanlig jäst eller är "bakjäst" något annat?:confused:
Hur mycket jäst ger du?

där jag har min häst fodras kraftfoder morgon och kväll.
ena hagen har bal = fri tillgång på hösilage.
Hagen där min och en till häst går så fodras dom lunch istället. (hösilage då alltså). Men det är inte långt ifrån att dom två också har fri tillgång.. är bara nån timme dom är utan hösilage i hagen..

B-vitamin blandar jag med kraftfodret..

Vi fodrar med hösilage i stora traktordäck morgon och eftermiddag, så att det inte ligger direkt på marken.
Sedan fodrar vi hösilage på kvällen i boxen och till natten liksaså.
Alltså 4 ggr per dygn.

Vi ger inte våra hästar något kraftdoder alls, men däremot lite betfor eftersom hästarna behöver loppfrön förebyggande mot sandkolik.
Detta ges tillsammans med mineraler i krubban på kvällen.

Vi ger fermenterad foderjäst som heter diamond V som tillskott vid hårfällning.

Morgon: kraftfoder har sen fri tillgång på hösilage i hagen
EM: kraftfoder och hösilage
Och kväll: kraftfoder och hösilage
'
Ger flytande b-vitamin i betforn :)

1. Nej dom blir så feta :-) Dom får hö ute på morgonen, på eftermiddagen och så inne till natten.

2. 3 ggr/dag, morgon, eftermiddag, kväll. Alla gångerna inne. Efter em-givan går dom ut en stund igen.

3. Häller det över kraftfodret

1. Nej vi har inte fri tillgång, de får lunchhö med hjälp av tidsinställda fodergrindar. Så slipper vi bekymra oss om att någon måste åka upp och fodra.

2. Vi ger kraftfoder på morgon, insläpp och kväll. Alla får inte tre gånger men man kan välja det.

3. Flytande b-vitaminer häller jag i krubban med resten av fodret.

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Ja

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det? Morgon och insläpp

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Häller över kraftfodret precis innan jag släpper in

Nej, äter frukost inne och får lunch i hagen men har tillgång till fin halm ute i ett skjul hela dagen

Får bara pyttelite havre, samt morötter och mineraler och det får han morgon och kväll inne.

Ger inte B-vitamin alls

de flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.
har frittillgång både inne och ute.

morgon (innan utsläpp) 5,00 och kväll (insläpp) 21,00-22,00

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; hur ger ni flytande b-vitamin?
ger biovimin och blandar det i fodret

1010101010101010:)

1 Nej, hade det förut men sen rullade ju dom fram.
Vi lägger ut höet på kvällen innan

2
På morgonen i krubban och på kvällen i krubban.

:laugh:

Nej. De fodras var fjärde timme ute.

Vid intag på kvällen

I kvällskraftfodret om jag ger det.

De flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.
1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Ja så gott som, har ingen bal ute men lägger ut ngr ggr så dom är nästan aldrig utan.

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det?Mina får kraft 1 gång/dag och det ger jag på kvällen när dom kommer in

Häller det i kraftet

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023