Fodrar när hästen går ute?

Sv: Fodrar när hästen går ute?

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen?
Nej, men de får mat ca var 4:e timme.

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det?
På morgonen innan utsläpp (hö får dom i hagen) vid insläpp och vid nattning.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?
Bara en av hästarna som får det, men blandar i det i havren.

Är det vanlig jäst eller är "bakjäst" något annat?:confused:
Hur mycket jäst ger du?

Helt vanlig bakjäst, nu vid fällning en halv jäst till 400-500 kg häst, övriga året för att hålla tarmen i trim och förhindra kolik en fjärdedel om dagen.
Jag smular den över övrigt foder.

1. De får frukost och lunchhö i hagen, alltså två gånger utomhus.

2. Kraftfoder får de på morgonen innan de går ut och på kvällen när de kommer in, är ute ca 12 h.

3. B-vit ger jag på det vanliga kraftfodret

1. Fri tillgång på ensilage i hagen.

2. Det är bara min ena häst som fodras med kraft mer än en gång/dag och då får hon på morgonen innan de går ut(ca. 07.00), på eftermiddagen när jag kommer till stallet(ca. 16.30), sen går hon ut igen, (alt. rids först och sen ut) och på kvällen vid insläppet (ca.20.00).

3. Ger inte b-vitamin, men däremot multivitamin, och det häller jag bara över kraftfodret.

Nej, hästarna fodras med hösilage tre gånger i hagen och två gånger inne. Går ute från ca 08.00-21.00.

Innan utsläpp, vid insläpp och ett senare på kvällen.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?
När jag gett det så blandar jag det i fodret.

Ja, fri tillgång, fyllet på 1 gång/dag. Hästarna går ute dygnet runt.

Ger endast efter ridning, ca 5 dgr/veckan. På vardagarna blir det runt 19-20-tiden och på helger runt lunch.

Häller det på kraften (han får dock endast mineraler nu, ingen kraft) och ger dagligen när jag är ute under perioden för "kuren". Efter ridning om jag rider.

de flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.
1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? nej, ger halm i hagen på morgonen och lunchfodrar med hö.

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det? kraftfoder får de morgon och kväll

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; hur ger ni flytande b-vitamin? häller det i krubban och sedan ger stallägaren kraftfoder och på morgonen är allt borta:-)

1010101010101010

De flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.

1. Den mörkaste tidsperioden nov-feb går hästarna ute 0630-1830 (ca). Sen allt eftersom det blir ljusare längre går dom också ute längre (sommar dygnet runt). De har fri tillgång på hösilage ute och inne, vilket innebär en åtgång på
ca 15-20 kg/dag, häst. När vinter övergår i vår och grästillgången ökar blir det mindre intressant med hö och då minskar givetvis givan.
2. Hästarna äter inget kraftfoder ute. Fodras kraft 2 ggr/dag inne.
3. Ger ingen "extra" B-vitamin, utan de får allt-i-ett vitamineral.

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Nej, får hö ute morgon och lunch. Kvällshöet får de inne.

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det? Morgon och kväll. Min gubbe får även efter pyssel/motion.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Ger ej flytande. Ger K b-vitaminpellets som blandas i hans groov 125.

Nej, men de blir fodrade med jämna mellanrum på 4 h.

När vi tar in dem på kvällen.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Blandar i kraft/betforn.

Nej, men de får sin lunch i hagen vid 14.30.

På morgonen innan de går ut i hagen, och på kvällen när de kommer in.

Jag ger det i hästen frukosthink blandat i betfor och korn.

Ja fri tillgång på ensilage ute.

På kvällen när dom kommer in.

Blandat med betfor och det andra kraftfodret.

Nej det har dem inte. Fodrar morgon innan utsläpp (ca 05.30), vid utsläpp (ca 07.00), eftermiddag (ca. 14.00), kväll (ca 18.30), insläpp (ca. 21.00). Tiderna kan variera lite pga skola, helger och aktiviteter.

Innan utsläpp och vid insläpp.

Under hösten och våren då hästarna fäller.

:laugh:

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Ja

Inne i krubban på kvällen

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Blandat med kvällsfodret vore lämpligt

De får 3 ggr ute och 1 gång inne på kvällen.

Sen får de lite betfor,kli och kornkross inne på kvällen.

När vi ger b-vitamin eller annat hälls det över kraftfodret.

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Mina har inte fri tillgång men får hö ute morgon, lunch och middag. De går ute ca 12 h om dagen

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det? De får kraft morgonen inne, vid insläpp och kvällsfodring

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? Häller det över kraftfodret

De flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.
- våra hästar har fri tillgång till höensilage i hagen

- vi ger kraft morgon och kväll

- lägger det i kraftfodret innan fodring

Nej, de fodras med hö morgon och strax efter middag i hagarna, får sedan två givor till inne på kvällen

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det? Kraftfoder morgon, middag och kväll. Middagskraften ges ute i hagen, och de andra givorna inne

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?Blandat i kraftfodret

nej de får mat ca 7, 12, 16, 20, 22

mo innan utsläpp samt vid 20.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; hur ger ni flytande b-vitamin?
häller det över kvälls krafften.

1010101010101010

Kraftfoder plus grovfoder morgon o kväll inne plus lunchhö ute. Jobbar såpass nära hemmet att jag kan köra hem på lunchen och slänga ut hö.

Flytande B-vitamin ger jag inte, anser att det är bortkastade pengar, däremot ger jag vid behov B-12 i injektionsform hos veterinären.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023