Fodrar när hästen går ute?

Sv: Fodrar när hästen går ute?

Hej!

Min tjej går ute minst 12 timmar/dag. Fri tillgång på silage i hagen, 2 fodringar silage i boxen.

Kraftfoder vid in- och utsläpp i boxen. När de börjar gå ute dygnet runt får de kraftfoder i hagen, under uppsikt, så alla får rätt mat.

Jag ger inte b-vitamin allls, eftersom hon får så mycket grovfoder och därför utan problem bör kunna framställa b-vitaminet "själv".

/ Lavinia

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen?
Ja det har dom, året runt förutom betes-tider.

2. Om ni ger kraft foder/ betfor lr liknande, när ger ni det?
Morgon innan utsläpp och kväll när dom ska gå in.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?
I betforen.

Helt vanlig bakjäst, nu vid fällning en halv jäst till 400-500 kg häst, övriga året för att hålla tarmen i trim och förhindra kolik en fjärdedel om dagen.
Jag smular den över övrigt foder.

Är det en halv jäst om dagen man ger? Hur länge?
Min häst har inte börjat fälla än, jag ska inte ge då va? Om det är för pälsfällning? Även om det börjar gå mot såna tider..

De flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin?

Nu går min häst på lösdrift med fri tillgång på silage, men kan ju skriva hur jag gjort när jag inte hade på lösdrift.

Hästarna var ute ca 06.30-17.30 vintertid (längre tid vår + höst, och dygnet runt sommartid). Fick hö vid utsläpp (åt ca 1 kg hö inne på morgonen tillsammans med kraftfodergiva 1, resten av höet gavs ute i hagen)
Lunchfodring vid ca 13.30, ca3 kg hö/häst. Om det var riktigt busväder fick de istället 2 fodringar ute, vid 11.30 resp 14, ca 2kg/häst och fodring). Vid insläpp fick de hö + kraftfoder, och sedan ytterligare en fodring med hö + kraftfoder vid nattning ca kl 21.30-22.00. Kraftfoder gavs inne 3 ggr/dag, flytande vitaminer har jag endast gett en av mina hästar, och då enbart vid pälsfällning/pälssättning. Blandade i vitaminerna tillsammans med kraftfodret.

Nej, de får hö i hagen på morgonen och eftermiddagen

Klockan 06.00 morgonen innan de går ut och 20.30 på kvällen när de kommer in.

I kraftfodret

Våra hästar får inget hö i hagen under dagen, dock går dom i en stor hage med en del gräs kvar att tugga på. Dom får frukost vid 7 och sen kommer dom in vid 16 och får då hö, därimellan är dom utan hö.
Inte helt optimalt, skulle gärna vilja ha en giva vid lunch i hagen!

De flesta här har nog sina hästar ute i alla fall ca 8-12h /dag. Då undrar jag hur ni gör med fodringar.

1. Har hästarna fri tillgång till hö vintertid i hagen? Ja, rundbal i höhus med tak.

2. Om ni ger kraftfoder/ betfor lr liknande, när ger ni det? Vid insläppet som sker någon gång mellan ungefär 19 och 21.

3. En fråga som inte har med det andra att göra, men ändå; Hur ger ni flytande B-vitamin? I kraftfodret.

De äter frukosthöt och lunchhöt ute i hagen om det inte är pissväder ute! Sen får de komma in till middagshöt och kvällshöt inför natten :)

De får kraft & betfor + tillskott uppdelade på ett morgon och ett kvällsmål.

I både morgon och kvällsmål :)

1. Ger morgon, intag, kvälls hö inne och lunch ute. alla hästar har en varsin ikea påse med lunch hö i som de får.

2. Min får kraftfoder 3 gånger om dan, morgon intag och kväll. Allt ges inne i boxen.

3. Ger det i betforen på kvällen.

Mina två går ute 12-14 timmar per dag beroende på om jag eller mamma tar in/ut, hur vi jobbar och på vädret.

- Japp.

- De får sitt krafftfoder i krubban inne innan utsläpp och i krubban inne när det kommer in på kvällen.

- Ovanpå fodret, blandar runt :)

1. Dom får morgon och lunch höet ute.

2. Dom får byttan inne på morgon, insläpp och kväll, betfor fär man välja när dom ska få den, jag ger efter jag har ridit.

3. jag gav i betforn (:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023