Fodra upp unghäst?

R

Rompan

Jag har en åring som är kraftigt underviktig. Det är nästan tur att han har så mycket päls ... :-p
han står på fri tillgång på hö och jag fodrar med ½ dl betfor (mätt i torr mängd), mineraler, extra vitaminer, ca 1 dl majs, 5 dl kornkross alt. 5 dl havre 2 x/dag.

Jag skulle behöva lite tips och råd och kankse någon "huskur" på hur jag kan få upp honom i vikt. Jag har inte kolla tänderna på honom (än). Jag har lite is i magen ang. det.

Hur mycket törs jag fodra på honom/dag? Jag menar matar jag i honom för mycket går det väl rätt igenom - eller?
Alla tips och råd mottages varmt!

Sv: Fodra upp unghäst?

För det första behöver din häst garanterat mer mat! När min häst var ett år fick hon 1kg krafft groov och 2 kg havre samt betfor och mineraler och fri tillgång på hö/per dag. Det bästa hade varit om du hade en analys på ditt hö och kunnat räkna ut en exakt foderstat till den.
Annars rekommenderar jag dig att ge hästen krafft groov 125 och lusern. Du kan dessutom ge hästen mer betfor. Ta hjälp av någon kunnig i din omgivning! Det är jätteviktigt att din unghäst får tillräckligt mycket mat så att den utvecklas och växer som den ska.

Som tumregel är att om hästen är "kraftigt underviktig" får den för lite mat...

Vad är det för ras/storlek på honom?
Den mängd du ger honom per dag är mindre än vad jag ger mina halvblod per mål. Då får mina kraftfoder tre gånger per dygn + fri tillgång på ensilage dygnet runt. Så du kanske förstår att det är ganska lite det som du ger honom.
Det verkar inte heller som om du har riktigt klart för dig vad du ska ge honom och varför. Du blandar en massa olika fodersorter, vet varför du gör det? Har du någon uträkning på att han behöver majs t ex?
Har du inte det så är det betydligt lättare att köpa ett färdigt helfoder för unghästar eller ett halvfoder att komplettera havren med. Det brukar då också finnas anvisningar på fodret om vad som kan anses som normal mängd.

Sedan att han har så mycket päls är troligen ett tecken på att han är mager. Det är naturens eget sätt att skydda en häst som saknar underhudsfett från kylan.

Näringstätheten i grovfoder räcker i princip aldrig till så unga hästar.
Varför har du inte räknat på fodret utan låtit det gå så långt att hästen har blivit undernärd?
Mina åringar, Islandshästar, får fri tillgång på ett grovfoder med kvoten 7,3.
0,7kg av ett fullfoder för avel, vilket ger 100g smpr.
1,5hg linfrö som kokas.
0,6kg kornkross.
Och då så är de inte ens avvanda ännu.

Din åring lider antagligen av grav proteinbrist.
Något som kan äventyra hela dess framtid.

Han var kraftigt underviktig när jag köpte honom för 2 månader sedan.
Tack för tips och råd. det är en shetlandsponny kanske ska nämnas.

Det är en shetlandsponny. Jag fodrar honom med samma som jag ger den andra unghästen (som är normal->överviktig).
Majs ger jag eftersom det innehåller selen..
jag har pratat med uppfödaren (fött upp rasen i 20 år och har gott anseende) ang. fodret och h*n tyckte att det var ok, så jag täntke att jag provar och ser. Och nu så fungerar det inte så nu frågar jag om mer hjälp.

Jag ska nämna också att han var den enda unghästen i flocken som var så kraftigt underviktig.
Så att ingen behöver hetsa upp sig över det.

Jag ska köpa krafft groov och prova med det.

Vad du kan göra är att ge Krafft protein och kanske även olja.
Det är extremt näringstätt.
Så även en liten giva spelar roll.
Börja försiktigt och öka vartefter du ser att magen håller för det.

Men du är nu i en mycket dålig sists vad gäller åringen.
Det är svårt att hålla dem i rätt hull från början och ännu mycket svårare att mata ifatt dem om de faller ur.
Så du har nu ett stort problem att lösa och antagligen så borde du ta hjälp av veterinär.
Avmaska också.
Även om du redan har gjort det.
Men med ett annat preparat.
Använde du Banminth senast, tag Ivermectin och tvärt om.
Banminth skall du ge i dubbel dos för att även komma åt om åringen har bandmask.
Är hästen mycket svag, så får du maska i omgångar med först litet maskmedel och sedan mera en gång senare.
En svag häst med ett stort parasitangrepp klarar inte alltid den förgiftning som an massdöd av parasiterna medför.

Så börja du med en Veterinär, ett träckprov och en korrekt foderstat.
Vilka värden är det på ditt hö?

Inte_Ung skrev:
Näringstätheten i grovfoder räcker i princip aldrig till så unga hästar.
Varför har du inte räknat på fodret utan låtit det gå så långt att hästen har blivit undernärd?
Mina åringar, Islandshästar, får fri tillgång på ett grovfoder med kvoten 7,3.
0,7kg av ett fullfoder för avel, vilket ger 100g smpr.
1,5hg linfrö som kokas.
0,6kg kornkross.
Och då så är de inte ens avvanda ännu.

Din åring lider antagligen av grav proteinbrist.
Något som kan äventyra hela dess framtid.

Jag kan inte räkna foderstat. Att analysera höet känns också ganska visset i dagsläget då det kommer från tre olika bönder.
Jag har ägt den här hästen i två månader och han var mager när jag fick hem honom.
Han kommer från en seriös uppfödare (20 år med rasen) och han var den enda i flocken som var så mager.

Men som sagt var: jag ska åka på Granngården och köpa Groov och mata på med.

*knapplån*

Jag har en till unghäst (även shetlandsponny) som står på samma diet (något mindre giva). Han är god och rund, superpigg och glad, glansig i pälsen och fäller vinterpälsen utan problem. Den hästen har jag ägt i 6 månader nu.

Rompan skrev:
Jag ska köpa krafft groov och prova med det.
Nej, du skall köpa Krafft protein för att den har en hög halt av Lysin.
Unga hästar kan inte syntetisera Lysin och måste därför få det i fodret.
Du får därför en bättre effekt på en mindre mängd protein om du ger Krafft protein, vilket gör det lättare när du nu måste öka försiktigt.

Att vänta i 2 månader med att ta ett rejält tag i en unghästs undervikt är inte försvarbart.
Särskilt som de andra i flocken var normalviktiga så skall man utreda varför just denna inte är det.
Det är ju då garanterat något som inte står rätt till.

Jag ska gå ut och fota honom sen så får du se hur han ser ut- han är inget skelett. Avmaskning ska jag fixa. Men jag upplever att maskangripna hästar ofta blir bukigare också, alltså magra och eländiga och sedan bukiga.. Men det ska fixas.

tack för tips och råd! :bow:

Rompan skrev:
Jag kan inte räkna foderstat.
I det l'äget så tar man hjälp med det omedelbart om man köper en häst som är den enda magra i flocken.
Att vänta i 2 månader med att göra någon åtgärd är inte förenligt med Svensk djurskyddslag.

Seriösa uppfödare har kolla på alla sina hästar och borde märka snabbt om någon faller ur. Så seriöst tycker jag inte det är. Visst kan man väl analysera grovfoder trots det kommer från 3 olika bönder. Ta ett samlingsprov då så får du åtminstone ett medelvärde.

Inte_Ung skrev:
Nej, du skall köpa Krafft protein för att den har en hög halt av Lysin.
Unga hästar kan inte syntetisera Lysin och måste därför få det i fodret.
Du får därför en bättre effekt på en mindre mängd protein om du ger Krafft protein, vilket gör det lättare när du nu måste öka försiktigt.

Att vänta i 2 månader med att ta ett rejält tag i en unghästs undervikt är inte försvarbart.
Särskilt som de andra i flocken var normalviktiga så skall man utreda varför just denna inte är det.
Det är ju då garanterat något som inte står rätt till.

Vad är lysin och vad gör det?

Nej, jag tycker inte heller at det är försvarsbart. Men i mina ögon har jag tagit ett rejält tag i det från första början, och det hjälpte inte. Jag ville ju även testa om det hade effekt innan jag gav mig på metod nummer två. Dessutom är det inte exakt två månader, snarare en och en halv. Men jag håller med dig. Jag hade inte för avsikt att göra fel. Men vad stod det i ett annat forum "okunskap borde förbjudas"

Mynta2 skrev:
Seriösa uppfödare har kolla på alla sina hästar och borde märka snabbt om någon faller ur. Så seriöst tycker jag inte det är. Visst kan man väl analysera grovfoder trots det kommer från 3 olika bönder. Ta ett samlingsprov då så får du åtminstone ett medelvärde.

H*n var medveten om att hästen var mager och försökte fodra upp honom.
OCh japp, jag ska göra ett samlingsprov, jag visste inte att man kunde göra det.

Inte_Ung skrev:
I det l'äget så tar man hjälp med det omedelbart om man köper en häst som är den enda magra i flocken.
Att vänta i 2 månader med att göra någon åtgärd är inte förenligt med Svensk djurskyddslag.

Men jag tog hjälp - av uppfödaren. Jag har inte suttit i två månader och rullat tummarna.

Rompan skrev:
Vad är lysin och vad gör det?
Lysin är ett av proteinerna och absolut livsviktigt.
Unga hästar som växer behöver stora mängder av detta protein samtidigt som de inte kan tillverka det själva från andra proteiner så som vuxna hästar kan.

Rompan skrev:
Men i mina ögon har jag tagit ett rejält tag i det från första början, och det hjälpte inte.
Men inte i mina ögon.
Att vänta i 6 veckor med att utreda varför en och endast en av unghästarna i hagen är underviktig, det anser jag vara oförsvarbart.
En sådan unghäst skall ha veterinärutredning och det omedelbart.
Inte 2 månader senare........

Rompan skrev:
Men jag tog hjälp - av uppfödaren. Jag har inte suttit i två månader och rullat tummarna.
Uppfödaren hade ju inte lyckats med just denna, menmed alla andra.
Så vi kan dra slutsatsen att uppfödaren kan utfodra hästar.
Alltså är det något annat som är fel.
Att då bara fortsätta att försöka att "fodra upp" räcker inte.
Man anlitar en veterinär.

Det kan vara något fel på hästen.
Bettfel eller gomspalt eller annat, och för att upptäcka detta så behövs en VETERINÄR!
Man väntar inte.

"Djur skall behandlas väl och skyddas mot lidande"
Citat Djurskyddslagen.

Inte_Ung skrev:
Men inte i mina ögon.
Att vänta i 6 veckor med att utreda varför en och endast en av unghästarna i hagen är underviktig, det anser jag vara oförsvarbart.
En sådan unghäst skall ha veterinärutredning och det omedelbart.
Inte 2 månader senare........

Nej, det är möjligt att det inte är så i dina ögon. Jag tycker inte heller att jag har gjort tillräckligt (onekligen med tanke på hur hästen ser ut).

Du verkar vara en person med mycket kunskap och erfarenhet.
Att sparka på människor som ber om hjälp samtidigt som man talar om för dem vad de skulle ha gjort från början är ju ett känt sätt att få människor att lyssna och ta till sig det man har att säga till dem.

Men jag tackar och bockar för tips och råd. Avmaskning och foder står överst på inköpslistan för dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 208
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar