Pancakes
Trådstartare
Min ponny är otroligt lättfödd så jag har lite huvudbry inför vintern. Hästarna går tillsammans i hagen och får där ca 7 kg hö var (är ju svårt att säga exakt hur mycket var och en äter). Värdena från förra året var ganska "normala" och kommer troligtvis bli det i år också (har inte fått analysen än). vid insläpp får de sin kvällsmat och förra vinterna såg ponnyn ut som en julgris hela vintern. Då fick han 1 kg hö till kvällen och fri tillgång på halm.
I år har stallet där jag har honom egen havrehalm med insådd vall. Räcker det att fodra med det som grovfoder när de kommer in på kvällen? Tyvärr är det svårt att påverka givan i hagen då ena hagkompisen är svårfödd, det hade ju varit det lättaste annars.
I övrigt äter han inget kraftfoder att räkna på egentligen, en näve havre för att få i sig mineraler och vitaminer.
I år har stallet där jag har honom egen havrehalm med insådd vall. Räcker det att fodra med det som grovfoder när de kommer in på kvällen? Tyvärr är det svårt att påverka givan i hagen då ena hagkompisen är svårfödd, det hade ju varit det lättaste annars.
I övrigt äter han inget kraftfoder att räkna på egentligen, en näve havre för att få i sig mineraler och vitaminer.