Fodra med havrehalm?

Pancakes

Trådstartare
Min ponny är otroligt lättfödd så jag har lite huvudbry inför vintern. Hästarna går tillsammans i hagen och får där ca 7 kg hö var (är ju svårt att säga exakt hur mycket var och en äter). Värdena från förra året var ganska "normala" och kommer troligtvis bli det i år också (har inte fått analysen än). vid insläpp får de sin kvällsmat och förra vinterna såg ponnyn ut som en julgris hela vintern. Då fick han 1 kg hö till kvällen och fri tillgång på halm.

I år har stallet där jag har honom egen havrehalm med insådd vall. Räcker det att fodra med det som grovfoder när de kommer in på kvällen? Tyvärr är det svårt att påverka givan i hagen då ena hagkompisen är svårfödd, det hade ju varit det lättaste annars.

I övrigt äter han inget kraftfoder att räkna på egentligen, en näve havre för att få i sig mineraler och vitaminer.

Sv: Fodra med havrehalm?

Om det räcker beror ju på vad hö´t innehåller.
Har du för lite energi i hö´t så är ju halm bra annars kan ju halmen vara sämre för en lättfödd häst.

Som sagt har inte analysen kommit än, men bonden tror att det kommer bli ungefär som förra året och då var det 11 MJ/Kg ts

Hur stor är din ponny?

Om nu bonden gissar rätt :confused: så borde din ponny få i sig ca 66 MJ i hagen. Min ponny hade definitivt sett ut som en julgris bara på det som din får i hagen.

Det är en D-ponny, 145 cm och ganska grov. Går medelhårt arbete.

Jag kommer inte bestämma nåt om foderstaten förrän analysen är klar, men det är iaf en möjlighet att bara ge havrehalm på kvällen under förutsättning att alla behoven täcks?

Jag antar att det är det om du har lyckats täcka allt annat.
Halm är ju på ngt sätt tomma kalorier och om det är ngt en lättfödd häst inte behöver så är det onödig energi. Men det beror på hur resten av foderstaten ser ut.
Min ponny är ca 140 cm och vilar just nu. Men hon får ca 35 MJ plus lite gräs, går med betesreducerare.

Hade vi inte haft fri tillgång till halm, i vindskyddet, hade jag haft en slankare häst. Halm kan man ha om man kan styra tillgången.

Oj, det var högt.
Vad brukar proteinet ligga på?
Ibland kan det vara bättre att byta ut några kg hö mot halm så att tuggbehovet blir tillgodosett.

Jag tycker att det verkar som om din ponny får massor av mat. Det var ju inga låga värden på höet precis. Det är visserligen bra med höga kvoter till lättfödda hästar men man måste räkna på hur mkt de äter också.

Sedan undrar jag vad du menar med halmen?

I år har stallet där jag har honom egen havrehalm med insådd vall

Är det inte bara halm?

Jo, han ligger på för mycket mat, men det är svårt att dra ner mer utan att ställa honom ensam i hage större delen av dagen då hagkompisarna behöver den stora givan. Det är därför jag försöker hitta ett annat alternativ över natten åtminstone.

Jag ska erkänna att jag inte vet vad de menar när de säger havrehalm med insådd vall. Jag hade inte tid att fråga i telefon heller, men tänkte att foderfolket här på buke kanske visste mer.

Insådd vall betyder att de tar hö på vallen året efter, dvs. i halmen kommer det finnas ganska mycket grönt eftersom det är insått.
Tar man analys på sådant kan det ligga lika högt som ett vanligt hö, dvs med en kvot på 6 och man kan ge det som enda föda till lättfödda hästar.

Jag tror defintivt att du ska ge enbart halm på kvällen, han kommer att få väldigt mycket för mycket om han ska få hö på kvällen med.
Kan inte de med svårfödda hästar ge sina mer på natten?
Det blir ju väldigt mycket mat i onödan för din häst och det är ju inte bra.
De andra borde ju se din häst också och inte bara tänka på sina egna.

Kan de inte få lite mindre hö fördelat på två gånger i hagen då, kanske 2*2 kg? Även om de får många kilon kan jag tänka mig att det blir många timmar emellan utan någon mat till kvällen. Sedan kan ju de andra hästarna äta mer under natten istället och en giva kraftfoder innnan de går ut i hagen, inte så kul att tvingas ha en övergödd ponny året om.

Sedan kan jag tänka mig att din ponny får i sig en hel del energi, men inte så mkt protein. Halmen går säkert jättebra att fodra med, men även den brukar innehålla runt 5-6 Mj per kg men i princip inget protein, så det får inte bli några jättemängder. Underskott på protein ger ju minskad muskelmassa, som ger lägre energiförbränning som ger ännu mer fett på kroppen.

De två svårfödda får redan 12-13 kg på natten och klarade förra vintern inte att äta mer. Men vi fortsätter att klura på olika möjligheter.

Om de måste äta så mkt för att täcka sina behöv är det ju lämpligt att ge en del i form av kraftfoder istället. Det borde väl gå att lösa på något sätt. Förstår att de msåte få i sina hästar tillräckligt med mat för att deras hästar ska må bra, men din måste ju också må bra. :)

Om deras har ätit 12 kg grovfoder och man utöver det ger en rejäl kraftofodergiva på morgonen borde de ju klara sig med ett par mindre mål under dagen, för att sedan få mer mat på kvällen vid intag. Det är ju inte rimligt att din häst ska behöva gå med en massa övervikt. :(

I mitt stall är det tyvärr ofta tvärt om, de flesta tycker att hästarna klarar sig med att äta en snabb frukost medan fodraren väntar, och sedan vara ute till det är dags att gå in igen, vilket jag inte tycker är jättebra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Är nämligen så att blivande hagsällskapet ska inte alls äta särskillt mycket hö (en i dagsläget för rund liiiiten fjording), ca 2x2 kg...
Svar
6
· Visningar
1 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka