Fodra med havre

P

PAU

Hej hoppas att någon kan hjälpa mig varför fodrar man inte längre med havre+betfor samt mineraler längre?

Är det för havren är för ojämn i kvalité? Jag fodrar idag med staypower och build up (dodson) och min häst är jätte fin på det (rund och musklad) jag tycker dock att det är för dyrt går på ca 900 kr i månaden. Det jag nu undrar är om jag kan fodra med havre och tillsatser och få samma resultat? (givetvis vet jag att det beror mycket på hur grovfodret ser ut)

Sv: Fodra med havre

Min häst går på hö, havre, mineraler+vitaminer och betfor :D
Hon är 18 år, svenskt halvblod, gammalt fölsto (11 föl på nacken).
Hon går utmärkt på det fodret.

20432417.jpg

Hon rids i princip varje-dag.

M-oaa

Marknadsföring!! ;)

Numera skapas olika sorters färdigfoder som ska passa en viss hästtyp, och många "går på" det. Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt, det finns inget som säger att du får den perfekta foderstaten bara för att du väljer ett färdigfoder istället för att blanda rena fodermedel själv.

Jag tror även att fler och fler använder sig av analyserat grovfoder och inser att de inte behöver kraftfoder alls. Förr gav man en stor ridhäst t.ex. 6 kg hö och 3 kg havre, lite betfor och mineraler som standard. Det sättet att fodra börjar nog försvinna mer och mer.

Jag fodrar mina med mycket hösilage, lite havre, lite betfor och vitamineraler (+ lite lucern i vintras).

Hörde en kommentar av foderförsäljaren sist jag handlade mineraler. Han sa: "Jag förstår mig inte på hur vissa hästägare resonerar. De köper färdigfoder som ska innehålla allt - men ändå köper de extra mineralblandningar också!"

Jag säger som Pinky - marknadsföring!

Hörde en kommentar av foderförsäljaren sist jag handlade mineraler. Han sa: "Jag förstår mig inte på hur vissa hästägare resonerar. De köper färdigfoder som ska innehålla allt - men ändå köper de extra mineralblandningar också!"

Antingen är det försäljaren eller kunderna som är okunniga, för i vissa fall kan det ju behövas, medan det i andra fall är helt onödigt. ;)

För att det är kul (?) att köpa massa oliiak sorters fodermedel och för att folk tror att det verkligen behövs (trots att hästarna håller bra hull med bara grovfoder, får för liten grovfodermängd, eller är för feta.)
Sen fanns det ju inte så många andra fodermedel "förr".

Jag personligen räknar inte ens in betfor om jag ska göra uträkning av foderstaten - det ger jag ändå.

Marknadsföring!! ;)

Numera skapas olika sorters färdigfoder som ska passa en viss hästtyp, och många "går på" det. Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt, det finns inget som säger att du får den perfekta foderstaten bara för att du väljer ett färdigfoder istället för att blanda rena fodermedel själv.

Jag tror även att fler och fler använder sig av analyserat grovfoder och inser att de inte behöver kraftfoder alls. Förr gav man en stor ridhäst t.ex. 6 kg hö och 3 kg havre, lite betfor och mineraler som standard. Det sättet att fodra börjar nog försvinna mer och mer.

Det där tror jag är väldigt sant!
"förr i tiden" (oj vad gammal jag låter... :angel:) så bara skulle det vara på ett visst sätt oavsett.

Nu är vi hästägare mer medvetna, men har nog många ggr gått på allsköns marknadsföreing om hur fantastisk hästen kommer att bli om den äter det eller det fodret eller äter den eller den fodertillsatsen...

Jag är en sån där elaking som fodrar hästarna med havre, betfor o mineraler. Lägger till lusern oxå om det behövs, givetvis massa grovfoder av bra kvallitet oxå

Jag fodrar med havre och sojamjöl och mineraler.
Hade hästen tålt betfor så hade jag gärna gett det!
Det är sååå gott enligt honom! :)

Jag fodrar mina med hö, havre, korn, betfor och mineraler. Tycker att det fungerar utmärkt!

I mina trakter säger folk dock att "havre är inte bra för hästarna" och väljer andra foder. Ingen har dock, hittills, kunnat motivera varför havre inte skulle vara bra.

Min förra gick på havre, mineraler, olja och ensilage.
Oljan för att få energi som inte satte sig i huvudet (han kunde bli lite nipprig av för mycket havre, men föll ur pga för dåligt energivärde annars, då passade oljan utmärkt)

Den nuvarande går på färdigfoder. Jag vill att hon ska få i sig alla de mineraler och vitaminer som det innehåller på ett smidigt sätt. Hon är inte en sån som slickar ur foderhinken när det bara ligger mineraler kvar i botten tyvärr.
Några dagar i veckan får hon även betfor med jäst eller extra vitaminer/mineraler (fd vanvårdshäst som behöver lite extra då och då samt bygga upp reserver).

Jag jobbar på ett avelsställe just nu (seminstation). De flesta hästar som kommer hit och som Inte har föl vid sidan klarar sig utmärkt på bara betet och eventuellt stödfoder med hö eller hösilage - de som går i de bästa beteshagarna klarar sig utmärkt, men vissa behöver stödfodras pga. att det är flertalet hästar som gått i de hagarna under säsongen. Stona med föl behöver oftast ha kraftfoder eftersom fölen diar - dock står det två här nu som klarar sig bra ändå. Annars utfodras hästarna här med bra proteinrikt grovfoder (hö och hösilage), havrekross, kornkross, betfor, mineraler, vetekli, kalk. Det finns dock de som också får Mustang Breed som är ett pelleterat foder, detta ges främst när det inte är betessäsong till stona med föl och vuxande unghästar.

Att det finns så många fodersorter på marknaden handlar ju om marknadsföring och för att folk helt enkelt går och köper sig det. Skulle inte folk köpa fodret skulle det ju heller inte tillverkas. Men
om man tittar vad som är i, så betalar man ju oftast mycket och det blir generellt sett oftast billigare att komplettera med ev. kraftfoder genom att "blanda själv".

De allra flesta hästar fungerar utmärkt på havre, alt. korn. Sedan kan man t.ex. ge vetekli för att få upp proteinet om det är så att
man har ett bra grovfoder. Men det blir oftast både billigare och man kan oftast ändra balansen i foderstaten genom att ge det man behöver (t.ex. havre, betor, kli och mineraler) var för sig.

Först och främst tycker jag man ska ha med sig att det hästen behöver är framför allt ett bra grovfoder, därefter ger man kraftfoder Om man behöver. Tyvärr finns det de som ibland är tillräckligt blåsta för att gå på fodertillverkarnas råd och bara läser på fodersäcken och som fodrar kanske ett stort halvblod med 6 kg grovfoder och i stället ger 3-4 kraftfoder, men i själva verket kanske hästen skulle ha fungerat utmärkt på bara grovfoder. Men där tjänar ju fodertillverkarna massor med pengar...

Det jag i själva verket vill ha sagt.. har du ett bra grovfoder har du en bra grund att utgå ifrån. Därefter kan du komplettera med t.ex. havre/korn, betfor, mineraler, ev. vetekli + kalk beroende på vad som behövs. Oftast blir det i alla fall billigare med dessa fodersorter är min erfarenhet

Jo en hel del är vi som fodrar med havre och betfor, men om det fungerar beror ju på vilka behov hästen har och vilket grovfoder man har. Jag har fått komplettera med lucern för att få mer protein. Orsaken till att färdigfoder är så populära tror jag är reklam och okunskap. Om något är dyrt så måste det ju vara bra, så resonerar många, till foderprducenternas glädje. Havre är det ju ingen som gör reklam för och då faller det i popularitets grad. Sedan kanske inte en häst mår bra av havregivor på jätte många kilo per dag, men så mycket vet jag ingen som fodrar ridhästar.

kl

min häst behöver mer protein, dessutom "stiger havren honom åt huvudet" och jag utfodrar numer havrefritt och jag har en balanserad häst som lägger på sig hull och muskler :bow:

Man får hitta det som passar hästen helt enkelt.

Jag tror också att folk lär sig mer och det finns annat än havre att ge som kraftfoder.

självklart går det lika bra md vanlig havre i foderstaten.
Färdig foer som tidigare skrivits mest för att folk är osäkra och tror att allt löser sig med ditt och datts produkter.

Fodrar helst inte med spannmål. För våra hästar passar lusern bättre, eventuellt med en skvätt olja. Blir billigare också, vi får inte tag på fin havre för den pengen lusern kostar (103 kr/30 kg)

Det var inte så att jag menade att alla hästar fungerar på havre, men att så många köper dyra musli tror jag inte alla gånger beror på behoven. Jag har haft inackorderade hästar med tydlig proteinbrist där ägaren valt att fodra med utländsk musli innehållande halm, majs mm. Eftersom fodret var så dyrt och en topptränare sagt att man bara ska ge lite av det fodret så gjorde de det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 982
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: daphna
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 219
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka