Fodra med enbart halm som grovfoder?

Sundbro

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att fodra med halm som grovfoder? Funderar på att gå över till halmbaserad foderstat då hästen måste bantas ner ordentligt i vikt en gång för alla. Måste ge mycket mat ute då hon annars går igenom staketet till grannen som har fri tillgång på hö.

Kvalitén på halmen är ok att fodra med, rundbalad (MJ 4,4 och 20 g smbrp)
Hästen äter den med god aptit. Foderstat beräknad på 56MJ.
Fodrar i dubbla nät både ute och box.

Hur ska jag tänka angående mineraler, vitaminer? Är det bättre att ge miminal giva hö för att täcka upp behovet även om energin skenar iväg?
Höt har kvot på 5,4 brukar ligga på runt kvot 7 andra år...
Soja går bort, tål inte det och äter inte betfor.

Behöver råd här. Så, någon?
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Min häst fick halm som grovfoder periodvis när vi var i Portugal, men då fick han även lusern för att få upp proteinhalten. Det är väldigt vanligt där att man ger halm + kraftfoder eftersom det är svårt att få tag på hö. Jag vet inte hur bra det egentligen är i längden (det var inte så sofisitikerad utfodring där jag var, glöm analys och uträknade foderstater och på närmaste foderaffären fanns EN sorts pellets). Men under en kortare period funkar det ju och som tuggfoder är det alltid bra.

Någon form av proteinfoder måste du ju dock få i din häst, utöver lusern finns t ex potatisprotein och vetegroddar att välja på. Kanske byta två kilo av halmen mot lusernhack, och eventuellt lägga på t ex potatisprotein för att fylla upp det sista av proteinbehovet.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Jag hade även gett proteintillskott i form av lucern (se tilll att den är fri från sojaolja iom att hästen inte tål det) alternativt potatisprotein. Själv föredrar jag lusern eftersom det ändå är ett grovfoder. Då får du ju även i hästen lite mer mineraler än annars.

Shettisen får ca 1 kg hö och resten av givan halm och så får hon lucern och hon fixar mineralbehovet på det.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

"Kanske byta två kilo av halmen mot lusernhack, och eventuellt lägga på t ex potatisprotein för att fylla upp det sista av proteinbehovet. "

Vitaminer då? Ingår det i lucern så att det täcker upp?
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Jag hade även gett proteintillskott i form av lucern (se tilll att den är fri från sojaolja iom att hästen inte tål det) alternativt potatisprotein. Själv föredrar jag lusern eftersom det ändå är ett grovfoder. Då får du ju även i hästen lite mer mineraler än annars.

Shettisen får ca 1 kg hö och resten av givan halm och så får hon lucern och hon fixar mineralbehovet på det.

Hur länge har shettisen haft halmfoderstat, är den i normalhull? Dricker de mer när de enbart går på halm? Är det något annat man behöver vara observant på?
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Hur räknar man ut mineralbehovet av mängd hö på halmfoderstat?
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Hon har gått så i ett par månader. Hon är inte i normalhull ännu, det är en IR-häst som varit väldigt överviktig och jag nu börjar komma till rätta med. Hon dricker lika mycket som när hon äter hö.

Det som är lurigt är att hitta halm som är tillräckligt bra i kvalitet, när man delar på halmstråen så får det absolut inte vara några svarta prickar i dem (mögel). Annars ser jag inga hinder. Hon äter halm minst lika bra som hö.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Någon som har erfarenhet av att fodra med halm som grovfoder? Funderar på att gå över till halmbaserad foderstat då hästen måste bantas ner ordentligt i vikt en gång för alla. Måste ge mycket mat ute då hon annars går igenom staketet till grannen som har fri tillgång på hö.

Kvalitén på halmen är ok att fodra med, rundbalad (MJ 4,4 och 20 g smbrp)
Hästen äter den med god aptit. Foderstat beräknad på 56MJ.
Fodrar i dubbla nät både ute och box.

Hur ska jag tänka angående mineraler, vitaminer? Är det bättre att ge miminal giva hö för att täcka upp behovet även om energin skenar iväg?
Höt har kvot på 5,4 brukar ligga på runt kvot 7 andra år...
Soja går bort, tål inte det och äter inte betfor.

Behöver råd här. Så, någon?

Antar att du har en analys på halmen, normalt brukar inte halm innehålla något protein!
Utgår man från att din häst behöver 56*6=336 gr smb rp, så kan du ge 11 kg halm det ger 48,4 MJ och 220 gr smb rp, lägger du då till 1 kg Vitafor Lucern (8 MJ och 150 gr smb rp), så får du ihop det bra avseende MJ och smb rp, sen är det bara att klura på vilket mineralfoder som passar bäst till halmen och lucernen!
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Hur gör man med vitaminerna som finns i hö, utgår ifrån att de inte finns i halm?
Är det enklast att ge multivitamin tillskott eller hur gör du med detta?
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Jag antar att hästen inte ska leva på halm i resten av sitt liv, utan i ett halvår eller något, tills den gått ner hyfsat i vikt? I det läget skulle nog i alla fall jag ge multivitamin "för säkerhets skull". Det är inte så sannolikt att den bygger upp ett skadligt överskott av fettlösliga vitaminer på den tiden, om man följer angiven dosering.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Jag antar att hästen inte ska leva på halm i resten av sitt liv, utan i ett halvår eller något, tills den gått ner hyfsat i vikt? I det läget skulle nog i alla fall jag ge multivitamin "för säkerhets skull". Det är inte så sannolikt att den bygger upp ett skadligt överskott av fettlösliga vitaminer på den tiden, om man följer angiven dosering.

Nej, hon ska bantas ner nu och tanken är att hon inte ska upp igen.
Kör med lucern, mineral och vitamintillskott, det blir nog bra. Tack för råd och tips. :)
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Men vad är det för halm som innehåller 20 g smbrp? Kan väl knappast vara spannmål väl? Gräsfröhalm?
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Jag hade nog gett hästen minsta rekommenderade högiva/dag och sedan låtit den äta resten halm upp till rekommenderad giva/dag. Mer motion är det bästa!
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Det finns ingen minsta rekommenderad högiva, utan man talar om minsta rekommenderad grovfodergiva. Grovfoder = hö, hösilage, halm et c.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Jag hade nog gett hästen minsta rekommenderade högiva/dag och sedan låtit den äta resten halm upp till rekommenderad giva/dag. Mer motion är det bästa!

Frågan gällde halm som grovfoder inte råd om mer motion. Har familj kan inte rida 7 dagar i veckan, medryttare har jag försökt och de klarar inte av hästen då hon är en rätt bestämd dam. Hästen mår bäst då hon får tugga mycket men då måste MJ anpassas därefter därav halmen.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

Hej!
Jag tipsar dig att ge h*n mkt mineraler då det inte fins så mkt i halmet;)
Mvh AthosIII
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

jag förstår inte riktigt hur du tänker här.

Det som är viktigt när hästen ska bantas är att det BARA är energitillförseln som minskas. Proteinbehovet måste vara tillgodosett, annars får du problem. Även mineralbehovet bör vara tillgodosett. Ger man ett kombinerat mineral- och vitamintillskott i lagom mängd så kan man nog vara ganska lugn. Jag misstänker att de 56 MJ du räknar på är den lågt räknade foderstaten. Proteinbehovet måste du räkna på ursprungsbehovet, innan du drog ner på energin.

Om hästen äter halm med god aptit så är det väl ett jättebra sätt att ersätta en stor del av grovfodret med halmen. Ge något kilo hö, kanske nåt kilo lusern och sen kanske det kunde funka med Vitafor proteinmineral, som ligger högt i protein, är sojafritt och dessutom ger mineraltillskott. Beakta bara maxgivan som de angett, då det är väldigt högt seleninnehåll.
 
Sv: Fodra med enbart halm som grovfoder?

jag förstår inte riktigt hur du tänker här.

Det som är viktigt när hästen ska bantas är att det BARA är energitillförseln som minskas. Proteinbehovet måste vara tillgodosett, annars får du problem. Även mineralbehovet bör vara tillgodosett. Ger man ett kombinerat mineral- och vitamintillskott i lagom mängd så kan man nog vara ganska lugn. Jag misstänker att de 56 MJ du räknar på är den lågt räknade foderstaten. Proteinbehovet måste du räkna på ursprungsbehovet, innan du drog ner på energin.

Om hästen äter halm med god aptit så är det väl ett jättebra sätt att ersätta en stor del av grovfodret med halmen. Ge något kilo hö, kanske nåt kilo lusern och sen kanske det kunde funka med Vitafor proteinmineral, som ligger högt i protein, är sojafritt och dessutom ger mineraltillskott. Beakta bara maxgivan som de angett, då det är väldigt högt seleninnehåll.

Var lite rådvill om vitamin behovet men det är löst. Alla behov är täckta.
Frågan gällde egentligen erfarenheter av de som har hästar på "halmfoderstat". Negativt / positiva erfarenheter?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 703
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: HannaZ
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp