Eastwick89
Trådstartare
Jag får hem min första egna häst nästa helg och jag är supertaggad! Har haft foderhäst för nåra år sen och har överlag hållt på med hästar av alla olika typer och slag. Kan mycket men nu är det så att jag känner mig lite osäker på hur jag ska utfodra henne. Hon är ett sto på 13 år som ridits regelbundet i ca 10 år o även tävlat hoppning. Hon är sparsamt riden det senaste året , dels på grund av att hon hamna hos oseriös fodervärd där hon inte blev ridenoch föll ur jättefort. Hennes nuvarande ägare fick ta hem henne för hon tappat så mkt i vikt o nästan all muskulatur (hon hade fått mugg dessutom). Hon har fått tillbaka hullet men då hennes ägare inte ridit henne alltför mkt har hon inte så mkt muskler. Hon tycker det är jättekul att komma ut o bli riden o jag har lagt upp ett schema med ridningen varvat med longering o tömkörning. Men nu skulle jag vilja ha lite tips på bra foder för o muskla på henne när jag så småningom. Hennes nuvarande ägare tycker att KRAFFT Grund alltid varit bra till henne plus hö såklart men nu är det lilla kruxet att hon har gått på lösdrift sen i januari ( ska stå på box när jag tar henne o hon har gjort det förut) o hon äter bara gräs. Så jag känner mig lite osäker på hur jag ska utfodra henne nu med tanke på att stallet hon ska stå i hos mig har ju morgon o kvällsfodring nu på sommaren o sen lunch på vintern. Hur skulle ni vänja in hästen ? Börja med höet o sen succesivt gå på krafft grund eller har ni tips på andra fodersorter? Hon är ca 163 i mankhöjd o inte kräsen med maten, hon är ett varmblod och havre behövs det inte nåt av då hon är pigg o rätt stark ska såklart rådfråga veteronär men kul om ni kunde ge lite tips även bra böcker om fodring! Tacksam för svar!!