Fodra 1½ åring utan grovfoder analys????

E

Explorina

Har ingen grovfoder analys då det kommer att fodras med hösilage från olika marker. Stallägaren har inte velat göra någon analys och det går heller inte att göra i dagsläget då alla balarna är uppbevarade som en blandad kompott från stallägarens olika marker. Dvs de har inte ställt balarana från de olika marker separat från varandra.

Så fastän jag tar ett prov från en bal och skickar in till analys så blir svaret inte något som jag kan förlita mig på, då jag inte kommer att veta vilken mark balen som öppnas är från..därav har jag helt enkelt struntat i det.

Nu är fråga dock.
Jag har en 1½ åring halvblodsvallack.
Han kommer att få mer eller mindre fri tillgång till hösilage, kommer att ge honom det han kan och vill äta.

Därutöver kommer de att få kraftfoder 2 ggr pr.dag ( morgon + kväll ).
Han kommer vara uppstallad på box nattetid.

Har tänkt mig att ge honom;

Green Power lucerne ( vet att det innehåller bra med protein och det är ju bara bra när han ska växa )

Salsas müesli ( lila )

Salsas vitamin +mineraler

Kraft Goove 90[

B]Raps olja[/B]

Ni foderkunniga, vilken mängde anser ni att jag ska ge av ovanstående pr.dag - taget i betraktning att jag inte har någon grovfoder analys.!!
Vet att det inte går att räkna ut i precisa tal, men ett hum?

Sv: Fodra 1½ åring utan grovfoder analys????

Varför ö h t ge något annat än grovfoder? Det finns många kända problem med att fodra på unghästar för kraftigt, bl a tillväxtrubbningar som leder till sämre hållbarhet på hästen.

Jag hade nöjt mig med hösilage och ev. lusernpellets om det visar sig att hösilaget inte räcker.

Jag säger det samma. Varför ge en sån ung häst kraftfoder?

Så länge den inte är för tunn så ser jag ingen anledning. Att så unga hästar ser lite kantiga ut tycker jag är okej, men dom ska absolut inte vara magra. Har en häst hemma hos min mammas kille som pga för mycket kraftfoder som unghäst har väldiga problem med sina ben.
Grovfoder och lusern, alt lite betfor om man ska ge mineraler.

Tack för era svar.

Jag har aldrig hört att man inte får fodra unga hästar med kraftfoder??
vet dock om att man givetvis inte ska överfodra - det är just därför som jag ville ha lite rådgivning från någon som är mera införsatt i foder än jag.

Enligt div. foderagronomer så är det okey att man fodrar hästar redan från föl med kraftfoder. Det vanligaste är ju dock när de blivit frånvänjd från stoet.
På div. fodersorter tex kraft och salsa, finns det rekomendationer för fodergiva redan från tex 1 år och uppåt.. Vore ju konstigt om de går ut och gör en rekomendation om det skulle vara farligt??

Jag önskar ge min unghäst kraftfoder av den anledningen att jag personligen tror på att han mår bäst och tillväxten blir mest optimal.

Har aldrig heller hört några veterinärer som gått ut och frånrått unghästägare från att fodra med kraftfoder.?

Var finns det mera info.omkring det ni påstår? = att hästarna mer eller mindre blir förstörda om man fodrar dem med kraftfoder under tillväxtperioden.
Jag är jätte intresserad av att få mera "kött på benen" ang. detta och vill gärna fördjupa mig inom detta.
Så källhänvisning för den fakta ni kommit med mottages gärna :laugh:

Nu är min tanke att han ska få mestadels lucern ( Green Power hackat strå )

Sen hade jag en idé om ca;

2 stora Kraft mått ( vitt ) "packade" med lucerne
5 dl müesli
2,5 dl kraft groove 90
0,5 dl rapsolja

Detta 2ggr dagligen, morgon + kväll

Låter det helt tokigt??

Men snälla nån, inte går det väl att använda foderrekommendationer på en fodersäck som måttstock för lämpligheten till varje individ?

Det är bara att söka på forskning, det var nog 15 år sedan första rapporten publicerades om just faran att ösa på koncentrerat foder till unghästar och därmed öka tillväxttakten och risken för -rubbningar.

Du gör som du vill, men utan grovfoderanalys är ju risken mycket stor att kraftfodret slår helt fel- varför riskera det?

Jag är lite i samma sits som du, sitter utan grovfoder analys och "höftar" mig fram litet. Jag fodrar mest med ögat och med sunt förnuft.

Jag ger min 2 åring fri tillgång på hösilage och kraftfoder morgon och kväll enligt:
4 dl betfor
5 dl lusern pellets
5 dl unghäst müsli (krafft)
mineraler + kalk

Det funkar fint för oss, hon är lagom i hull, har fin päls etc.
Hoppas du också hittar en passande foderstat till din kille! :)

Jag är lite i samma sits som du, sitter utan grovfoder analys och "höftar" mig fram litet. Jag fodrar mest med ögat och med sunt förnuft.

Jag ger min 2 åring fri tillgång på hösilage och kraftfoder morgon och kväll enligt:
4 dl betfor
5 dl lusern pellets
5 dl unghäst müsli (krafft)
mineraler + kalk

Det funkar fint för oss, hon är lagom i hull, har fin päls etc.
Hoppas du också hittar en passande foderstat till din kille! :)

Så skönt att höra att det är flera än jag som också fodrar sin unghäst med kraftfoder.

Ja, jag brukar också titta på han ser ut i hullet samt päls - tycker det har funkat bra.
Har även fått höra av veterinären när han blev vaccinerad för någon vecka sedan att han ser riktigt fin ut :bump:

Varför inte Köpa in eget grovfoder med höga värden och låta han äta det under natten och det andra i hagen med polarna.
Både biligare och du vet lite mer vad han får i sig.

Kram

Men snälla nån, inte går det väl att använda foderrekommendationer på en fodersäck som måttstock för lämpligheten till varje individ?

Det är bara att söka på forskning, det var nog 15 år sedan första rapporten publicerades om just faran att ösa på koncentrerat foder till unghästar och därmed öka tillväxttakten och risken för -rubbningar.

Du gör som du vill, men utan grovfoderanalys är ju risken mycket stor att kraftfodret slår helt fel- varför riskera det?

För att klargöra en sak.
Jag fodrar INTE slaviskt efter foderrekomendationerna, varken när det gäller häst eller hund. Jag fodrar ut efter vad jag anser verkar vara lämpligt utifrån individ och storlek på djuret. Sen ser jag som jag tidigare har skrivit efter hur djuret ser ut i hull och päls.
Jag ser ENBART foderrekomendationerna som en VÄGLEDNING..!

Varför inte Köpa in eget grovfoder med höga värden och låta han äta det under natten och det andra i hagen med polarna.
Både biligare och du vet lite mer vad han får i sig.

Kram

En riktigt bra idé - absolut!
Värt att "tugga lite på detta" - tack ;)

Det är många hästar som ser fina ut nu tack vare att det inte var så länge sedan dom flästa hästar levde på gräs.

Endast en kommentar men kanske också en tankeställare till TS: Samma problematik som tas upp i tråden diksuteras mycket avseende hund trots att det redan på 70-talet konstaterades att optimal tillväxt inte var det samma som maximal tillväxt. Det konstaterades också att genom att "överutfordra" ffa med energimängd främjades skelettrubbningar. Trots det vill de flesta fortfarande att både fölet och valpen ska se "färdiga" ut tidigt i djurets liv - kan det vara så att vi inte vill ta till oss den kunskapen?

*KL*

Det är ju skillnad på en välmusklad, blank, välmående unghäst med fin överlinje och som inte är tunn, bukig, fet osv -än en unghäst som ränner iväg i växten alldeles för fort.

Det går att fodra unghästar optimalt utan att behöva låta dom se ut som överbyggda staket bara för att man är rädd för att ge dom kraftfoder/ordentligt med mat för att man är rädd för tillväxtrubbningar. Tillväxtrubbningar kan dom för övrigt få pga för lite näring också och inte bara för att dom pushas i växten.

Att fodra unghästar optimalt kräver en hel del kunskap om hästen och fodret. Dom flesta unghästar behöver någon form av kraftfoder och mineraler. I enstaka fall har man ett dundergrovfoder som tillgodogör alla unghästens behov.

Det är främst energin man bör vara lite försiktig med om man har en häst som ränner iväg i växten. Protein vet jag inte om man "kan" ge för mycket till en växande häst.

*KL*

Det är ju skillnad på en välmusklad, blank, välmående unghäst med fin överlinje och som inte är tunn, bukig, fet osv -än en unghäst som ränner iväg i växten alldeles för fort.

Nu lämnar jag trådämnet litegrann förlåt TS...

Hur hade du fodrat den unghästen som är sådan att den ränner iväg i höjden och ser allmänt anskrämlig ut?
Har nämligen en sådan hemma som jag hela tiden står i valet och kvalet hur mycket jag ska stoppa i henne...
Tyvärr är hon ju så pass tunn att det i min mening inte ens är en ok överlinje, men när jag la på mer foder så började hon istället kota över lite svagt, så då vågade jag inte fortsätt öka...

Men det är ju inget roligt att ha en tunnis gående som man själv inte mår bra när jag ser henne...
Fast hon är ju i stort sett pigg och glad, och fin i pälsen, social och rör sig som något helt annat :-)

Så jag har helt enkelt svårt att veta vart jag ska dra gränsen och hur mycket jag ska "blunda" för när det gäller hullet...

(Hon får analyserat grovfoder och uträknad foderstat)

/Camilla

Nu får jag väl alla på mig men jag hade gett henne fri tillgång på lucern till att börja med. Väljer hon hö/hösilaget före lucernet (brukar dom inte göra men det händer ju) hade jag gett henne lite mindre av det för att hon skulle äta lucern, men fortfarande givetvis fri tillgång på grovfoder så att säga. Beroende på hur resten av foderstaten ser ut hade jag ev tillsatt lite soja också om det inte blev ett jättestort överskott på protein då för då gör det inte någon nytta.

Att hon ränner iväg i växten komplicerar det hela lite, annars hade jag nog gett henne olja också.

Vad var det för foder du tillsatte när hon drog iväg? Det finns ju en del fullfoder som jag tycker funkar bra för lagom tillväxt.

Jag hade också gjort ett extra träckprov nu om inte det är gjort.

Håller med wrangler, det är mycket vanskligare att inte ge unghästen optimalt med foder när den växer. Kraftfoder som är väl anpassat med proteiner, energi, mineraler är livsviktigt för att hästen skall bygga ett starkt skelett. Jag ser betydligt fler skador på hästar som är uppfödda på "fri tillgång på hö" och inget annat. Bra träning och bra foder under uppväxten är a och o för att få en hållbar häst. När det gäller ponnyraser och mindre hästar så går det bra med bara grovfoder men stora hästar behöver mer. Varför är alla så "kunniga" på utfodring när ingen av dessa "rådgivare" har pluggat vad den växande hästen behöver. Det räcker inte med att man läser artiklar i allehanda hästtidningar, man måste plugga foderkunskap hos dom som kan. Jag kan rekommendera Christina Plancks och Margareta Rundgrens "Hästens utfodring". LÄS och LÄR!!!

Förresten, när det gäller skelettdeformationer så beror det på många faktorer. Genetik är en faktor. Felutfodring kan vara en annan orsak, dock är felutfodring inte samma sak som kraftutfodring. Men den mest översedda orsaken är att unghästen inte rör sig som den ska. Den behöver röra sig mycket och den behöver springa!! Det är alldeles för många som tror att det räcker med att den har en liten hage att trava runt i.

Förresten, när det gäller skelettdeformationer så beror det på många faktorer. Genetik är en faktor. Felutfodring kan vara en annan orsak, dock är felutfodring inte samma sak som kraftutfodring. Men den mest översedda orsaken är att unghästen inte rör sig som den ska. Den behöver röra sig mycket och den behöver springa!! Det är alldeles för många som tror att det räcker med att den har en liten hage att trava runt i.

:bow: Det är inte superenkelt att föda upp en hållbar häst. Det är så många faktorer som spelar in. Alla behöver inte göra exakt likadant men många saker kan man inte "förhandla bort". En del borde inse att dom inte har möjligheterna att föda upp en häst, hur fint stall dom än har. Många borde utbilda sig mycket mer innan dom betäcker sitt sto, och kanske ha tillräckligt med vett att låta bli hur lockande det än är.

Sedan är jag allergisk mot "stora" uppfödare som har en flock med ston och föl som inte hanteras, knappt har haft grimma eller har fått något tillskottsfoder och gärna också har lite mask eftersom det blir för dyrt att träckprova - men dom är "väl uppfödda i flock" och bara för att dom har gått i en stor raggig flock med fri tillgång på nåt grovfoder och möjligtvis ser runda ut på utsidan -så är dom bra och naturligt uppfödda och kommer att hålla i all evighet. NOT! :cool:

Men nu är jag extremt off topic, sorry.:bow:

Tillskillnad från en del andra i tråden så tror jag att många unghästar (blivande ridhäst antar jag att det är) behöver även kraftfoder. Det behöver vara riktigt bra värden för att en 1½åring ska kunna äta enbart grovfoder. 550 g smb protein/dygn ligger behovet på enl tex Charlie Lindbergs bok om unghästar. Även om man har ett bra grovfoder så äter i alla fall inte mina uppåt 10 kg/ dygn.
Lucern är givetvis ett bra alternativ men det är ju inte alltid de är så förtjusta i det.

Givetvis ska unghästen inte vara fet, men i övrigt så har jag inte läst någon forskning på att hästarna växer saktare om de får mindre protein/energi än vad de behöver. Precis som andra hästar blir de smala.

Många tycker deras unghästar är tjocka om de har en mage trots att revbenen syns tydligt. "Afrikabarn". Bara ett täcken på proteinbrist.

Att ge något råd om foderstat kan jag inte utan analys, jag kan bara avråda från att ge hösilage från olika fält olika veckor. I praktiken blir det ju ett foderbyte varje gång ni byter parti och det är inte nyttigt för någon häst och inte främjar det upptaget av foder heller.

Sitter även lite i samma sits som du. Har ett grovfoder utan analys och två 2-åringar.

Båda har fritillgång både ute och inne.

Den ena som e en ponny får ingen kraft.

Den andra e ett fullblod som jag ger ca 1,5dl betfor och 0,5l havre.

Båda e fin i hullet och blanka i pälsen och pigga som f*n

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 618
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 144
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 325
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka