Sv: Fodra 1½ åring utan grovfoder analys????
Hade tillsatt lucern fast du har ett grovfoder som är i stort sett lika bra i värdena som lucernen?
Soja hade gett henne ett jätteöverskott av protein...
När hon började kotade över så var det tyvärr bara på grovfoder i i stort sett fri mängd och 1kg havre... Så det är därför det känns lite si och så, att hitta någon medelväg där jag får till ett hull som jag tycker är "ok" utan att hon börjar kota över...
Misstänker att hennes problem ligger i den otroligt stora tillväxten för hon var inte speciellt stor som föl vid födseln för att sedan rusa iväg i växten i stort sett sedan dess...
/Camilla
Nu får jag väl alla på mig men jag hade gett henne fri tillgång på lucern till att börja med. Väljer hon hö/hösilaget före lucernet (brukar dom inte göra men det händer ju) hade jag gett henne lite mindre av det för att hon skulle äta lucern, men fortfarande givetvis fri tillgång på grovfoder så att säga. Beroende på hur resten av foderstaten ser ut hade jag ev tillsatt lite soja också om det inte blev ett jättestort överskott på protein då för då gör det inte någon nytta.
Att hon ränner iväg i växten komplicerar det hela lite, annars hade jag nog gett henne olja också.
Vad var det för foder du tillsatte när hon drog iväg? Det finns ju en del fullfoder som jag tycker funkar bra för lagom tillväxt.
Jag hade också gjort ett extra träckprov nu om inte det är gjort.
Hade tillsatt lucern fast du har ett grovfoder som är i stort sett lika bra i värdena som lucernen?
Soja hade gett henne ett jätteöverskott av protein...
När hon började kotade över så var det tyvärr bara på grovfoder i i stort sett fri mängd och 1kg havre... Så det är därför det känns lite si och så, att hitta någon medelväg där jag får till ett hull som jag tycker är "ok" utan att hon börjar kota över...
Misstänker att hennes problem ligger i den otroligt stora tillväxten för hon var inte speciellt stor som föl vid födseln för att sedan rusa iväg i växten i stort sett sedan dess...
/Camilla