Fodra 1½ åring utan grovfoder analys????

Sv: Fodra 1½ åring utan grovfoder analys????

Nu får jag väl alla på mig men jag hade gett henne fri tillgång på lucern till att börja med. Väljer hon hö/hösilaget före lucernet (brukar dom inte göra men det händer ju) hade jag gett henne lite mindre av det för att hon skulle äta lucern, men fortfarande givetvis fri tillgång på grovfoder så att säga. Beroende på hur resten av foderstaten ser ut hade jag ev tillsatt lite soja också om det inte blev ett jättestort överskott på protein då för då gör det inte någon nytta.

Att hon ränner iväg i växten komplicerar det hela lite, annars hade jag nog gett henne olja också.

Vad var det för foder du tillsatte när hon drog iväg? Det finns ju en del fullfoder som jag tycker funkar bra för lagom tillväxt.

Jag hade också gjort ett extra träckprov nu om inte det är gjort.

Hade tillsatt lucern fast du har ett grovfoder som är i stort sett lika bra i värdena som lucernen?

Soja hade gett henne ett jätteöverskott av protein...

När hon började kotade över så var det tyvärr bara på grovfoder i i stort sett fri mängd och 1kg havre... Så det är därför det känns lite si och så, att hitta någon medelväg där jag får till ett hull som jag tycker är "ok" utan att hon börjar kota över...

Misstänker att hennes problem ligger i den otroligt stora tillväxten för hon var inte speciellt stor som föl vid födseln för att sedan rusa iväg i växten i stort sett sedan dess...

/Camilla

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter och jag har i vissa fall tagit bort en del av hösilaget till förmån för lucernpellets i fri tillgång, och haft mycket bra resultat.
Skulle utan att vara någon expert på detta gissa att det beror på olika sammansättning av aminosyror och särksilt lysin, och att dom har lättare att ta upp detta från lucern (och kraftfoder).

Det är svårt när dom ränner iväg, det enda jag kan säga med säkerhet är ju att det inte är proteinet som gör det. Jag har aldrig haft så stora problem som du har med din, utan jag har bara behövt justera föderstaten lite när jag sett tendenser till att kota över (har inte haft så många som gjort det heller) och då har det blivit bra. Har aldrig haft en tunn fölunge heller... Kan det handla om någon obalans i mineralerna?

Senast ändrad:

Kul att få höra olika åsikter om detta ämne - läser med stort intresse med.

En liten fråga - några av er nämner att er häst/hästar har haft tendens till att "kota över".
Vad menas med det? Någon som kan vara vänlig att beskriva detta?

Min "pöjk" han verkar iallafall trivas med den fodserstat jag har satt åt honom dvs utan grovfoder annalys och endast på vad jag anser att förhoppningsvis vara bra.
Han är i perfekt hull - slimmad men inte för mager och heller inte för tjock.
Ser ut till att växa bra, han rusar inte iväg hela tiden - utan har tillväxtperioder regelbundet vilket jag ser som helt normalt.

Ni nämner även lysin - vad helt exakt är det? Och vad har det för inverkan på den unga hästen?
Kan man evt. se på hästen om den har en brist på lysin?

Jag har fått för mig att protein är mycket viktigt för den växande hästen och för att just säkerställa att han får i sig protein har jag lagt till Green Power Lucerne ( hackat strå ).
Detta då jag som sagt inte vet vad grovfodret innehåller för proteinvärde.
Kan den unga hästen få för mycket protein? OM , vad händer då?

Jag hade inte gjort en foderstat åt en unghäst utan en grovfoderanalys.

Om stallägarna är ovilliga att göra analyser hade jag antingen skaffat eget analyserat grovfoder eller flyttat. En fullvuxen häst kan man kanske utfodra på en höft efter hullet men det skulle jag aldrig göra med vare sig en växande unghäst eller ett dräktigt sto.

Nu får jag väl alla på mig men jag hade gett henne fri tillgång på lucern till att börja med. Väljer hon hö/hösilaget före lucernet (brukar dom inte göra men det händer ju) hade jag gett henne lite mindre av det för att hon skulle äta lucern, men fortfarande givetvis fri tillgång på grovfoder så att säga. Beroende på hur resten av foderstaten ser ut hade jag ev tillsatt lite soja också om det inte blev ett jättestort överskott på protein då för då gör det inte någon nytta.

Att hon ränner iväg i växten komplicerar det hela lite, annars hade jag nog gett henne olja också.

Vad var det för foder du tillsatte när hon drog iväg? Det finns ju en del fullfoder som jag tycker funkar bra för lagom tillväxt.

Jag hade också gjort ett extra träckprov nu om inte det är gjort.

Bra skrivet! Tänk att folk är så rädda för att ge sina växande unghästar protein! Utan protein så kan de inte växa som de ska! Har stött på allt för många unghästar som inte fått det protein de behövt utan bara fått för mkt Mj. De har fått problem med sina kroppar när de sedan blivit inridna.

Mina hästar har fått ensilage på runt 80 SmRp och de år som ensilaget inte hållit den kvalitén jag velat, så har de fått äta lucern som tillskott. Om jag hade unghäst/dräktigt sto/digivande sto som åt oanalycerat grovfoder så skulle jag toppa med lucern, det är ett grovfoder och protein från grovfoder är inte farligt.

jag är i samma sits och efter mycket velande har ja bestämt mig för att slopa analyserat i år. Det är taget från olika åkrar och ingen bonde här har en aning om nåt datum osv så nu får de bli utan analys i år så får ja ta nya tag nästa säsong.

Vilken lucern form är bäst? Min ardennerhingst är 10 månader och han får äta så mycket hö som han vill ha samt att jag ger en stor näve lucern. ( Han har haft magbekymmer så har inte vågat fasa in för mycket)

Men hur mycket lusern tycker ni att jag kan ge utöver höet?

Hade för mig att du hade räknat foderstat? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan kanske?

Hur som helst! Det är ju omöjligt att säga hur mycket mat du behöver ge. Hur är han i hullet och muskulaturen nu? Är han lagom så äter han antagligen lagom med mat nu och du behöver inte mixtra med lusern. Är han fet så hade jag ransonerat grovfodret något (om du bara ger det?). Är han tunn och/eller muskelfattig så hade jag gett ett par kilo hippo alfa eller lusern med hög andel smältbart råprotein.

Det är ju inte heller bara energin och proteinet man vill ha reda på när man analyserar sitt hö. Speciellt när man utfodrar växande unghästar är det viktigt att hålla koll på mineralerna!

Har själv fått ransonera grovfodret (han äter ca 1-2 kg mindre nu än när han gick på fri tillgång, men står på halm inne, så han har alltid att pilla med) till min fjordhingst i samma ålder. Han började nästan bli lite väl rund, och jag vill inte släppa en redan fet häst på bete om ett par månader. Dock har jag analys och vet att han ätit mycket mer energi än han behövt, men brydde mig inte så länge han fortfarande behövde lägga på sig.

Men som sagt: ska du fodra den lille utan analys så är det viktigt att du verkligen håller koll på hullet. Sedan får du hoppas på det bästa när det gäller mineralerna ...

jag på mina stora hästar har ja analyserat hösilage. Var dock tvungen att gå över till hö på min ardennepojke på 10 månader. Han tålde inte hösilaget. Därför fick ja snabbt som attan tag i ett hö. Men har nu avbokat mer hö från det stället (oreda med analys och flera åkrar samt olika datum mixat) Fick nyss tag i ett ställe med ekologiskt hö taget från två olika gärden med två olika analyser så nu kan jag räkna en riktig foderstat:laugh:

Dock är ja lite orolig att han kanske är lite väl rund om magen?? Svårt att bedöma det.. men lite runda får dom väll vara? Han har hittils ätit av detta okända hö så mycket han vill ha samt någon näve lucern. Kanske ska starta en ny tråd där ja lägger upp en bild på honom så får ni bedöma om han är lagom eller ej:)

De som säljer kokain påstår också att det är jättebra för oss men det är väl bevisligen inte så...

Nu kanske detta var ett ganska extremt exempel men säljer man en produkt så är det klart att man försöker sälja den till så många som möjligt.

Jag skulle bara gett fri tillgång på hösilage och se vad som händer sedan utgå från det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 618
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 144
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 325
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka