Mineur

Trådstartare
Moderator
Ar det nagon har inne (framst da med IBS) som har nagon erfarenhet av kostbehandlingen FODMAP? Jag har aldrig hort talas om det, men fick nys om det nar jag sag att ett brod med "low-FODMAP" lanserats i Sverige. Min sambos mamma lider av IBS och jag funderar pa om detta ar nagot att tipsa henne om, men vill helst veta att det inte ar helt mumbo jumbo forst... All input uppskattas!

Jag "FODMAPar" och det är än så länge det enda som lyckats hålla min IBS i chack. Jag är supernöjd. Var väldigt strikt i början och blev helt besvärsfri efter två veckor. Nu fuskar jag lite ibland men det här bra ändå.

Jag "FODMAPar" och det är än så länge det enda som lyckats hålla min IBS i chack. Jag är supernöjd. Var väldigt strikt i början och blev helt besvärsfri efter två veckor. Nu fuskar jag lite ibland men det här bra ändå.

Inser att detta är ett ganska gammalt inlägg men kanske kan jag fråga dig ändå, hur gjorde du? Vad äter du? Jag tycker det verkar som om man knappt kan äta nått. Jag menar glutenfritt OCH laktosfritt... :crazy:

Jag funderar på att testa en månad, men glutenfritt känns tufft... är en pastaälskare av rang.

Måste fråga om någon vet. Jag har alltid läst det som Food map, alltså kartlägga mat, men så är det ju tydligen inte. Vad står FODMAP för?

Inser att detta är ett ganska gammalt inlägg men kanske kan jag fråga dig ändå, hur gjorde du? Vad äter du? Jag tycker det verkar som om man knappt kan äta nått. Jag menar glutenfritt OCH laktosfritt... :crazy:

Jag funderar på att testa en månad, men glutenfritt känns tufft... är en pastaälskare av rang.

I början laddade jag ner en app från Monash university för att lättare hitta recept som funkar. Man kan äta väldigt mycket, det låter restriktivt men funkar bra. Dessutom äter man bara strikt lov FODMAP under ett par veckor för att se om det funkar. Blir det inte bättre finns ingen mening med att fortsätta. Funkar det börjar man lägga till sådant man har uteslutit för att hitta en nivå man klarar av. Jag äter smör och ost utan problem numera. Vanligt bröd, men inte lika mycket som tidigare. Håller mig till glutenfri pasta (det finns billig glutenfri pasta som är majsbaserad i större livsmedelsaffärer) och undviker lök. Det som verkar trigga min mage mest är just "glutenprodukter" och lök.

Jag började från Monash universitys hemsida, de har bra information: http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/

Jag tycker inte alls att det var jobbigt eller restriktiv, särskilt inte på lång sikt eftersom tanken inte är att man ska hålla en restriktiv diet utan målet är att man ska äta en varierad kost, men lära sig vilka råvaror man reagerar på och äta mindre av dem.

Måste fråga om någon vet. Jag har alltid läst det som Food map, alltså kartlägga mat, men så är det ju tydligen inte. Vad står FODMAP för?

FODMAP är en förkortning av: fermentera, oligosackarider, disackarider, monosackarider och (and) polyoler. Själva kosthållningen innebär att man under en kortare period undviker att äta råvaror som innehåller höga halter av dessa sockerarter eftersom de kan jäsa i tarmen och orsaka IBS-besvär. Målet är att man ska finna sin egen toleransnivå av dessa ämnen för att minska IBS-besvär.

Vi äter gluten och mjölkfritt hos oss och det är inga problem alls.
Finns bra glutenfri pasta att köpa i nästan alla affärer, bröd bakar vi själva och sen är utbudet av mjölkfritt väldigt stort.

Man kan äta i princip likadant som de som äter gluten och mjölk.

I början laddade jag ner en app från Monash university för att lättare hitta recept som funkar. Man kan äta väldigt mycket, det låter restriktivt men funkar bra. Dessutom äter man bara strikt lov FODMAP under ett par veckor för att se om det funkar. Blir det inte bättre finns ingen mening med att fortsätta. Funkar det börjar man lägga till sådant man har uteslutit för att hitta en nivå man klarar av. Jag äter smör och ost utan problem numera. Vanligt bröd, men inte lika mycket som tidigare. Håller mig till glutenfri pasta (det finns billig glutenfri pasta som är majsbaserad i större livsmedelsaffärer) och undviker lök. Det som verkar trigga min mage mest är just "glutenprodukter" och lök.

Jag började från Monash universitys hemsida, de har bra information: http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/

Jag tycker inte alls att det var jobbigt eller restriktiv, särskilt inte på lång sikt eftersom tanken inte är att man ska hålla en restriktiv diet utan målet är att man ska äta en varierad kost, men lära sig vilka råvaror man reagerar på och äta mindre av dem.

Tack! Jag har laddat ner en svensk variant som jag sitter och går igenom. Köpte Monash varianten nu. Det är lite överväldigande nu, men hoppas det bli hanterbart. Jag skriver inköpslista och försöker fatta hur jag ska lägga om kosten utan att skapa fullständig kaos i familjen.

Havregryn, funkar det? Jag är en grötätare...
Havremjölk? Gillar Oatlys produkter.
Vilken glutenfri pasta respektive bröd går att äta?

Tips på fällor att undvika?
Mycket tacksam för tips i allmänhet!

Havre går bra. Jag kör mycket Oatley.

Jag tycker all majsbaserad pasta är god och funkar bra. Glutenfritt köpebröd, not so much. Bakade egna tekakor och maken gör fröknäckebröd.

Några direkta fällor kommer jag inte på annat än det klassiska, det är lätt att det blir ensidigt när man hittar sådant man gillar och mår bra av. Det är viktigt att man vågar prova lägga till nya saker efter "startperioden".

Havre går bra. Jag kör mycket Oatley.

Jag tycker all majsbaserad pasta är god och funkar bra. Glutenfritt köpebröd, not so much. Bakade egna tekakor och maken gör fröknäckebröd.

Några direkta fällor kommer jag inte på annat än det klassiska, det är lätt att det blir ensidigt när man hittar sådant man gillar och mår bra av. Det är viktigt att man vågar prova lägga till nya saker efter "startperioden".

Tack för svar!
Kan man få receptet på dina tekakor? :d

Icas egna glutenfria pasta tycker jag är allra bäst av de sorter jag provat :)

VILL man köpa bröd så finns det helt ok glutenfritt också (osäker på om det är mjölk i) men man behöver hålla sig borta från Frias produkter, de smakar typ bark. :p
Sempers Fjällrundor är gott. :d Allt från Hans & Gretas som jag smakat är också väldigt gott. :love:
Men jag har celiaki, så det är några år sen jag smakade "riktigt" bröd. :grin:

För maken, som har IBS, funkar spältbröd bättre än glutenfritt. Tydligen är det inte alltid gluten som är "boven" för IBSare.

Toastad/rostad bröd funkar dessutom bättre än färskt.

I övrigt så om han äter bröd så måste han vara väldigt försiktig med övriga FODMAPs, och tvärt om.

Vad man tål kan dessutom ändra sig med tiden enligt vad vi hört från andra IBS-are.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 767
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar