Fodervärdstider

O

Orvar

Det nalkas sommar och för mig så känns det som att det sparkar i gång ordentligt för fodervärdstider...

Du som är eller har lämnat ut på foder, hur tänkte ni med kostnaderna när ni fördela dem? Vem står för vad egentligen?

Vad är det främsta man ska tänka på när man lämnar ut eller lånar på foder? Behöver lite tips då detta är väldigt angeläget för min del.

Att fodervärden står för stallhyra, foder, skoning är för mig självklart. Men hur fungerar det med vaccination, försäkringskostnader? Hur är det bäst att göra egentligen? Vad är säkrast fö respektiva part?

Jättetacksam för svar :bow:

Sv: Fodervärdstider

Det viktigaste är att du som ägare står för försäkringen. då vet du att det alltid fungerar.

När det gäller vaccinationer beror det lite på hur länge hästen ska vara utlånad.

Men jag tycker nog att fodervärden ska åta sig att sköta dom löpande vaccinationerna. Huvudsaken är att man litar på att det blir gjort.

Hur långt bort ska hästen lämnas?
Är det hyfsat när kan du ju för att vara på den säkra sidan även boka/ombesörja vaccinationer. Alla är ju tyvärr inte så noggranna.

Tänk på att skriva RIKTIGA avtal.

Jag gjorde missen att ha ett hemmagjort:(
Fick tillbaka en häst i dåligt skick och har svårt att bevisa hur hon var innan.

Jag är fodervärd och står för allt. Betalar försäkringen till hästens ägare. Står även för vaccinationer etc.

Min bebba åker iväg på lördag till sin fodervärd... Fodervärden kommer stå för alla kostnader förutom försäkringen och sista sprutan av en grundvaccination.

Ett bra avtal där det framgår tydligt vad som gäller, själv använder jag färdigskrivna avtal från Deckman. Sen är veterinärbesiktning såväl innan som efter avtalstiden väldigt viktigt för bådas skull. Att ta foton från olika vinklar kan också vara en bra ide, för då har du bildbevis på hur hästen såg ut just innan den lämnade dig utifall att du får hem en avmagrad och omusklad häst.

Mer kommer jag inte på just nu... Eller jo, att hålla kontakten med fodervärden är ju också en bra ide. Eftersom min grabb inte kommer åka så långt bort kommer jag hälsa på honom då och då, har dessutom en vän vars mor nästan bor granne med dom så:)

Ägarna för min foderpålle står för försäkringen.
Det viktigaste är nog att ha ett kontrakt som är ORDENTLIGT skrivet, om allt från vad som ska göras om hästen bryter benet (avlivning el operation osv) till hur lång uppsägningstid det är på kontraktet från båda parter.

Jag ska bli fodervärd om knappt en månad! :love:

Ägaren kommer stå för försäkringspremien, jag för självrisken om det händer något.
Jag betalar vaccination och övrigt.

Tips number one: Skriv kontrakt! Gärna färdigskrivet sådant.
No 2: Gör vet. besiktning. Då är det lättare att konstatera hur hästen mådde innan utlåningen.

Lycka till!

Jag har lämnat ut min ponny på foder.
Fodervärden står för allt utom försäkringen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka