fodervärdskontrakt

M

Magendy

Ska för första gången i mitt liv lämna ut en häst på foder och har då lite funderingar ang kontraktet.
Har tänkt att köpa ett färdigt kontrakt,men givetvis finns det saker som är bra att skriva in i det! några förslag på vad?

Kan jag som hästägare begära att fodervärden skriver på ett kontrakt när de kollar på hästen och bestämmer sig för att ha henne på foder (hästen flyttar sep/okt). Vill inte stå där om fodervärden ångrar sig med en extra häst och försöka hitta stallplats.

Blev lite svamligt men någon förstår säkert vad jag menar.

Sv: fodervärdskontrakt

Om dom har bestämt sig för att ta hästen så kan man väl skriva kontrakt. men det bör även stå att kontraktet bryts ifall något händer...tex bilolycka, sjukdom osv som gör att dom kanske inte kan ta emot en häst?!

hade jag skrivit på ett kontrakt, så hade jag velat ha hästen samma dag.
så man inte står där den dagen med en häst som tex har blivit halt och har kontrakt på att ta hästen.

kortfattat vad jag tycker: beslut - veterinärbesiktning - flytta hästen - kontraktskrivning - klart.

Jag tror de flesta faktiskt vill ha lite betänketid efter en provridning innan de bestämmer sig om de vill ha hästen eller inte. Vill du "snabba på" det hela så kan du ju se till att hästen redan är besiktad så de kan läsa protokollet vid provridningen, vet inte hur det är där du bor men här är det i alla fall 2-3 veckors väntetid innan man kan få en tid för besiktning.

Jag gjorde om mitt kontrakt lite grann. Bl.a.

* Hästägaren betalar livförsäkringen och fodervärden veterinärvårdsförsäkringen.
* Fodervärden skall informera hästägaren innan en ev. flytt av hästen.
* Ägaren skall alltid ha aktuell adress och telefonnummer till stallet och har rätt att besöka hästen när som helst.
* Hästpasset är en värdehandling och kan inte på något sätt användas som ett ägarbevis.
* Kommer hästpasset bort skall fodervärden stå för kostnaderna för ett nytt pass.
* Fodervärden ansvarar för att informera veterinärer att i största möjliga mån inte behandla hästen med preparat med livstidskarantän. Om hästen behandlas skall det skrivas in i passet.
* Fodervärden ansvarar för att träckprov görs och hästen avmaskas efter resultatet.

Självklart bryts kontraktet om något händer fodervärden, men samtidigt vill ju inte jag stå där bara om de helt plötsligt inte vill ha henne

låter lite som mitt dilemma... ska ha ut en hingst på foder, och ska köpa hem ett sto.... vad gör jag om människan ångrar sig och inte vill ha min hingst??!!
men jag vill för allt i världen inte missa stoet!!
nervöst värre..

Du kanske ska skriva in typ, 2 månaders uppsägningstid?
Så hinner du lösa stallplatsproblem och liknande om hingsten kommer tillbaka huxflux?

vore ju en ide... ska prata med henne om det faktiskt..

låter lite som mitt dilemma... ska ha ut en hingst på foder, och ska köpa hem ett sto.... vad gör jag om människan ångrar sig och inte vill ha min hingst??!!
men jag vill för allt i världen inte missa stoet!!
nervöst värre..

Skriv in i kontraktet att fodervärden ska hjälpa dig att hitta en ny fodervärd och med en ganska så lång uppsägningstid.

Jag har ett färdigt kontrakt, kopia på de som finns i ridsportsaffärerna på datorn :)

Bra punkter du lagt till. De ska jag komma ihåg för eventuella fodervärskontrakt framöver.

Vad menas med den här punkten?
* Hästpasset är en värdehandling och kan inte på något sätt användas som ett ägarbevis.

Är inte så insatt i passet, men är det egentligen ett ägarbevis?

Skulle även tillägga uppsägningstid (ömsesidig), samt veterinärbesiktning innan hästen går ut på foder och även när den plockas hem (oftast betalas dessa av ägaren första och fodervärd andra).

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 807
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Ska lämna iväg min ponny till fodervärd från och med september. Besiktning görs i nästa vecka. Vissa saker känns självklart att ha med i...
Svar
15
· Visningar
1 637
Senast: nickan1
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka