Nja, det är väl inte sant. Där har du betydligt bättre möjligheter att få ersättning för förstörd inredning, t ex genom deposition vid kontraktstecknande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dock är det intressant att man inom hästvärden tror man kan låna och förstöra något på ägarens risk. I vilka andra fall kan man inbilla sig det?
Jo, jag tycker faktiskt absolut att det är jämställbart med lån av andra saker. Även om hästen är ett djur med egen vilja, händer saker även med bilar, cyklar, husvagnar och datorer som man inte hade planert. Trots att man har de bästa intentioner brinner de upp, skadas av andra, vattenskadas, krockas eller stjäls. Inte för att jag varit oaktsam, utan för att olyckan är framme.
Det här har jag diskuterat för 20 år sedan, just risken med att vara fodervärd. Det ekonomiska åtagandet är (oftast) långt större än att äga häst.
Jo, jag tycker faktiskt absolut att det är jämställbart med lån av andra saker. Även om hästen är ett djur med egen vilja, händer saker även med bilar, cyklar, husvagnar och datorer som man inte hade planert. Trots att man har de bästa intentioner brinner de upp, skadas av andra, vattenskadas, krockas eller stjäls. Inte för att jag varit oaktsam, utan för att olyckan är framme.
Sedan finns ju alltid den stora skillnaden: oaktsamhet och/eller uppsåt, men då är vi ju inne på ett annat ämne.
OM man tar på sig ansvar för andras ägodelar tror jag man ska vara införstådd med hur långtgående det ansvaret är, att det handlar mycket om ekonomi. Det jag sparar på att slippa köpa en häst, kan jag förlora i vård på någon annans häst.
Nja, det är väl inte sant. Där har du betydligt bättre möjligheter att få ersättning för förstörd inredning, t ex genom deposition vid kontraktstecknande.
Man har skyldigheter enligt kontrakt, inget annat. Vad som är moraliskt rätt är en helt annan sak och vad som är praktiskt möjligt är ytterligare en aspekt.Jag är helt för att man om man lånar något är skyldig att ta ansvar för skicket på det man lånat. Det är ett risktagande, från bägge parter. Och jag anser att man har rätt långtgående skyldigheter att i det här fallet rehabilitera en häst som skadats medan den varit i min vård.
Men nu säger du ju som jag tolkade dig tidigare? VAD anser du ska vara ansvaret för en skada hos FV som läkt ut men sen orsakat ngn kronisk pålagring som syns på röntgen? Och vem vid sina sinnens fulla bruk skulle skriva på ett sånt kontrakt? Vad jag vet finns det inte direkt gott om hästägare som friröntgar sina hästar rent allmänt innan utlånande till FV heller för den delen, för att krångla till det.Precis. Och har man då avtalat att man ska lämna tillbaka en oskadd häst i samma skick som vid utlånande, då ska den ju också vara UA.
Precis. Och har man då avtalat att man ska lämna tillbaka en oskadd häst i samma skick som vid utlånande, då ska den ju också vara UA.
Om hästen lämnas tillbaka skadad, d v s inte UA utan halt, tycker jag absolut att fodervärden ska ersätta ägaren för dennes skada. Hur och med vad och hur mycket, det är en diskussion mellan parterna. Men att lämna ut sin häst frisk och få tillbaka den halt, nej, det tycker jag inte är OK.
Fång tycker jag, precis som mackan, definitivt är ett dåligt exempel om man vill diskutera fv´s ansvar vid trauma. Det är inget som kommer som blixt från klar himmel, utan har verkligen med vård och omsorg att göra.