Fodervärdskontrakt, avlivning?

SofiaOfSweden

Trådstartare
Jag ska lämna ut en av mina hästar på foder och har fått en mall på ett kontrakt från den blivande fodervärden som hon ville att jag skulle kolla igenom om det var ok.

Allt ser ok ut, men reagerade på en punkt "fodervärden blir icke ansvarig i samband med olyckor som leder till att hästen måste avlivas".

Hur ställer ni er till det? Självklart förstår jag om det är en ren olycka som inte gått att förutse, men samtidigt sker ju olyckor av rent slarv också och då är det ju en annan femma...

Känns lite tveksamt att skriva under på den punkten även om jag litar på denna person och tror inte att hon har något i bakhuvudet men det är lika bra att ha det glasklart för att slippa problem i framtiden om de behagar dyka upp.

Vad tycker ni?

Sv: Fodervärdskontrakt, avlivning?

Den punkten skulle jag inte gå med på att ha i kontraktet.

Om det sker en olycka pga grov vårdslöshet, så ska ju fodervärden vara ansvarig.

Jag hade kontrakt på min foderhäst som man kunde köpa i ridsportbutik och den punkten fanns INTE. Jag hade inte heller gått med på det. Fodervärden har ju hästen, då ska hon ha ansvar för allt. Man kan inte köpa sig fri från ansvar anser jag.

Det finns bra färdig tryckta avtal och köpa, och den punkten finns inte med. köp hellre ett avtal som är ordentligt gjort var allt finns med, i stället för att göra eget.

Om fv promt vill ha med punkten så skriv istället
"fodervärden blir icke ansvarig i samband med olyckor där fodervärden inte agerat oansvarligt och som leder till att hästen måste avlivas".

Jag hade velat ha hela punkten struken. Det innebär ju i praktiken att det är fördelaktigare för fodervärden att "råka" släppa ut hästen på E6:an än att utreda en kotledsinflammation.

Om fv promt vill ha med punkten så skriv istället
"fodervärden blir icke ansvarig i samband med olyckor där fodervärden inte agerat oansvarligt och som leder till att hästen måste avlivas".

Och då hamnar bevisbördan på dig så ta istället bort den helt

Jag tänker mer, ansvarig? Vad tänker fodervärden ska hända OM en hemsk olycka inträffar? Blir hon ersättningsskyldig för hästen? altså vad hästen kostar eller hur tänker hon?

Inträffar en olycka så gör den ju det, och hästen är väl försäkrad så i värsta fall får hon väl helt enkelt bara stå för självrisken och måste hästen tas bort så får väl ägaren ersättningsbeloppet för hästen??

JAg skulle inte gå med på det.
Antar att hästen är försäkrad så fodervärden har ju inget att oroa sig om ang, värdet då så att säga och resten av ansvaret är ju i effekt på den som har hand om hästen.
Sen skulle jag se till att skriva in vem som står för kostnader som självrisk och sånna saker OM hästen skulle bli skadad, så att ni är övernes om sånt.
Även om din utrustning om den medföljer, och att specifiera vad exakt det är som medföljer och värde etc.
Och speciellt att specifiera vad som händer i fall någon bryter kontraktet, för annars går det inte bevisa att tex. personen ska ersätta värdet av sakerna om dom tar sönder dom/ tappar bort dom eller whatever.
Man tar ju det för givet men tyvärr så har man ingen chans om man inte skriver in sånt noga.

MEn jag skulle absolut inte gå med på att skriva in den där klausen, varför skulle personen INTE vara ansvarig!?
Om man har hästen är man ansvarig ju, sen kan ju ansvaret vara olika i olika lägen, det betyder ju inte tex. att den behvöer erätta hästens värde eller något, men låt säga att personen agerar korkat och hästen behvöer avlivas pga. det, då är dom ju absolut ansvariga!
Nej...det låter inte rimligt att du ska ha med.
Lycka till! (och trust me, man kan inte skriva in för mycket speifika saker!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka