Fodervärdsavtal..

Meibla

Trådstartare
Nån som vet vad som gäller?

Jag har suttit och läst igenom fodervärdsavtalet nu och jag hittar inte riktigt det jag funderar över.

Om man har en hund på helfoder, som ska ögonlysas och patella-undersökas innan avel, men det visar sej vara nåt fel på t ex ögonlysningen som gör att uppfödaren inte kan använda hunden till dom parningarna hon har rätt till... hur blir det då?

Jag vet att jag borde fråga uppfödaren direkt, men hon är i Grekland till på fredag, så tänkte om nån här vet.. ni brukar ju ha svar på det mesta :D

Sv: Fodervärdsavtal..

Parar hon inte hunden inom 5 år som det brukar stå i avtalet så blir ju hunden fodervärdens hund efter det.
Vet hon med sig att hunden inte ska paras pga det du skriver om så blir hunden din efter 5 år iallafall. Om uppfödaren inte väljer att skriva över den helt på dig direkt eftersom den ändå inte ska användas i avel.
Sen kan ju iofs uppfödaren säga att du får köpa loss hunden så den blir din tidigare. Men det spelar ju egentligen ingen roll, för fodervärdsavtalet gäller så hunden blir ju din hund ändå när den blir 5 år, utan att behöva betala.

Sen kan ju iofs uppfödaren säga att du får köpa loss hunden så den blir din tidigare. Men det spelar ju egentligen ingen roll, för fodervärdsavtalet gäller så hunden blir ju din hund ändå när den blir 5 år, utan att behöva betala.

Tror inte SKK ser med blida ögon på uppfödare som erbjuder fodervärdar att "köpa loss" hundar som inte ska gå i avel. Man får inte ta betalt för en fodervärdshund, den skall tillfalla fodervärden när avelsavtalet är uppfyllt eller när hunden blir fem år. Det finns väl inget som kan tvinga uppfödaren att göra det i förtid om hunden inte ska gå i avel, men att ta betalt för att göra det i förtid är otillåtet!

Tillägg till föregående talare:

Om det finns andra delar i kontraktet, utöver själva avelsbiten, som man vill slippa ifrån när hunden ändå inte ska gå i avel kan man som fodervärd begära att få köpa loss hunden i förtid. DÅ är det ok av ägaren att ta betalt. Det kan gälla t.ex att ägaren har rätt till ett visst antal utställningar per år som hunden måste hållas i form för, eller avtalade bruks/jakt meriteringar, tävlingar i andra grenar etc.

En hund som tidigt fått något hälsonedslag, och därför inte ska användas i avel, kan ju fortfarande göra god reklam för kenneln i tävlingssammanhang. Saker som påverkar avelsvärdet behöver inte nödvändigtvis påverka individens användbarhet i andra sammanhang, och de övriga saker ett fodervärdsavtal kan innehålla. Då kan ju ägaren vara fortsatt intresserad av att kontraktet kvarstår tiden ut, trots att det inte blir någon parning. Vill då fodervärden lösa kontraktet och kommer överens med ägaren om en summa är det helt OK.

Tror inte SKK ser med blida ögon på uppfödare som erbjuder fodervärdar att "köpa loss" hundar som inte ska gå i avel. Man får inte ta betalt för en fodervärdshund, den skall tillfalla fodervärden när avelsavtalet är uppfyllt eller när hunden blir fem år. Det finns väl inget som kan tvinga uppfödaren att göra det i förtid om hunden inte ska gå i avel, men att ta betalt för att göra det i förtid är otillåtet!

Jo, så får man göra. Precis som Duvan skriver så kanske man vill slippa fodervärdstiden om tiken ändå inte ska ha valpar. Och vill man då som fodervärd köpa loss hunden så är det ok.
Däremot kan inte uppfödaren säga att fodervärden måste köpa loss hunden.

Tack för svaren :bow:

Jag blev lite klokare nu iaf.

Det var mest av ren nyfikenhet som jag undrade.. han är ju inte mer än 14 veckor gammal än, så det lär ju dröja ett tag innan han både ögonlyses och patella-undersöks.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 593
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10