Sv: Fodervärdar???
Jag har lämnat ut min quarter till en fodervärd i år!
Hade som krav att ryttaren var tävlingsintresserad, samt skulle träna regelbundet för meriterade tränare.
Sedan var det förstås viktigt att häst och ryttare kom överrens, så provridning skedde innan, för bådas skull......
Dessutom ringde jag fodervärdens ord tränare för referenser.
Allt har fungerat superbt hittills!
De har varit ute och tävlat med fina resultat, och tom vunnit i trail, den enda gren jag själv aldrig tränat och tävlat i
Har haft turen att hitta en seriös fodervärd som inte hade tävlingshäst denna säsongen .
Själv hade jag inga möjligheter att rida aktivt i år pga graviditet, och ville inte sälja hästen.
Så för mig har detta varit en bra lösning då jag kommer få tillbaka min häst i höst i kondition, bara att ta vid och träna på.
Risken att nåt händer finns ju alltid, jag hade som krav att min ord EQ skulle komma dit mitt i perioden för genomgång av hästen, henne litar jag på och hon vet ju också hur hästen brukar vara.
Så om nåt inte stämmer kommer hon att uppäcka det.
Sedan har jag hästen maxförsäkrad i vet vård, och har skrivit in i kontraktet att alla skador och behandlingar uppkommna under fodervärdstiden skall bekostas av fodervärden, som inte försäkringen betalar.
Jag vet besiktade grundligt innan överlämnandet och fodervärden gör detsamma innan tillbakalämnandet,
Nu är hästen bara ute på foder under tävlings säsongen, 5 månader , vet inte om jag skulle vilja lämna ut på ett helt år faktiskt....
Ryttaren som har min häst tävlar på C och B-nivå, kanske hade jag inte heller velat lämna till en grön ryttare på E och D-nivå, även om hästen är snäll och en god läromästare iofs ( 9 år och välutbildad)