Fodervärdar???

Texaz

Trådstartare
Inom övriga ridsporten är det ju vanligt med fodervärdar, men jag har aldrig sett att någon sökt fodervärd till en quarter eller paint, förekommer det inte alls eller är det så att det förmedlas inom den egna kretsen?
Och om det förekommer, hur kommer man då i kontakt med dem som eventuellt har häst att låna ut?:confused: :confused:

Sv: Fodervärdar???

Tror att det har lite med att göra att du som amatör inte får tävla någon annans häst så skulle du ha en foder häst så får du inte tävla den på rastävlingar, om du inte vill förlora amatörkortet.

...det finns också fler ryttare som är duktiga på engelska ridsättet mot vad det finns duktiga westernryttare...vi är ju rätt nya inom området, många jag har pratat med vill inte låna ut sin häst om den är välutbildad för risken att hästen skall bli sämre....

Förut innan jag själv kunde köpa Quarter tittade man mycket på foderhästar, om det skulle finnas något där... Man kunde inte förstå varför det var så klent med dem.... :crazy:

men jag själv nu skulle inte vilja lämna ut min Quarter på foder för risken att det händer något. Ska det hända något vill jag att det ska ske hemma och jag är i närheten.. Det är lite för mycket pengar att spela med... inom det engelska finns det som sagt ett större utbud av hästar. Så kanske om 10 år så ser man mer foderhästar som är quater och paint...

Har man tur så kan man få ta på något bra inom "kretsen" men det är sällan att det finns något där heller. Oftast vill man att renrasiga Quarter och Paint ska visas upp och tävlas mycket och proffsigt, så då vågar man inte chansa på att kanske en hel säsong skiter sig.... marginalerna ekonomiskt kanske inte är så stora ibland, och ska man avla kanske man vill att det ska hända grejer inom rimlig tid.. å då är det tränarna som får jobben.... :)
;)

Känns väldigt amerikaniserat.....
Men hämmar inte det utvecklingen inom sporten, jag menar inom övriga ridsporten så är det ju vanligt att man lånar ut sin gamla tävlingshäst till unga ryttare som läromästare, då den gått så långt den kunnat med sin tävlingsryttare. Det ger den unga ryttaren en chans att utveckla sin ridning och bli en duktig ryttare som sedan kan bli en tillgång för sin sport...
Att ha ett system där man inte ens får LÅNA :eek: någon annans häst känns lite utvecklingshämmande.....
Annars vore det ju dessutom smart att låta "utomstående få smak för raserna om man nu vill öka populariteten, fast det kanske inte är dit man vill komma:crazy:
Om man INTE är intresserad av rastävlingar är det alltså knappt någon idé att ens tänka nämnda raser:mad: .

Men OK då vet jag hur det ligger till! Tackar för svar!!:bow:

Tror på att hästägarna är rädda för att westernfodervärdarna inte är så kunniga och att de inte tränar för tränare regelbundet då träningspassen kan bli få i månaden och att hästen kanske blir sämre utbildningsmässigt. I de "andra" grenarna har man ju mer tillgång på tränare mm på när håll och priserna är lägre och de har mkt hästar. Öppna bara upp ridsport och se vad mkt HBL OCH RIDSPORTPONNIER SOM RULLAR I OMLOPP. Skulle själv vara rädd för att låna ut vår QH då jag tycker att det är konstigt om man vill rida, träna seriöst inte köper sig en egen och lägger sina pengar på än betala för ngn annans häst. En medryttare skulle jag däremot ha till henne då har man mer koll på läget.

Varför skulle jag som westernfodervärd inte träna regelbundet:confused: ????
Visst finns det fler t ex hopptränare men prismässigt skiljer det inte speciellt att träna för en BRa hopptränare eller en BRA westerntränare...
OM jag nu har tillgång til bra tränare och vill skaffa mig erfarenhet, men inte har dessa stora summor att hosta upp på en läromästare, då är det alltså kört för mig som westernryttare at komma vidare?
Min tanke var att kunna lära mig på en äldre häst parallellt med att ha en unghäst att börja träna....

Men jag inser att då är quarter och paint uteslutna.... Synd!:(

BTW, hur är det med andra raser inom westernridningen???
Är det lika svårt där?
Och vilken sorts häst förespråkar ni som lämplig ras förutom ovannämnda raser?

Rasen har väl betydelse till en viss del, men viktigast är ju att hästen fått en bra utbildning och verkligen är western utbildad, tyvärr är det även brist på Q och P som är riktigt väl utbildade. Det kommer väl förhoppningsvis att bli bättre i framtiden men idag är antalet välutbildade westernhästar inte en stor procentdel av alla sk. westernutbildade hästar. Det kanske låter hårt men det är precis så det är....vi får fortsätta att jobba på det!!;)

Jag har ockå funderat över varför folk sällan lånar ut sina quarter/painthästar på foder. Jag hade turen att hitta en, han är dock inte renrasig paint...:)

Men det kanske är så att quarter/paint är för värdefulla hästar, så man vill kanske inte ta den risken. Sen om man väl ska göra sig av med dem så tjänar man kanske mer på att sälja dem eftersom de är värda en hel del pengar...

BTW, hur är det med andra raser inom westernridningen???
Är det lika svårt där?
Och vilken sorts häst förespråkar ni som lämplig ras förutom ovannämnda raser?

Med tanke på vilken häst som var vinstrikast på sista tävlingen jag var åskådare på rekommenderar jag en Haflinger;)... Snacka om att utklassa övriga deltagare med QH, araber och andra... Suveränt ridet med stenkoll!!!

Själv har jag ju Welsh Cob men hur hon står sig i tävling vet jag tidigast nästa vår då hon är rätt ung;)

Det beror ju en hel del på vilken gren du vill rikta in dig på. Själv har jag ett gammalt halvblod som jag tävlat på olika nivåer sen 2002 men jättebra resultat. Då har jag satsat på trail, WR och Horsemanship. Det jag har upplevt är att han kan vara lite stor för vissa trailbanor på högre nivå, han är ju både lång och hög. Han har en grym jogg fast att jag har fått höra att "halvblod inte kan jogga" :rofl: Sen har jag en medryttare som tävlat honom i reining med första placeringar. Här är vi på Q-SM 2004

greva.jpg

Jag har lämnat ut min quarter till en fodervärd i år!;)
Hade som krav att ryttaren var tävlingsintresserad, samt skulle träna regelbundet för meriterade tränare.
Sedan var det förstås viktigt att häst och ryttare kom överrens, så provridning skedde innan, för bådas skull......
Dessutom ringde jag fodervärdens ord tränare för referenser.

Allt har fungerat superbt hittills!
De har varit ute och tävlat med fina resultat, och tom vunnit i trail, den enda gren jag själv aldrig tränat och tävlat i

Har haft turen att hitta en seriös fodervärd som inte hade tävlingshäst denna säsongen .

Själv hade jag inga möjligheter att rida aktivt i år pga graviditet, och ville inte sälja hästen.
Så för mig har detta varit en bra lösning då jag kommer få tillbaka min häst i höst i kondition, bara att ta vid och träna på.:)

Risken att nåt händer finns ju alltid, jag hade som krav att min ord EQ skulle komma dit mitt i perioden för genomgång av hästen, henne litar jag på och hon vet ju också hur hästen brukar vara.
Så om nåt inte stämmer kommer hon att uppäcka det.
Sedan har jag hästen maxförsäkrad i vet vård, och har skrivit in i kontraktet att alla skador och behandlingar uppkommna under fodervärdstiden skall bekostas av fodervärden, som inte försäkringen betalar.
Jag vet besiktade grundligt innan överlämnandet och fodervärden gör detsamma innan tillbakalämnandet,

Nu är hästen bara ute på foder under tävlings säsongen, 5 månader , vet inte om jag skulle vilja lämna ut på ett helt år faktiskt....
Ryttaren som har min häst tävlar på C och B-nivå, kanske hade jag inte heller velat lämna till en grön ryttare på E och D-nivå, även om hästen är snäll och en god läromästare iofs ( 9 år och välutbildad)

Det beror ju en hel del på vilken gren du vill rikta in dig på. Själv har jag ett gammalt halvblod som jag tävlat på olika nivåer sen 2002 men jättebra resultat. Då har jag satsat på trail, WR och Horsemanship. Det jag har upplevt är att han kan vara lite stor för vissa trailbanor på högre nivå, han är ju både lång och hög. Han har en grym jogg fast att jag har fått höra att "halvblod inte kan jogga" :rofl: Sen har jag en medryttare som tävlat honom i reining med första placeringar. Här är vi på Q-SM 2004

greva.jpg

Aaah, älskade gammelgubben Zorro...:love: :love:

Han kom 2:a på hopptävlingen i helgen med lill-tjejen Emma :love: Still going strong fast han är 28 nu

Ok, då förekommer det iallafall.....
Ja nu är man väl lite för grön för att kunna hitta någonting så jag får nog helt enkelt inrikta mig på andra raser, kan ju vara ok det med.

Har tänkt mig att fortsätta med trailklasser, det tycker jag är kul och där funkar nog alla raser, men vad jag skulle vilja satsa på i framtiden är egentligen boskapsklasser och då vet jag inte vilka raser som skulle passa:confused: :confused: .

Är INTE intresserad av reining/pleasure...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka