Fodervärd.

Zqathan

Trådstartare
För att inte förstöra Liten_Ann`s tråd om problemet med hennes foderhund, så startar jag en ny med positivt resp negativt att vara foder värd.

I stort finns det två olika fodervärdar.
De som är fodervärd åt hundskolan till en blivande tjänstehund och det vanligaste att man blir fodervärd till en uppfödare.
Och där kan man var antingen hel eller halv fodervärd.

En helfodervärd där betalar man aldrig något för hunden, inte ens om den inte duger till avel av en eller annan orsak.
Skk`s fodervärds avtal ska skrivas om uppfödaren är medlem i SKK, inga hemmasnickrade får användas då.
Max antal kullar är, två kullar med minst EN levande valp, senast när tiken är fem år.

Om inte uppfödaren är medlem i SKK, så finns inte dena regel utan i princip vilket avtal som helst kan skrivas. Här gäller det att se upp och tänka igenom om man tycker det är ett rimligt avtal innan man skriver på.

Halv foder innebär att man betalar ett halvt valppris och uppfödaren har rätt att ta EN valpkull.

Jaha, vad är nu för fördelar/nackdelar att vara fodervärd resp lämna ut på foder?
Varsågoda att berätta och disk!

Jag är för första gången i mitt liv fodervärd, efter att ha ägt många hundar i mitt liv.
Orsaken var att jag blev förälskad i en viss tik valp som inte var till salu…
Men efter en längre tids tjat och genom att jag erbjud mig ta henne på foder så fick jag henne.:banana:

Jag är väldigt medveten om vad det innebär att vara fodervärd så några problem kan jag inte tänka mig skulle uppstå i mitt fall.
Jag och uppfödaren är helt överens om allt, inga olika åsikter oss emellan.
Vi är båda lika måna om hunden och det är skönt att kunna prata om ”lillan” med någon flera timmar utan att man upplevs som ”tråkig”
 
Sv: Fodervärd.

Alltså!
Ni som är fodervärdar, varför tog ni en på foder?
Fördelar resp nackdelar med att ha foderhund?

Ni uppfödare som hat fodervärdar, fördelar/nackdelar och vilka krav ställer ni för att man ska få bli fodervärd?

Någon som är fodervärd för en blivande tjänstehund?
Hur är det?
 
Sv: Fodervärd.

Ni som är fodervärdar, varför tog ni en på foder?
Har Nikita på helfoder och Leia på halvfoder. Nikita flyttade ju till mig när hon var 2 år så henne har jag inte valt att själv ha på foder. Med Leia var det så att jag känner hennes uppfödare mycket väl, min extramamma kan man säga. Så när hennes avelstik som jag är otroligt förtjust i skulle ha sin sista kull var det egentligen inget att fundera över. Och eftersom jag var på det klara med att jag ville börja föda upp själv och ville ställa ut kändes det självklart att ta på foder så jag fick den mest lämpade hunden. Anledningen till att jag inte tog helfoder (fick välja själv) var att jag vill komma igång med min egen uppfödning så snart som möjligt.

Fördelar resp nackdelar med att ha foderhund?
Ser i stort sett bara fördelar. Du får förhoppningsvis den bästa hunden. Du kan lära dig otroligt mycket genom att ha sammarbetet med uppfödaren. Du får åka med land och rike runt när uppfödaren meriterar.
Nackdelen är ju den att man måste lämna bort hunden vid valpning. Dock fick jag ha Nikita när hon valpade är hos mig, hon var sedan hos sin uppfödare 4 av 8 veckor uppdelat på två gånger så det blev inte så mycket (jag hade henne + valp från vecka 2-6).

Ni uppfödare som har fodervärdar, fördelar/nackdelar och vilka krav ställer ni för att man ska få bli fodervärd?
Har inte fött upp ngn kull än men det är på g.
Att man är införstådd med att man måste lämna ifrån sig hunden vid parning, valpning och meritering. Många ser det nog som att de får en gratis hund tyvärr och tänker inte på hur det blir att vara utan hunden.
En nackdel på min ras är att det är svårt att få folk att förstå hur man ska sköta pälsarna, mer jobb än man tror. Då är det en fördel om de tidigare haft en av samma ras som man ser är välskött.
Vill även att de ska aktivera sin hund, speciellt då jag tror att det kommer bli aktiva valpar som behöver det för att må bra (mamman är sådan).

Kommer inte på ngt mer nu men återkommer kanske.
 
Sv: Fodervärd.

Ni som är fodervärdar, varför tog ni en på foder?
Den hunden jag var intresserad av lämnades endast ut på foder. Det är en hanhund och var 1½år när jag fick honom, ägaren hade rätt till tre parningar med honom, sen skulle han falla över till mitt ägo.

Fördelar resp nackdelar med att ha foderhund?
Jag har bara haft en hund på foder, och det är den ovannämda hanen, och jag såg tyvärr bara nackdelar. Hundens uppföadare/ägare var inte seriös för fem öre, hon vela att vi skulle betala hans försäkring, vilket jag naturligtvis ser som en självklarhet,men skulle något hända hunden skulle hon ha ut livsbeloppet, vilketj ag tycker är fel, då vi betalade 512kr i månaden i försäkring på hunden, och vi fick inte byta försäkringsbolag för ägaren. När jag luskade lite om uppfödaren, visade det sig att hon har X antal hundar ute på foder och begärde samma sak av de andra fodervärdarna. en tjej som är fodervärd åt denna uppfödare, hennes hund hade problem med magsmältingen, och hon hade varit hos vet. som tyckte att en operation skulle vara på sin plats, så fodervärden ringde uppfödaren för att berätta vad som var på gång. Tji fock hon, uppfödaren blev rasande (!!) och hon fick inte operera hunden,utan istället skickade uppfödaren upp en massa naturmedicin. Bara det säger ju allt, man måste ju se till hundens bästa, behövs en operation, ja då gör det ju det.

Jag ringde även SKK och frågade lite vad uppfödaren hade för krav på mig, och de krav hon hade existerade inte ens hos SKK, vilket hjag ringde upp uppfödaren och sa det, att jag känner mig lite lurad etc. Det resulterade i att uppfödaren blev galen, och skrev antingen köper du ut hunden för x antal kr eller så kör du tillbaka han till mig.

Givetvis köpte jag ut hunden, då han var 1½år och jag var femte hemmet för honom. Och jag ångrar mig inte alls, att jag blev ägare till denna underbara invid.:love:
 
Sv: Fodervärd.

Tre parningar på en hanhund är inte mycket, så där gör inte uppfödaren något fel.

Att uppfödaren ville att ni skulle ha samma bolag som hon, kan ju enbart vara en fördel (beroende på ras) inget glapp i försäkringen alltså!
Att du som fodervärd får betala försäkringen det brukar vara så likaså att livbellopet ska betalas till uppfödaren om hunden går bort är inget konstigt, du har ju inget betalt för hunden så varför skulle det tillfalla dig:confused:
Men! Det beror också på hur länge du haft hunden och om uppfödaren har hunnit ta någon parning efter honom.
”priset” för hunden är ju tre parningar, har hon parat en gång så ska du alltså ha 1/3 av livbeloppet osv.
många uppfödare har fodervärds hundarna försäkrade på sig själva (biligare än om man bara har en hund) men fodervärden får betala till uppfödaren för försäkringen.

Värre var det med tiken som inte fick den vård hon skulle ha…
Nu vet vi ju inte hela historien om detta, så vi ska nog inte döma för snabbt, men som du skriver låter det inte bra nej...

Låter märkligt att hunden har haft 5 hem på 1,5 år, stackars hund, det var det jag störde mig mest över i det du skrev..
.
 
Sv: Fodervärd.

Jag valde att köpa hunden då det känns mycket "säkrare" än fodervärd ....

Men uppfödaren har avelsrätt på en kull ..

Helt okej om Zaga har vad som krävs för att gå i avel ...

Det enda som jag tycker är super jobbigt är att man "tvingas" lämna ifrån sig tiken i 2 ½ månad :(

Men vi funderar lite löst på att time:a in en längre resa då :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd.

Nu blir jag nyfiken!
Har du köpt din hund för fult pris och uppfödaren har ändå avelsrätt??
 
Sv: Fodervärd.

Japp jag får ersättning vid valpkull ...

Annars hade jag inte gått med på det, men för mig känns det bättre att stå som ägare på hunden ...
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd.

Japp jag får ersättning vid valpkull ...

Annars hade jag inte gått med på det, men för mig känns det bättre att stå som ägare på hunden ...

Då är det frivilligt om du vill låna ut din tik.
Det är något helt annat än ett fodervärds avtal.
 
Sv: Fodervärd.

Nej det är INTE frivilligt så till vida att hon har AVELSRÄTT på min tik ( en kull ) enligt kontraktet!
 
Sv: Fodervärd.

Alltså!
Ni som är fodervärdar, varför tog ni en på foder?
Fördelar resp nackdelar med att ha foderhund?

Jag är inte fodervärd men hon som ägde har avelsrätten så det är ju en liknande deal. (3 parningar till henne)

Fördelarna tycker jag ju är dels det ekonomiska (tio tusen i mitt fall), dels att jag har nån att vända mig till om det är något. Dock inte SÅ mkt i mitt fall då hon är ny uppfödare inom rasen, men i teorin.. ;) Och hon kan hjälpa till med hundpassning om det kniper.

Nackdelen är definitivt att jag inte får ta kullar innan hon tagit sina. Hon vill gärna låta mig för det spelar henne ingen roll alls, för hon har ingen brådska så det kan bli 5 år innan hon tagit alla. Men jag tycker d vore kontraktsbrott även om jag har hennes medgivande så jag skulle inte våga. Och just om han blir champion som jag såklart hoppas :angel: så vore det ju kul kunna låta honom bli pappa.
Parningarna blir inget problem då hon tar hit tiken & det stör mig inte ett dugg. (Har varit fodervärd innan & då skulle de ha 16 kullar, det var skillnad det!!)


Jag tog honom med avelsrättsavtal eftersom jag ville ha just den här killen pga hans stam. Och att min ekonomi inte tillåtit ngt annat, haha.
 
Sv: Fodervärd.

Jamen förstår du inte?
Hon betalar fullt valppris men kommer överens med uppfödaren om att uppf. får ta en valpkull på hunden mot ersättning.
Om hon skulle vara fodervärd så får hon ju inget för att uppf. tar sina kullar utan man betalar ju med en el. två kullar. Här är det istället uppf. som betalar om/när hon lånar tiken.
Detta är ju naturligtvis under förutsättning att tiken är frisk osv och lämplig föv avel.
 
Sv: Fodervärd.

Jamen förstår du inte?
Hon betalar fullt valppris men kommer överens med uppfödaren om att uppf. får ta en valpkull på hunden mot ersättning.
Om hon skulle vara fodervärd så får hon ju inget för att uppf. tar sina kullar utan man betalar ju med en el. två kullar. Här är det istället uppf. som betalar om/när hon lånar tiken.
Detta är ju naturligtvis under förutsättning att tiken är frisk osv och lämplig föv avel.

Ja självklart förstår jag.
Men vad jag blir förvånad över det är att hon skriver att det inte är frivilligit från hennes sida att låna ut sin tik.
Även om man får betalt så tycker ju jag att har man köpt sin valp för fullt valppris så ska och bör man själv bestäma om man vill eller inte vill låna ut sin tik för en kull
 
Sv: Fodervärd.

Min nästa hund kommer på halvfoder, och det är en hane.

Detta delvis för att uppfödaren vill ha tillgång till honom om hon får en intressant tik senare, och också för att hans syster kanske inte går att använda i avel av någon anledning, då har hon ändå linjerna kvar.

Jag är fullt övertygad om att det kommer att gå jättebra allting. Det är en nära vän till mig som är uppfödaren, och vi har båda mycket erfarenhet av rasen och kan ställa upp för varandra om det behövs. Vi litar på varandra, och är fullt klara med vad som krävs av båda parter.

Jag kommer att ställa ut honom, allt beroende på hur han utvecklas såklart. Det är även jag som står för försäkringen. Vilket jag tycker är en självklarhet, eftersom han ändock är min hund och alltid kommer att vara, oavsett om hon använder sig av parningarna eller ej.
 
Sv: Fodervärd.

Jag har några hundar ute på foder.
En hund på livstids kidnappning,då en kompis blev hundlös och jag lånade ut honom som sängvärmare på obestämd tid. Detta fungerar underbart, hunden har världens bästa husse och där kommer han stanna tills han dör.

En tik på foder,utan skrivna papper, men med samma deal, dvs hunden ska ha det bra osv.

Sen har jag en tik på foder, men skrivna papper hos en tjej.. Som inte sköter om hunden på så vis som jag hade önskat..
Hunden var hos mig när den skulle på utställning, och smittade alla mina hundar med kennelhosta och mina fick klet i ögonen..
Hunden var mager och skärrad för allt.
Jag har kontaktat Skk och de säger att jag inget kan göra. :mad:
Helst av allt vill jag åka och hämta hem hunden på studs!
Så i famtiden, när jag ska lämna iväg en hund på foder, dvs ta kullar på,så kommer jag inte skriva några avtal,hunden ska stå skriven på mig så jag kan hämta hem den om den far illa..
(Jag hade givetvis ingen som helst aning om att hon inte skulle sköta om hunden ordentligt, annars hade jag givetvis inte placerat henne där..)

Jag tycker fodervärd grejjen är super bra,visst,det är jobbigt att lämna ifrån sig hunden en viss tid, men har man inte råd eller är ute efter vissa linjer får man offra sig lite.. Och har man dessutom en uppfödare man litar på kan man ju få ha valparna hemma hos sig själv under en period.
Det dåliga är om en fodervärden inte sköter om hunden på så sätt som uppfödaren önskar...
 
Sv: Fodervärd.

Så här ska det vara, när det är som bäst!
Proplem fritt och båda parter liter på varandra.
Så har jag det också med lillans ägare.
 
Sv: Fodervärd.

Jag har några hundar ute på foder.
En hund på livstids kidnappning,då en kompis blev hundlös och jag lånade ut honom som sängvärmare på obestämd tid. Detta fungerar underbart, hunden har världens bästa husse och där kommer han stanna tills han dör.

En tik på foder,utan skrivna papper, men med samma deal, dvs hunden ska ha det bra osv.

Sen har jag en tik på foder, men skrivna papper hos en tjej.. Som inte sköter om hunden på så vis som jag hade önskat..
Hunden var hos mig när den skulle på utställning, och smittade alla mina hundar med kennelhosta och mina fick klet i ögonen..
Hunden var mager och skärrad för allt.
Jag har kontaktat Skk och de säger att jag inget kan göra. :mad:
Helst av allt vill jag åka och hämta hem hunden på studs!
Så i famtiden, när jag ska lämna iväg en hund på foder, dvs ta kullar på,så kommer jag inte skriva några avtal,hunden ska stå skriven på mig så jag kan hämta hem den om den far illa..
(Jag hade givetvis ingen som helst aning om att hon inte skulle sköta om hunden ordentligt, annars hade jag givetvis inte placerat henne där..)

Jag tycker fodervärd grejjen är super bra,visst,det är jobbigt att lämna ifrån sig hunden en viss tid, men har man inte råd eller är ute efter vissa linjer får man offra sig lite.. Och har man dessutom en uppfödare man litar på kan man ju få ha valparna hemma hos sig själv under en period.
Det dåliga är om en fodervärden inte sköter om hunden på så sätt som uppfödaren önskar...



men varför kan du inte göra något om du ser att hunden far illa och inte mår bra? Det låter konstigt:confused:
 
Sv: Fodervärd.

men varför kan du inte göra något om du ser att hunden far illa och inte mår bra? Det låter konstigt:confused:

För att jag skrivit på ett papper från skk, och hon har inte brutit mot någon punkt än enligt Skk.
Jag ska dock få hunden till ett patella test, och ska be vetten göra en jätte noga besiktning på henne i samma veva. Och se om Skk är villiga och hjälpa då..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 178
Senast: Vicks
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 001
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp