Fodervärd

Sv: Fodervärd

Man kan ju lägga upp det olika men jag ska ge ett exempel.

Säg att någon äger en häst men inte har tid för den så kan ägaren tex hyra ut hästen på foder, då skriver man ett avtal och nya ryttare "hyr" hästen för en månads summa och sen får man som fodervärd stå för alla kostnader själv om inget annat är bestämt, men det är typ som att hyra någons häst istället för att köpa. Ägaren är ägaren så att säga.

Endel skaffar deltids fordervärdar till sina hästar för att få avlastning både med tiden och pengar till hästen då.

Annars kan man vara medryttre till en häst ( där tycker jag att man som ägare inte tar betalt) utan som medryttre hjälper du till kanske 1-2dagar i veckan med ridning och stallskötsel så ägaren kan tänka på annat ;)

Sen finns det naturligtvis andra sätt att lägga upp det på men detta är ett exempel;)
 
Sv: Fodervärd

Man kan ju lägga upp det olika men jag ska ge ett exempel.

Säg att någon äger en häst men inte har tid för den så kan ägaren tex hyra ut hästen på foder, då skriver man ett avtal och nya ryttare "hyr" hästen för en månads summa och sen får man som fodervärd stå för alla kostnader själv om inget annat är bestämt, men det är typ som att hyra någons häst istället för att köpa. Ägaren är ägaren så att säga.

Endel skaffar deltids fordervärdar till sina hästar för att få avlastning både med tiden och pengar till hästen då.

Annars kan man vara medryttre till en häst ( där tycker jag att man som ägare inte tar betalt) utan som medryttre hjälper du till kanske 1-2dagar i veckan med ridning och stallskötsel så ägaren kan tänka på annat ;)

Sen finns det naturligtvis andra sätt att lägga upp det på men detta är ett exempel;)

ett litet tillägg bara: det vanligaste är att man inte betalar någon hyra för en fodervädshäst, utan att man har den som sin egen och står för alla kostnader. Ofta betalar ägaren hästens försäkring, medan fodervärden står för allt annat som t.ex. veterinärvård, hovslagare, foder, stallplats osv.

För deltidsfodervärden gäller ota samma upplägg, förutom att man bara betalar en del av kostnaderna för hästen eftersom man har den på deltid, t.ex. 50% fodervärd betalar 50% av kostnaderna.

Medryttare kan vara gratis, men det blir allt vanligare att det kostar en viss summa per månad.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp